Peter Gabriel – So (1986.)

Ovdje su se stvari za Gabriela drastično okrenule. Prethodni albumi su plijenili pažnju kritike velikim avangardnim poduhvatima spajanja tradicionalnih zvukova i glazba egzotičnih zemalja, prvenstveno Afrike i Bliskog istoka sa formama popa, funka i zahtjevnih aranžmana, te nadasve nadahnute instrumentalističke izvedbe, ali tržišni efekt je uvijek bio ispod očekivanja. Izuzev hitova (ili poluhitova) ‘Games Without Frontiers’, ‘Shock The Monkey’ i ‘I Remember Nothing’, publika je Gabriela poznavala isključivo po napisima u glazbenim magazinima i teatralnim živim nastupima, međutim unatoč ogromnoj kvaliteti njegovih radova, uspjeh je stalno bio negdje po strani.

Tih godina je David Bowie duboko zakoračio u komercijalni dio show-bussinessa albumima ‘Let’s Dance” i “Tonight”, Genesis su odavno prestali raditi ambiciozne projekte i ušli u najmizerniju ljigavu easy – listening formu, a svjetskom scenom su drmali isključivo komercijalno orijentirani izvođači poput Duran Duran, Culture Club, Frankie Goes To Hollywood, Paul Younga, Madonne, Wham… Vrlo kreativan, ali i komercijalan potez napravio je Paul Simon albumom ‘Graceland’ nadahnut afričkim world – beatom, a protutežu na britanskoj sceni ka popu sličnog usmjerenja održavali su Blow Monkeys (mada samo stilizacijom ka ritmu nego li cjelokupnim izrazom).

U proljeće 1986. Gabriel objavljuje peti studijski album ‘So’ (ne računajući soundtrack ‘Birdy’) s iznenađujuće komercijalnim plesnim pilot pop singlom ‘Sledgehammer’ i odličnim pratećim video spotom koji je osvojio brojne MTV nagrade. Singl je postao prvi Gabrielov hit i u Britaniji i u Americi, a zahvaljujući njemu album je doživio milijunski tiraž.

Međutim, album je pomalo razočarao kritičare kojima nije bilo jasno kuda se to ovaj veliki autor zaputio. Doduše, ovdje je prikazan kompletan zvuk koji je iskovan na legendarnim albumima ‘3’ i ‘4’, ali je izostala Gabrielova artificijelnost, sofistikacija, zahtjevni aranžmani i ine finese kojima je dotad plijenio pažnju. Osam pjesama su omeđene pop glazbom čistom k’o suza u kojoj po prvi puta Gabriel podilazi publici patetičnim, pretencioznim i zabavnim teksturama i trendovskom glazbom na razmeđi Style Council – Blow Monkeys – Culture Club. Skinuta su još dva singla koji su postali hitovi – duet s Kate Bush, laganica ‘Don’t Give Up” i disco-funk ‘Big Time’. Ipak, u datom trenutku bi mnoštvo britanskih izvođača rado poželjelo imati skladbe kao što su ‘Red Rain’ ili ‘Mercy Street’, no za Gabrielov dotadašnji rad ovo je bilo iznenađujuće. Interesantno je da kazetna verzija albuma sadrži i snimak s Laurie Anderson ‘Excellent Birds’ koja je zbog avangardnog pristupa izbačena iz komercijalnog sadržaja vinila. Sasvim razumljivo, no mnogi su pitali da li je to baš bilo potrebno… Uz stalne suradnike Levina, Marottu, Rhodesa, Lanoisa, ovdje su bili nazočni Jim Kerr (Simple Minds), Manu Katche, Youssou N’Dour, Stewart Copeland, Simon Clark, Shankar, P.P. Arnold… [terapija]

Popis pjesama: Red Rain / Sledgehammer / Don’t Give Up / The Voice Again / In Your Eyes / Mercy Street / Big Time / We Do What We’re Told (Milgram’s 37)

Izdavač: Charisma / Virgin / Caroline / Universal Music, 1986/2016.

RED RAIN [VIDEO]

SLEDGEHAMMER [VIDEO]

DON’T GIVE UP [VIDEO]

IN YOUR EYES [VIDEO]

MERCY STREET [VIDEO]

BIG TIME [VIDEO]

Top
Radio Vinkovci Live