Foto: Dallas press
Riječka promocija ljetos objavljenog, proširenog reizdanja 3CD antologije “Riječki novi val” s 35 izvođača dobila je novi termin. Druženje će se održati u četvrtak, 14. listopada 2021. ispred Dallas Music Shopa u Rijeci (Splitska ulica 2a) s početkom u 18:00. Reizdanje će predstaviti urednik Bojan Mušćet, a bit će dostupno po promotivnoj cijeni.
Reizdanje kultne antologije kojom je zabilježena bogata riječka glazbena scena kraja sedamdesetih i osamdesetih godina mali je doprinos Dallas Recordsa obilježavanju 40. obljetnice novog vala, društvenog i umjetničkog pravca koji je definirao mnoge regionalne glazbene legende, a tijekom godina i njihove nasljednike.
Jedna od tih legendi je grupa Paraf, čija je “Narodna pjesma” (zbog stihova zvana i “Policija”) i najavni singl reizdanja “Riječkog novog vala”. Pjevač i gitarist Parafa Valter Kocijančić prisjetio se vremena izdavanja prvijenca Parafa “A dan je tako lijepo počeo”: “Postoje tri verzije te pjesme, zbog cenzure, ni zbog čega drugog. Posljednja verzija napravljena je samo zato jer su nazvali iz ZKP RTV Ljubljane i rekli da ta pjesma jednostavno neće proći. onda smo morali na brzinu mijenjati tekst. inače, originalna verzija sadržavala je stihove “Ličnu kartu nemaš, zato šamar imaš, ubice nek kolju…” itd. To je verzija na prvoj demo-snimci. Druga verzija izašla je na kompilaciji “Novi punk val 78-80″ i to je onda prva prava, originalna verzija pjesme. A ovo što je na albumu je isfiltrirano da može proći. No, kompilacija je izašla nakon albuma, i razmišljanja su ipak zrelija, pa je originalna verzija prošla.”
Antologija “Riječki novi val” na tri CD-a sadrži 70 snimaka izvođača koji su obilježili riječku scenu u razdoblju od 1977. do 1989. godine. Uz punk i rock skladbe, tu su i najvažnije pop pjesme tog vremena, jedna od kojih je svakako i hit grupe Ogledala “Samo ti”, o kojoj Leo Rumora, vokalni solist i bubnjar tog benda kaže: “Ogledala su meni ponajprije bila bend u kome sam svirao s najboljim prijateljima. Bili smo bend profinjenih melodija i romantičnih tekstova. Puno osvojenih festivala, nagrada i odličnih kritika. Usudio bih se reći da smo bili predvodnici jednoga novog riječkog zvuka koji je i dan-danas vrlo prepoznatljiv.”
Poznati riječki publicist i autor bilježaka na antologiji “Riječki novi val”, kao i na jedinom albumu Ogledala Ivan Molek, o navedenim izvođačima kaže:
“Što se tiče Parafa i njegova značenja, Paraf je stvorio riječku glazbenu scenu kakvu poznajemo unazad 40-ak godina. U Rijeci postoji glazbena scena još od početka 60-ih i ona je bila živa sve do ranih 70-ih. Spletom okolnosti, nakon toga nastupilo je doba velike praznine, zamrli su javni nastupi, a uživanje u glazbi premjestilo se u intimu privatnih domova. Ta velika praznina potrajala je sve do prvog nastupa Parafa 1978. Nakon toga, ništa više nije bilo isto. Neki su se poveli za njima i razmišljali na ovaj način: “Ako oni mogu izaći na scenu s ovakvim materijalom, onda možemo i mi”. A drugi su reagirali posve suprotno tome: “To nije prava svirka, to nisu prave pjesme, mi ćemo vam pokazati kako se to radi”. Bez takve polarizacije oko punka Parafa teško da bi danas bilo Urbana & četvorice, Leta 3 te The Siidsa, a pitanje je bi li se Neno Belan uopće preselio u Rijeku i u njoj nastavio skladati svoje pitke uspješnice.
Ogledala su kratka, ali zanimljiva epizoda iz povijesti riječke scene, zamalo tipična s obzirom na prekasno priznanje. Ogledala nisu bila u prilici uživati podršku diskografske industrije kao što su to uživali, recimo, njima stilski bliski Dorian Gray ili Boa. Netko će možda kazati da njihov materijal nije bio toliko privlačan široj publici, ali dovoljno je posegnuti za diskografskim izdanjima iz 80-ih da bi se uvidjelo kako se tada objavljivalo praktično sve i svašta, i privlačno i neprivlačno, pa i posve promašeno, prave debakle. Pop je uglavnom zabava i kultura zaborava. Ali pop, usprkos sebi samome, ne može ne poželjeti biti i kultura pamćenja. Tada, u tim posebnim trenucima, na red dolaze grupe poput Ogledala. Zbog više negoli predanog gitarista Damira Bajića, razigranog bubnjara Lea Rumore, ali i ostalih članova grupe. A neki od njih, kao što je to basist Nenad Miljković Milka, nisu već odavno s nama.”