Učenici osnovnih škola Vladimira Nazora i Bartola Kašića najbolje su iskoristili tjedan bez društvenih mreža, ekrana i ostalih gadgeta i upravo su oni pobjednici gradonačelnikova izazova „Isključi se”. Za nagradu su jučer bili na izletu na Papuk i u Voćinu gdje su saželi dojmove i još jednom uživali u prirodi i aktivnostima na otvorenom koji, kažu psihologinje Katarina Andrić i Matea Mauer, značajno pridonose njihovom mentalnom zdravlju.
Dok čekamo dojmove s izleta, prisjetili smo se kako je izgledao tjedan bez ekrana i što su sve mališani doživjeli u prirodi, ali i naučili.
„Kada komuniciramo s ekranima, to je jednosmjerna komunikacija i zapravo time puno gubimo. U životu se susrećemo s brojnim ljudima i djeci nedostaju vještine komunikacije pa nam je cilj djecu aktivirati jer je njima prirodno da se spontano igraju te kreću i na taj način i razvijaju”, poručila je Katarina Andrić, inače predsjednica Društva psihologa Vukovarsko-srijemske županije.
Podsjetila je kako je problem i puno slobodnog vremena koje djeca ne znaju iskoristiti, stoga izazov „Isključi se”, osim što je bio izuzetno zabavan, donio je brojne ideje kako iskoristiti vrijeme na druge načine, osim uz ekran.
Matea Mauer reći će kako je moderna digitalna tehnologija sastavni dio svakodnevice svih generacija, a na djecu može imati istovremeno i pozitivan i negativan utjecaj, ovisno o sadržajima kojima je dijete izloženo, načinima upotrebe tehnologije i individualnim osobinama djece.
„Kvalitetan sadržaj kojemu je dijete izloženo putem ekrana može biti vrlo učinkovit u usvajanju novih znanja i održavanju komunikacije s drugim ljudima. Ali važno je napomenuti da uz sve dobre strane digitalne tehnologije, prekomjerna upotreba i izloženost ekranima svih vrsta od najranije dobi sa sobom nosi i brojne štetne posljedice po tjelesno i mentalno zdravlje te je zbog toga nužno reagirati na vrijeme i naučiti djecu odgovornom korištenju interneta i tehnologije. Dijete koje je pretjerano izloženo ekranima ranjivije je za razvoj niza rizika kao što su povećani rizik za razvoj pretilosti, razvoj kratkovidnosti, poteškoće sa spavanjem, odstupanjima u kognitivnom, jezično-govornom i socioemocionalnom razvoju”, upozorava Mauer.
Dodaje kako je sve više djece i mladih ovisno o internetu, a da toga nisu svjesni, što postaje ozbiljan problem za rast i razvoj djeteta. ali i odnose unutar obitelji. Kako bi prevenirali pojavu svih ovih negativnih posljedica, važno je da roditelji, i svi ostali važni odrasli u životima djece, budu modeli djeci i potrude se da i sami budu manje pred ekranima, da dogovore jasna pravila i granice vremena provedenog pred ekranom i da djecu potiču na aktivnosti na otvorenom, sport, rekreaciju i timske igre s prijateljima.
„Grad Vinkovci je kroz projekt “Isključi se” poslao odličan izazov i poruku mladima da je boravak u prirodi i druženje s prijateljima neiscrpan izvor zabave i novih iskustava koji su bitni za cjelokupan rast i razvoj djeteta, a djeca su to s veseljem prihvatila i svojim primjerom pokazala vršnjacima da tehnologija nije jedini način kako možemo provoditi slobodno vrijeme”, istaknula je psihologinja.
Zdravi Piknik, Izrada hotela za kukce, Biljni glinamol, Mali čuvari prirode, Slikam što čujem, vidim, dodirujem, Kamenčići nisu dosadni, Pomozimo pčelicama i Posjet Salašu aktivnosti su koje su provodili učenici 3. i 4. razreda Osnovne škole Vladimira Nazora. Vodila ih je učiteljica Sara Špiko, u suradnji s učenicima koji su slobodno mogli nešto mijenjati, dodavati izbaciti.
„Djeca su bila oduševljena. Neke od aktivnosti su im se posebno svidjele pa su pitali da ih ponovimo, sigurno ćemo to napraviti u budućnosti, osobito kada vidimo koliko je ogroman benefit bio odmaknuti ih malo od tehnologije. Puno su pomogli i roditelji na čemu im hvala, stvarno nam je bilo predivno”, rekla nam je učiteljica Sara.
Zanimljivo je toga tjedna bilo i u Osnovnoj školi Bartola Kašića Vinkovci. Neke aktivnosti, priča nam učiteljica Vesna Soldić, proveli su u sklopu nastave, a neke izvan škole. Vrijedno su vodili dnevnik rada i za svaki dan osmislili neku novu aktivnost.
„Na jedan dan posjetili smo Salaš Santini gdje smo uživali u zip lineu, skakanju na trampolinu, penjanju i odbojci na pijesku. Šetali smo kroz grad, promatrali Orion na šetnici, razgovarali o indoeuropskom kalendaru, prisjetili se značajnih Vinkovčana, a zatim bili u posjetu i Knjižnici. Također, održali smo i natjecanje u bicikliranju i rolanju, u sjenici u školskom parku su crtali grm snježne lopte. Knjižničarka i psihologinja provele su s njima radionicu „Otprljajmo more”, pročitali su bajku i morali osmisliti svoj stroj kojim bi oni očistili okoliš. Bile su tu i štafetne igre, kao što je kike-robe, a igrali su i „školicu”, gumi-gumi i društvene igre. Prisjetili smo se i starih naših plesova pa su pjevali i igrali u kolu, a posebno im se svidjela igra glazbenih stolica”, podsjetila je na bogate sadržaje koje su tih dana imali njezini učenici.