Čiste se terase, bojaju zidovi i postavljaju stolovi – vinkovački se ugostitelji užurbano pripremaju za ponedjeljak, dan kada će nakon 50 dugih dana napokon otvoriti svoja vrata. Kavu ćemo moći popiti u posebnim uvjetima, no vlasnici kafića i restorana uglavnom se slažu kako će ovaj način biti apsolutno izvediv.

„Moramo se prilagoditi posebnim mjerama za koje mislim da su vrlo korektne i koje ne bi trebale utjecati na poslovanje. Nisu problematične za realizaciju, a mi ćemo ih se strogo pridržavati“, rekao nam je Vatroslav Luburić, vlasnik Excellent Puba kojega još tri dana dijele od prvih gostiju nakon nešto manje od dva mjeseca. Jedan je od vinkovačkih ugostitelja koji je spremno dočekao nove uvjete rada, pa je faza priprema i uređenja u punom jeku.

„Koristimo ovu priliku za odraditi stvari koje ne možemo kada kafić radi. Razmak između garniture stolova će biti 1,5 metar, djelatnici će nakon svake izmjene gostiju dezinficirati stol, stol neće biti postavljen prije dolaska. Još samo moram provjeriti smijemo li držati cjenike na stolovima, budući da Zakon propisuje da cjenik mora biti na svakom stolu“, ističe Luburić.

Hrvatski zavod za javno zdravstvo objavio je detaljne upute za rad ugostitelja. Zatvorene prostore treba redovito prozračivati, a preporučuje se da djelatnici u zatvorenom prostoru nose maske i rukavice. Razmak između stolova i različitih skupina gostiju mora biti metar i pol, a stol i stolac nakon njihova odlaska moraju se dezinficirati. Iako se ranije govorilo da će ugostitelji moći raditi samo na terasama, odlučeno je da će restorani i kafići raditi i na vanjskim terasama i u unutrašnjim prostorima.

„Od najava, ove donesene mjere su sasvim u redu i povoljne za ugostitelje. Radno vrijeme će nam biti kao i prije, jedino što trenutno nećemo imati je ovaj dio noćnog posla i velikih skupova. Dio s kavom i restoranom radit će jednako kao i do sada, samo u manjem obujmu zbog tog razmaka u kojemu smo izgubili dio stolova“, s mjerama se slaže i Hrvoje Beljo, vlasnik ugostiteljskog objekta Marabu koje je također u fazi pranja, bojanja i krečenja. „Sređujemo i s nestrpljenjem čekamo otvorenje“, dodao je Beljo.

Radno vrijeme ugostiteljskih objekata moguće je od 6 do 23 sata. U objektima se stolovi do dolaska gostiju drže praznima, a pribor se servira kada gosti sjednu. Za šankom je moguće naručiti i preuzeti hranu ili napitak bez zadržavanja, a određuje se i jedan zaposlenik koji poslužuje unaprijed točno određeni broj stolova kako bi se smanjilo miješanje zaposlenika i gostiju. Između naplaćivanja usluge i posluživanja pojedinih posjetitelja zaposlenik objekta mora dezinficirati ruke. Svima treba stalno biti na raspolaganju dezinfekcijsko sredstvo kojim će periodički dezinficirati ruke.

Da propisane mjere neće biti tako lako izvedive smatra Pero Bebek, vlasnik Pizzerije Quatro, koji ističe kako ima jako puno nelogičnosti i suprotnosti, ali i potpuno nepotrebnih stvari. Svoj će prostor uz propisane mjere otvoriti 11. svibnja, no, napominje, ako to bude problematično morat će zatvoriti.

„Nakon svakog posluživanja trebali bi baciti rukavice, a ne razumijem zašto jer sve suđe ide kroz perilicu i na 100 stupnjeva. Virus nitko do sada nije prenio u restoranu, nego u kontaktu prije. Mislim da su mjere prestroge i da je prošlo ovo opasno vrijeme. Mislim da je sasvim dovoljno da naši djelatnici imaju maske dok poslužuju. Najveći je problem da zaražena osoba virus prenese na poslugu koja bi to onda prenijela dalje, pa mislim da nema smisla odvajanje stolova“, mišljenja je Bebek, a muči ga i činjenica da će udovoljavanje svim mjerama izazvati i velike troškove.

Zabranjuje se i posluživanje grickalica u zdjelicama po stolovima, na stolovima se ne ostavljaju posudice za sol/papar/ulje/ocat/druge začine, već se donose nove, prethodno oprane ili dezinficirane posudice za svaku skupinu novih gostiju. Na ulazu u objekt posjetiteljima treba biti osiguran dispenzer s dezinfekcijskim sredstvom za ruke i jasno istaknuta obavijest o obvezi dezinfekcije ruku pri ulasku. Kvake i rukohvate na vratima, površine rukohvata i rubove vrata na hladnjacima, kao i ostale površine za koje se uoči da ih kupci često dodiruju trebaju se kontinuirano brisati dezinficijensom na bazi alkohola ili nekim drugim sredstvom s deklariranim virucidnim djelovanjem prema uputama proizvođača.

„Puno je tu operacija, a na kraju će ispasti da smo radili za ništa. Sve to košta. Od ponedjeljka ću primiti nazad osobu koja je bila na neodređeno, nisam htio nikoga otpuštati i dalje imam četiri stalna zaposlenika. Vidjet ću isplati li se uzimati još koga zbog tih mjera, jer nama sad više nije bitna zarada nego da pokrijemo sve troškove“, dodao je Bebek.

Spomenimo i kako osoblje treba u jutarnjim satima prije dolaska na posao izmjeriti tjelesnu temperaturu. Važno je prati ruke toplom vodom i sapunom što je češće moguće uz korištenje dezinficijensa za ruke, svakako prije posluživanja gostiju svakog novog stola.