Brojne tvrtke u Hrvatskoj i svijetu pale su na koljena zbog posljedica uvjetovanih koronakrizom. Potopila je ponajviše ugostitelje i turizam, a velike štete trpi i većina drugih gospodarskih djelatnosti. Međutim, kao u svakoj drugoj krizi i u ovoj postoje oni kojima poslovanje otišlo na onu drugu, bolju stranu. Među njima je svakako i IT sektor.

Jednima smrkne, drugima svane – krilatica je koja je u velikoj mjeri obilježila kriznu godinu. Svaka kriza ima svoje “gubitnike” i “pobjednike”, a korona je već iskristalizirala kako će tko izaći iz ove pandemije. Najveći udarac u 2020. doživjele su tvrtke koje se bave pružanjem usluga. Prošla sezona bila je znatno slabija od one iz 2019. godine, dok su širenje koronavirusa i dva lockdowna – najprije potpuni na proljeće, a potom i parcijalni s kraja prošle godine, koji još uvijek traje, dotukli ugostiteljstvo. Ograničenja slobode kretanja naštetila su i prijevozu, a potonule su i djelatnosti poput zabave i pružanja osobnih usluga, poput frizera, pedikera, kozmetičara i sličnih djelatnosti.

Međutim, nekima je prošla godina bila poprilično dobra. Promjene u poslovanju i same okolnosti ojačale su neke djelatnosti kojih je doduše u manjini u odnosu na one koji su pretrpjeli štetu, no stope rasta indikativne su ako se uzme u obzir da su brojne druge, za hrvatsko gospodarstvo značajnije djelatnosti, tonule i po dvoznamenkastim stopama. Među takvima našle su se tvrtke i iz IT sektora, iako i među njima ima razlika. Tim povodom razgovarali smo s Jurom Krešićem, voditeljem vinkovačke poslovnice HGSPOT. On nam je rekao kako su poslovanjem u prethodnoj godini zadovoljni, a s početkom pandemije porasla je i prodaja određenih artikala.

“Naša poslovnica imala je blagi porast prometa u odnosu na 2019. godinu, a nikad više nismo prodavali artikle namijenjene radu i nastavi na daljinu. U prvom redu mislim na web kamere, slušalice i mikrofone. Povećana je i prodaja povoljnih prijenosnih računala dok smo imali zalihe takvih računala”, pojasnio nam je Krešić.

Podaci Fine pokazuju da je ukupna porezna osnovica u sektoru informacija i komunikacija u prvih devet mjeseci prošle godine pala 1.6 posto u odnosu na isto razdoblje godinu ranije. No, i ovdje se radi o heterogenoj skupini djelatnosti, među kojima su IT tvrtke samo jedna od obuhvaćenih grana. Djelatnosti vezane uz digitalizaciju i softvere svakako spadaju, kažu stručnjaci, među dobitnike u koronakrizi.

“Nešto povećanu prodaju dok je poslovnica normalno radila anuliralo je zatvaranje poslovnice na preko 40 dana, u ožujku i travnju 2020. godine kada je radio isključivo webshop gdje također bilježimo rast prodaje”, istaknuo je Krešić dodavši kako web prodaja kroz duži vremenski period bilježi konstantan rast, što je trend svih webshopova, a posebno webshopova s informatičkim asortimanom robe.

Iz podataka koje je objavila Fina proizlazi i da su korona udar na poslovanje lakše podnijele veće nego manje tvrtke. To je i razumljivo, s obzirom na to da su velike kompanije prethodnih godina uspjele staviti nešto novaca na stranu, što im je dobro došlo u kriznim vremenima. Neke su, kako kažu sami poduzetnici, odustajale i od investicija i tako osigurale novac koji im je neophodan za poslovanje.