Prije 10 dana vlada je donijela odluku o smanjenju trošarina i trgovačkoj marži te o tome da će se korekcija cijena vršiti svaka dva tjedna, što bi se trebalo dogoditi sljedeći tjedan.
Kako javlja Index.hr, cijene će od utorka ponovno rasti. U slučaju da se korekcija cijena dogodila danas, Eurosuper bio bi skuplji za 71 lipu te litra iznosila 14.20 kuna, dok bi cijena oba dizela, i eurodizel i plavi, rasla za gotovo kunu i pol i iznosila bi 14.52 kune, odnosno gotovo 11 kuna po litri.
Napomenimo kako je Vlada na telefonskoj sjednici smanjila marže distributera za dodatnih deset lipa po litri pa je tako marža za benzinska i dizelska goriva smanjena sa 75 lipa na 65 lipa po litri, a za plavi dizel s 50 na 40 lipa po litri. Osim toga, treba navesti kako su smanjene i trošarine na benzinska i dizelska goriva, i to na benzin za dodatnih 40 lipa po litri, što je ukupno za 80 lipa, a za dizel za dodatnih 20 lipa ili ukupno 40 lipa.
Potpredsjednik vlade i ministar financija Zdravko Marić ocijenio je tada kako se vladinim mjerama sniženja trošarina na benzin i dizelsko gorivo te ograničavanjem marži daje doprinos tome da cijene derivata ovaj tjedan dodatno ne rastu, a vjeruje da zbog tih mjera ne bi trebalo doći do poremećaja u opskrbi.
No bez obzira na navedeno, analitičari očekuju daljnji rast cijene goriva.
“Dosada su energenti generirali inflaciju, sada će i sam rast cijena zapravo poskupljivati cijeli naftni, distributerski i proizvodni biznis, tako da ćemo ući u začarani krug i pitanje je kako izaći iz njega”, rekao je energetski analitičar Ivan Brodić za Novu TV.
Ministar gospodarstva i održivog razvoja Davor Filipović gostovao je u radijskoj emisiji HRT-a “A sada Vlada” nakon što su na snagu stupile nove mjere koje su trebale stabilizirati rast cijena goriva gdje je odgovorio na pitanje što se može očekivati u tjednima koji su pred nama.
“Možemo znati što će se događati sljedeća dva tjedna. Što će biti nakon toga, mislim da se u ovim uvjetima neizvjesnosti ne može prognozirati. U ponedjeljak smo donijeli odluke o smanjenju trošarina i trgovačkih marži. Produžili smo period u kojem računamo cijene nafte i naftnih derivata, a ta je uredba na snazi idućih 30 dana”, naveo Filipović prije desetak dana dodavši kako će cijene u Hrvatskoj ići prema dolje ako takva situacija bude na svjetskim tržištima.
Saborski zastupnik Mosta Zvonimir Troskot gostujući u Newsroomu N1 televizije pozdravio je smanjenje trošarina ističući kako je to izmišljen porez i da u njemu ne vidi smisao, no s druge strane vidi problem u ograničenju marži jer je potrebno uzeti u obzir kako se nabavna cijena nafte i derivata formira na temelju mediteranskog tržišta.
“Riječ je o ugovorima koji se sklapaju u lukama Genova i Laverna. Da bi se iz tih luka prevezla nafta u jadranske luke, poput Omišlja, postoje određene premije koje nisu uračunate u maržu koju je predstavila vlada. To moraju pokriti sami opskrbljivači. Dakle, moramo smanjiti i tih 65 lipa. Može se očekivati izazvana inflacija. Ako na ograničenu ponudu ograničavate i maržu, onda nakon mjesec dana povećavate i potražnju za tim gorivom, što dodatno podiže cijenu. Već sada vidimo da bi cijene mogle dosezati više od 20 kuna po litri, i to jako brzo”, zaključio je Troskot.