Preminuo maloljetnik koji je stradao u prometnoj nesreći u Gunji, Dijete teže ozlijeđeno nakon pada s romobila, U Ceriću preminuo 19-godišnjak zbog teških ozljeda zadobivenih u prometnoj nesreći… Ovi su naslovi preplavili našu Crnu kroniku u periodu od samo tjedan dana. Električni romobili su se ponovno našli u fokusu javnosti, mnogi ih voze bez razmišljanja o posljedicama, a one su sve teže i kobnije.
Boris Klinec, voditelj poslova prometne policije PU vukovarsko-srijemske, kaže nam kako su od stupanja na snagu Izmjena i dopuna Zakona o sigurnosti prometa na cestama, početkom kolovoza 2022., policijski službenici 30 dana educirali vozače s izmjenama u Zakonu, kako bi spriječili nedopuštena ponašanja i prometne nesreće. No, očito to nije bilo dovoljno. Vožnja bez kacige, slušalice u ušima, nepoštivanje prometnih pravila i noćna vožnja bez reflektirajućih oznaka nešto je što viđamo svakodnevno na našim cestama, stoga ne čudi ovoliki broj nesreća.
„Pravila koja moraju poštivati vozači osobnih prijevoznih sredstava usmjerena su na zaštitu njih samih. Dobna granica za upravljanje je 14 godina. Dužni su se kretati biciklističkom stazom ako postoji, a u ostalim slučajevima površinama za kretanje pješaka s tim da ne ugrožavaju i ne ometaju pješake. Samo vozač se prevozi i obavezno koristi zaštitnu kacigu za glavu. Prelazak preko obilježenog pješačkog prijelaza isključivo guranjem. Ne smije koristiti mobitel za vrijeme upravljanja, kao i slušalice u oba uha. Ne smije ostaviti osobno prijevozno sredstvo bez nadzora, upravljati pod utjecajem alkohola i u uvjetima smanjene vidljivosti mora nositi reflektirajući prsluk”, podsjeća Klinec.
2022. godine dogodila se jedna prometna nesreća s jednom lakše ozlijeđenom osobom, godinu poslije tri nesreće s jednom teško ozlijeđenom i jednom lakše ozlijeđenom osobom, a u 2024. do 10. lipnja već se dogodilo pet prometnih nesreća u kojima su dvije osobe smrtno stradale i tri su teško tjelesno ozlijeđene. Najčešći uzrok, kaže naš sugovornik, je nepropisno uključivanje u promet i neprilagođena
brzina kretanja površini kojom se kreću, a u svim nesrećama vozači osobnih prijevoznih sredstava, odnosno električnih romobila, doprinijeli su događaju. „Brojevi sami za sebe najavljuju ugrozu u prometu na cestama od strane vozača osobnih prijevoznih sredstava. S obzirom na njihovu rasprostranjenost, pretpostavljamo da će ih biti i više u prometu, samim time očekuje se i povećanje broja prometnih nesreća“, upozorava Klinec.
Ugrozu, dodaje, najteže razumijevaju građani srednje životne dobi uvjereni da se njima neće dogoditi nesreća. Voze se kolnikom, velikim brzinama, ne predviđaju prepreke i opasnosti, kreću se u pješačkim zonama i parkovima gdje je visok stupanje ugroze sigurnosti prometa jer pješaci ne očekuju vozila, a prisutan je veći broj djece.
„Za školske uspjehe djece nagrada je između ostalih i kupovina električnih romobila. Preporučili bi roditeljima da se informiraju o načinu sudjelovanja u prometu na cestama vodeći računa o dobrobiti djece, a vozačima da se kreću površinama namijenim za kretanje pješaka. Ako je prisutan veći broj pješaka sići sa vozila i gurati ga kao i preko pješačkog prijelaza te uvijek i bez iznimke nositi zaštitnu kacigu“, poručio je voditelj.