Tom Waits – Swordfishtrombones (1983.)

Gajde, paradni bubanj, bas bubanj ispunjen rižom, bubanj kočnica, afrički bubanj, pločasto zvono, marimba, dabuki, glas harmonika samo su neki instrumenti koje je Waits koristio tokom snimanja ‘Swordfishtrombones’. Rezultat je bio neočekivano (?) dobar. Od uvodne do zaključne pjesme, Waits je, čini se, lakoćom spojio šaren dijapazon utjecaja, i svemu tomu dodao svoj specifičan autorski rukopis začinjen socijalnim i ljubavnim temama koje su nerijetko bile lišene ironije.

Otvaranje albuma bilo je spektakularno. ‘Underground’, pjesma o beskućnicima Manhattana zvučala je kao paradni marš, a ako pročitate izjave Waitsa vezane uz pjesmu, on je to zamislio kao grupu mutanata patuljaka koja izvodi ruski marš. Na razmjerno jednostavnu melodiju, Waits je dodao svoj glas koji zvuči kao prijeteći, grubi vrisak iz devetog kruga pakla i upozorava nas na jedan drugi svijet koji se krije u podzemlju, svijet koji je budan dok svi ostali spavaju.

Balansirajući između žestokih, umjereno žestokih i jedva blagih, Waits je uspostavio ravnotežu na albumu perfektno. Odmah nakon grubog napada, slijedi tiha i mirna balada (tiha i mirna balada na Waitsov način), ‘Shore Leave’, s primjesama jedva primjetnog bluesa, Waits, kao neki mornar koji sjedi za šankom, šapuće i recitira svoju priču; ‘… was in a bad need of a shave/and so I slopped at the corner on cold chow mein/and shot billards with the midget/until the rain stopped…’. Kad već pomislite da je to to, Waits nastavlja u pismu svojoj ženi; ‘And I said baby, I’m so far away from home/I miss my baby so/I can’t make it by myself/I love you so…’ i, na samom kraju, zavija falsetto koji zvuči kao uvijek ugodno glasanje mačaka u veljači.

Waits nije napisao puno ljubavnih pjesama svojoj muzi Kathleen (Brennan, njegova supruga i menadžerica). No, kad se na takvo što odlučio, rezultat je uvijek bio ingeniozan. Kao što je bio slučaj i s ‘Jersey Girl’, Waits je za sljedeću posvetu ženi odabrao mjesto njenog stanovanja u jednom periodu života. ‘Johnsburg, Illinois’ je najjednostavnija ljubavna pjesma koju će te ikada čuti. Samo uz pratnju omiljenog klavira, u trajanju od minutu i pol, umjetnost je reći tako malo, a na kraju reći sve; ‘You see I just can’t live without her/and I’m her only boy/and she grew up outside McHenry/in Johnsburg, Illinois…’.

Jedna od najupečatljivijih eksperimentalnih pjesama na eksperimentalnom albumu je svakako ’16 Shells From a Thirty-Ought-Six’. Svi gore pobrojani instrumenti su inkorporirani u ovu pjesmu, a kombinacija pločastog zvona i bas bubnja daje zvuk koji zvuči kao tek ispaljen metak. Treba li spomenuti da se Waits zavija i dere kao čovjek koji ima loptu u grlu, a nešto silno želi reći…

Nakon ode gradu bez veselja, počašćeni smo što možemo čuti ‘In The Neighborhood’. Kao svojevrstan nastavak uvodne pjesme s albuma, i ova u svojoj srži ima zamišljenu paradu, Vojsku spasa, koja maršira ulicom, a Waits, predvodnik parade, svojim istreniranim okom vidi sve što se događa; djevojke koje se cerekaju kraj crkve, djecu bez sladoleda jer je tržnica izgorjela, prevrnute kante smeća i uvijek nekakvi prokleti konstrukcijski radovi koji prave buku nesmiljeno. Nakon što nam predoči paletu povezanih slika, Waits i njegova parada staju uz cestu, popiju koju s nogu i glasno zapjevaju ‘… in the neighborhood, in the neighborhood, in the neighborhood…’. Da, to je naše susjedstvo. Naša svakodnevica.

Kako će vrijeme pokazati, najvažnija stvar na albumu je bila ‘Frank’s Wild Years’. Priča o Franku, pripadniku srednje klase koji ima sve (ženu koja pravi vraške dobre koktele, sedan, psa…), ali nema ništa. Pozivajući se na glasovni manirizam Bukowskog, Waits nam priča priču o propasti cijele jedne srednje klase koja je, kao i Frank, imala sve, ali to nije jebeno značilo ništa. Koju godinu kasnije, Waits će sa suprugom prirediti istoimenu predstavu koja će inspirirati njegov sljedeći, istoimeni, album, a Franka ćemo se sjećati kako sjedi pored auta i gleda svoju kuću u plamenu, s psom u njoj. Nikad nije mogao podnijeti tog psa Carlosa.

Pri samom kraju albuma, svoje mjesto je našla jedna pjesma koju su mnogi tumačili protestnom, ali, nažalost, to je samo bila, kao i ostatak albuma, surova realnost koju je Waits dojmljivo, emocionalno prenio na pjesmu. ‘Soldier’s Things’ je posveta svim onim američkim vojnicima koji su se vratili iz Drugog svjetskog rata ili još svježeg Vijetnamskog, čije su se, kako piše u njegovoj biografiji, krv, znoj i suze svele na par ordena, medalja za hrabrost… [Marin Mihalj, potlista.com, dio recenzije]

Popis pjesama: 1. Underground / 2. Shore Leave / 3. Dave The Butcher / 4. Johnsburg, Illinois / 5. 16 Shells From A Thirty-Ought Six / 6. Town With No Cheer / 7. In The Neighborhood / 8. Just Another Sucker On The Vine / 9. Frank’s Wild Years / 10. Swordfishtrombone / 11. Down, Down, Down / 12. Soldier’s Things / 13. Gin Soaked Boy / 14. Trouble’s Braids / 15. Rainbirds

Izdavač: Island / Universal Music, 1983/2016.

SHORE LEAVE [LIVE]

16 SHELLS FROM A THIRTY-OUGHT SIX [LIVE]

IN THE NEIGHBORHOOD [VIDEO]

Top
Radio Vinkovci Live