U Udruženju obrtnika Vinkovci ovih se dana puno govori o “Fiskalizaciji 2.0”, velikoj reformi sustava koja će u potpunosti promijeniti način na koji obrtnici i poduzetnici izdaju, primaju i fiskaliziraju račune. Željeli smo građanima pojasniti što ta promjena znači u praksi, pa smo o svemu razgovarali s Antom Macanom, tajnikom Udruženja obrtnika Vinkovci, i Stjepanom Benčićem, članom Sekcije računovođa HOK-a te vlasnikom računovodstvenog servisa “Agencija Dast” iz Jarmine.
“Udruženje obrtnika Vinkovci prati razvoj Fiskalizacije 2.0 od samog početka i nastoji pravodobno informirati članove o obvezama, rokovima i tehničkim preduvjetima”, rekao je Macan. Prijelazno razdoblje započelo je 1. rujna, a od 1. siječnja 2026. svi obveznici PDV-a morat će izdavati i primati eRačune. Oni izvan sustava PDV-a tada će morati imati tehničku mogućnost njihova zaprimanja, dok se obveza izdavanja širi na sve poslovne subjekte od 2027. godine.
“Svi računi izdani građanima morat će biti fiskalizirani, bez obzira na način plaćanja”, dodao je Macan, naglašavajući da se više neće moći izdavati računi bez fiskalizacije čak ni kad se plaćanje obavi uplatom na poslovni račun.
Benčić je pojasnio što to znači u svakodnevnom poslovanju. “Najjednostavnije rečeno, to znači urednije i brže poslovanje. Nestaju vrećice s računima i fotografije na mobitelima, sve će biti digitalno i dostupno računovođama u stvarnom vremenu.”
Time se, kaže, smanjuje administracija, a povećava točnost i ažurnost dokumentacije.
U pripremnom razdoblju do 2026. godine, obrtnici bi, prema njegovim riječima, trebali jasno utvrditi kada im počinju obveze.
“Mnogi paušalisti još ne znaju da od 1. siječnja 2026. moraju biti spremni zaprimati eRačune”, upozorava Benčić. Ključni koraci su odabir informacijskog posrednika, prijava u FiskAplikaciji putem e-Porezne do kraja 2025., ažuriranje programa za izdavanje računa i priprema KPD šifrarnika. “Tko to ne napravi na vrijeme, od 1. siječnja 2026. jednostavno neće moći raditi.“
Na pitanje o dodatnim troškovima, Benčić odgovara da će ih u početku svakako biti. “Potrebno je prilagoditi softver, educirati se i odvojiti vrijeme. Ali dugoročno, sustav donosi veću urednost i manje trošenja vremena na papirologiju.”
Mnogi će, kaže, morati prestati koristiti Word i Excel, jer novi sustav zahtijeva strukturirane XML dokumente koji prolaze kroz ovlaštenog posrednika.
”Istina je da mnogi još nisu dovoljno informirani”, priznaje Benčić. “Riječ je o najvećoj promjeni od uvođenja PDV-a, a mnogi nisu tehnički spremni.”
Najveći izazovi su mapiranje KPD oznaka i razumijevanje e-izvještavanja, zbog čega računovođe i Porezna uprava intenzivno provode edukacije.
Računovođe su, naglašava, “ključni vodiči i podrška u ovom procesu”. Oni pomažu pri odabiru posrednika, provjeri softvera i edukaciji poduzetnika, no obrtnici moraju biti aktivniji nego prije.
“Stara praksa “to će meni moj računovođa” više ne vrijedi. Računovođa vodi, ali odgovornost je na obrtniku.” Promjene će, naravno, utjecati i na poslovno okruženje. “Bit će nesigurnosti i straha od pogrešaka, što je normalno u početku. Ali dugoročno, ovo donosi više reda, transparentnosti i sigurnosti u poslovanju”, kaže Benčić.
Najvažniji rok je 31. prosinca 2025., do kada se u e-Poreznoj mora prijaviti informacijski posrednik i adresa za zaprimanje eRačuna. Oni izvan PDV-a moći će koristiti besplatnu aplikaciju MikroeRačun Porezne uprave.
“Tko prihvati te uvjete, imat će sve, zaprimanje, fiskalizaciju i arhivu eRačuna, bez dodatnih troškova.” Uvođenje jedinstvenog šifarnika proizvoda i usluga (KPD) donosi, kako objašnjava, više reda i standardizacije. “To je nova obveza, ali i korak prema rasterećenju, jer bi u budućnosti mogla zamijeniti brojne statističke izvještaje.”
Na kraju, Benčić ima jednostavnu poruku obrtnicima. “Krenite odmah. Informirajte se, pitajte, testirajte softver, prijavite posrednika na vrijeme. I ne idite u to sami. Računovođe nisu trošak, nego partneri. Kad prihvatimo da smo svi na istoj strani, sve ide lakše i s manje stresa.”







