Domaće slavonske ruke oduvijek su znale stvoriti nešto novo i trajno. A prije više od trinaest godina Ines Grabovac htjela je stvoriti nešto novo jer, kako kaže, u prošlome poslu nedostajao joj je taj konačni opipljivi produkt. Za sve je trebalo volje koje nije nedostajalo te upornosti. U svemu tome je pronašla sebe kao velikoga kreativca i zadovoljstvo u sapunima i mirisima.
„Kitsch&co.studio nastao je iz moje ljubavi prema sapunima. Išla sam na radionice izrade sapuna i tu sam se zaljubila u mirise, boje, mogućnosti koje sapun pruža i njihove kombinacije. Od toga je sve krenulo pa se nastavilo sa svijećama, a potom i uljima za bradu“, započinje priču o svome brendu.
Prije deset godina odlučila se na radikalan potez, pronašla zemljište u Oroliku po povoljnoj cijeni te posadila tri tisuće sadnica lavande. O tome ništa nije znala. Zakoni prirode i velika trava podsjetili su ju da kruha bez motike nema. Lavanda u Slavoniji – nekima nemoguće, ali njoj dovoljno ludo da proba makar stotinu puta udarila u zid. „Danas taj OPG i dalje živi pa proizvodnja traje do danas. Slavonsku lavandu destiliramo i eterično ulje stavljamo u sapune“, pojašnjava.

Sapunske baze sapuna sadrže magareće i kozje mlijeko. Sve je dermatološki testirano, prošlo je laboratorijske analize tako da je, kako kaže, sigurno za ljudsko korištenje.
„U svojoj ponudi imamo baze s magarećim mlijekom s mirisima lavande, kokosa i limete kombinacije ruže, božura i vanilije. Također, sapuni s kozjim mlijekom krasnog su svježeg mirisa istodobno i za muškarce i za žene. Uz to, proizvodimo i ručno rađene sapune s mirisima limunske trave i lavande prilagođene veganima“, upoznaje nas s proizvodima.
Svijeće su na bazi sojinog voska. „Imamo svakodnevnu kolekciju, kao i onu za posebne prilike. Kolekcije se stalno nadopunjavaju pa je u pripremi i božićno-zimska kolekcija. Bit će tu cimeta, jabuke, naranče, keksića, karamele. Sve ono što zamišljamo da Božić treba imati“, najavljuje.
Ono što je zanimljivo je to što svoj prostor u proizvodima imaju i muškarci i njihov ponos. Riječ je o uljima za bradu nastalima u suradnji s poznatim vinkovačkim barberom Španićem. „Ulja za bradu dolaze u dva različita mirisa te uz pripadajuće sapune. Zanimljivo je da u sklopu svakog imena su nekakvi brojevi i slova kojima sam htjela napraviti odu Vinkovcima. Rodom nisam iz Vinkovaca, udala sam se i preselila prije 20 godina. To je sada moj grad“, ponosno kaže i na ovaj način zaintrigira kupce s trikom sa slovima i brojkama.
Iako je sve krenulo prije dosta vremena, tek ove godine obrt je zadovoljio sve uvjete i konačno je otvoren. Razlog je jednostavan – stroga su pravila za prostor koji treba zadovoljavati minimalne tehničke uvjete. „Sapuni se smatraju kozmetikom pa moraju biti laboratorijski testirani s pripadajućom deklaracijom. Ovaj posao zahtijeva veliku razinu stručnosti, od same kozmetike preko dizajniranja etiketa pa sve do papirologije. Potrebno je biti maksimalno angažiran. Testiranje sapuna traje više od tri mjeseca, a papirologija jednako toliko tako da za sljedeću godinu već imam nove proizvode. Stavljanje nekog proizvoda na tržište traje i po godinu dana“, upoznaje nas s problematikom ovakvog obrta.

Ines i njezini proizvodi često se pojavljuju na lokalnim sajmovima gdje privlače poglede i mirisima i izgledom. „Ove godine smo bili na Vinkovačkim jesenima. Bilo je jako puno ljudi, a prodaja je bila izvrsna. Na sajmovima moramo nuditi nešto novo, pratiti trendove, ali i stvarati svoje“, kaže i dodaje kako ju posebno raduje kada se kupci vraćaju. „Najdraže mi je kad se ljudi ponovno jave za kupnju, pošalju poruku da su zadovoljni. Kad kloneš duhom i teško ti je, shvatiš da ima ljudi koji vjeruju u tebe“, optimistično zaključuje.

Kutijice se izrađuju u Vukovaru, dizajn potpisuje Vinkovčanka Diana Mataković, a proizvode fotografira njezina kći Stella Burić u svom studiju Parts of the sun. „Vinkovci su nevjerojatna zajednica. Puno ljudi podržavaju jedni druge“, kaže.
Za Ines lokalno nije samo etiketa, nego životni stav. „Kupci se sve više odlučuju na ručno rađene proizvode iz Hrvatske. Police u trgovini vrište od svjetskih brendova, ali trebamo poticati male proizvođače jer tada novac ostaje ovdje“, pojašnjava.

Uskoro će se njezini proizvodi moći kupiti i putem web shopa koji izrađuju vinkovački informatičari iz tvrtke Fortuno. Do tada, dostupni su putem Facebooka, Instagrama i u MIKO Concept Storeu.
Ines Grabovac svoj je obrt gradila sustavno, s jasnim ciljem i velikom dozom upornosti. Kroz godine rada i stalnog učenja uspjela je razviti proizvod koji se temelji na kvalitetnim prirodnim sastojcima, ali i na odgovornom pristupu poslu.
Kitsch&co.studio pokazuje da se i u manjoj sredini poput Vinkovaca može stvoriti prepoznatljiv brend koji povezuje zanat, dizajn i suvremeni pristup tržištu. Suradnja s lokalnim partnerima, ulaganje u razvoj proizvoda i održavanje visoke razine kvalitete najbolji su dokaz da domaća proizvodnja ima budućnost.







