S porastom broja vozača električnih romobila u prometu, rapidno raste i broj nesreća u kojima sudjeluju korisnici ovih vozila, pogotovo maloljetnici koji ih, zakonski, ne smiju voziti.
Samo u prvih sedam mjeseci ove godine evidentirano je 365 ozlijeđenih osoba na romobilu, dok ih je u cijeloj prošloj godini bilo 135. Najviše zabrinjava da je čak 40 posto ozlijeđene djece mlađe od 14 godina, čime krše Zakon o sigurnosti prometa na cestama.
„Ono što valja naglasiti jeste da djeca mlađa od 14 godina ne smiju upravljati romobilom. Zakon jasno definira pravila, a neka od njih su obvezno korištenje kacige, vožnja samo jedne osobe te brzina do 25 km/h. Također, kretanje biciklističkom stazom, iznimno pješačkom ili kolnikom krajnje desnom stranom“, podsjetio je Ivo Bikić, predsjednik Hrvatskog autokluba.
Kako bi se povećala sigurnost, od jeseni će upravo u Vinkovcima početi preventivno-edukativni program za vozače električnih romobila. Riječ je o jednom od četiri HAK-ova centra u Hrvatskoj koji će provoditi ovu edukaciju, a vinkovački centar već godinama raspolaže i vlastitim vježbalištem za bicikliste i romobiliste.
„Prošle godine izdan je Priručnik za edukaciju djece ‘Postani siguran vozač bicikla i električnog romobila’, a sada smo od HAK-a dobili donaciju, simulator upravljanja električnim romobilom. Obučeni instruktori odnosno predavači provodit će tu edukaciju. Osim u Vinkovcima, bit će i u Križevcima, Osijeku i Splitu“, najavljuje Bikić.
Program traje četiri sata, odnosno obuhvaća dva sata teorije i dva sata praktičnog rada na simulatoru. „Kroz različite situacije polaznici će vidjeti posljedice kretanja određenom brzinom, kočenjem samo prednjom ili samo zadnjom kočnicom ili pak nekočenja uopće. Tako će naučiti prilagoditi vožnju uvjetima na stazi ili kolniku“, objašnjava.
Prijevozna sredstva poput romobila sve su prihvaćenija zbog svoje jednostavnosti i praktičnosti, no njihov brzi ulazak u promet donosi i niz izazova.
„Električni romobili su novo prijevozno sredstvo koje stvara nelagodu i opasnosti. Ali, sjetimo se da kad se pojavio automobil na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće, ljudi su jednako tako reagirali jer plašio je konje, ugrožavao pješake. Automobil je danas postao nezaobilazan. Romobil je sredstvo mikromobilnosti, a koristi se unutar gradova. Ono će opstati, funkcionirati, samo ga treba uklopiti u pravila i propise. Važno je ne zaustaviti razvoj nove mobilnosti iz ranjivosti i straha za sigurnost, ali svi moramo raditi na tome da veća raznolikost prometala, vrsta vozila i prijevoznih sredstava ne dovode do povećanja rizika i ne ugrožavaju sigurnost na cestama“, zaključuje predsjednik HAK-a.