Page 11 - Vinkovački list 12. listopada 2018.
P. 11
AK, 12.10.2018. 11
mr.sc. Vladimir Ćirić: Vijesti iz povijesti
Nekad davno u vinkovačkim
kinima – američki vesterni
U jedan od najpopularnijih agresore i nečasne zlikovce. Njihov krajolik bio je nešto više od puke godina 20. - tog stoljeća. zapada poput Wajata Erpa, Buffalo
filmskih žanrova spadaju vesterni. opis u kasnijim kulturno neutral- živopisne pozadine. Početkom Posjetitelji vinkovačkih kina od Billa, Divljeg Billa Hikoka, Billya
Zbog njih, mnogi od nas kao djeca nijim vesternima, posebno „revizi- pedesetih, korišteni su široki the Kida, Pata Garretta te vestern
igrali smo se kauboja i Indijana- onističkim“ bio je puno blaži i pra- formati ekrana kao što su cinemas- pedesetih do sedamdesetih godina heroine Calamity Jane. S krizom
ca, oponašajući likove koje smo vedniji. Kada je u sukobu između cop (1953.) i VistaVision kako bi imali su prilike pogledati brojne američke ideologije polako je
gledali. doseljeničkih karavana i Indija- dočarali spektakularne krajolike. antologijske western klasike. Stariji nastajao klasični vestern, a pojavio
naca, bijelcima u pomoć u zadnji Značajna je bila i filmska glazba filmoljupci sjećaju se filma Blago se tzv. korektivni vestern ili anti-
Na ulicama, u našim dvorišti- tren stizala famozna američka koja je utjecala na ukupni dojam Siera Madre, J. Houstona snimlje- vestern s demistifikacijskom,
ma i vrtovima odvijala se repriza konjica kino dvoranom razlije- o filmu. nog 1948., te filmova Poštanska odnosno naturalističkom slikom
radnje iz filmova u kojima su samo gao se spontani pljesak i uzvici kočija (1939.), Moja draga Klemen- Divljega zapada. Mnogi američki
najvještiji i najjači, mahom stariji, olakšanja, a šutnja i muk ili Takvi vesterni, sadržajem, tina (1946.), Forth Apache (1948.), redatelji počeli su dovoditi u
uzimali uloge šerifa i pozitivaca, podrška kada je američka konjica estetskim i drugim efektima Tragači (1956.), Čovjeka koji je ubio pitanje i mijenjati mnoge tradici-
a oni manje snalažljivi u dječjoj masakrirala djecu i žene indijan- uz dobru fabulu i afirmirane Liberty Valancea, (1962.) i Jeseni onalne elemente vesterna.
družini morali su biti Indijanci ili skog sela. Na taj način promican je glumačke velikane toga žanra Čejena (1965.) koje je režirao J.
negativci. I prije, a naročito poslije rasizam i netolerancija što je bilo poput Randolpha Scota, Gary Ford. Tu su i filmovi koje je režirao Najpoznatiji takvi filmovi su
Drugoga svjetskoga rata kako prisutno i u američkim filmovima Coopera, Audie Murphya, Glenn A. Mann: Winchester ʼ73 (1950.), Mali veliki čovjek (1970.) A. Penna,
crno-bijeli tako i vesterni u koloru koji su tretirali problematiku Forda, Williama Holdena, Claytona Gola mamuza (1953.) i Čovjek iz Dvoboj kod Diabla (1966.) i Plavi
u vinkovačkim kinima privlačili odnosa između bijelaca i crnaca, Moora, Richarda Widmarka, Burta Laramia (1955.) U vestern klasike vojnik (1970.) Ralpha Nelsona,
su veliki broj posjetitelja. Većina posebno u filmovima vezanim za Lancastera, Henry Fonde, Jamesa spadaju i filmovi H. Hawksa: Kockar i bludnica ( 1971.) R.
vesterna nastala je ekranizacijom rat američkog Sjevera i Juga. Iz Stewarta, Joela McCrea, Gregory Crvena rijeka (1948.) i Rio Bravo Altmana i Odmetnik Josey Wales
popularne vestern književnosti 19. tih razloga čak i nama kao djeci Pecka, Johna Wayna, Kirka (1959.), F. Langa, Western Union (1976.) Clinta Eastwooda. Šezde-
stoljeća koja je postojala prije nego Douglasa, Alana Ladda, Jamesa (1941.), W. A. Wellmana, Omča za setih godina 20. stoljeća pojavlju-
što je film postao popularna umjet- toga vremena, u igri nije bilo je se podžanr vesterna poznatih
nička forma, a kasnije scenarija drago biti indijanski poglavica ili Stewarta, Charltona Hestona, Yula vješanje (1943.), K. Vidora, Dvoboj kao špageti ili talijanski vestern. U
prema djelima popularnih i čitanih ratnik. Srećom taj diskriminator- Brynnera, Rocka Hudsona, Deana na suncu (1947.), R. Walsha, razdoblju od 1960. – 1980. godine
štiva Zane Graya, na čije se knjige ski odnos pod čijim smo utjecajem Martina, Charlesa Bronsona, Jacka Teritorij Colorado (1948.), H. snimljeno je oko 600 europskih
u vinkovačkoj Gradskoj knjižnici bili u kasnijim vestern filmovima Palanca, Jamesa Coburna, Jamesa Kinga, Revolveraš (1950.). Veliku vesterna. Neki od njih stekli su
čekalo danima, Karla Maja, te priča bio je promijenjen. Život domorod- Garnera, Lee Marvina i drugih gledanost i popularnost imali su veliku popularnost. Najznačajni-
o Davy Crocketu, Divljem Billu nog stanovništva, njegova kultura, desetljećima, bili su dobra zabava i filmovi Točno u podne (1952.) ji prikazivani su i u nekadašnjim
Hikoku, Buffalo Billu i drugima. običaji i poznatije poglavice prika- za ljubitelje filma. Dramatici, F. Zinnemanna, Shane (1953.) G. vinkovačkim kinima.
zivani su objektivnije i humanije. ljubavnom zapletu i ugođaju filma Stevensa, Pony Express (1953.) J.
U većini vesterna glavni junaci Rani vesterni uglavnom su bili u velikoj mjeri doprinosile su i Hoppera, Velika zemlja (1958. )
bili su neustrašivi šerifi, čuvari snimani u studijima, baš kao i holivudske filmske dive Maureen W. Wylera, Shenandoah (1965.),
reda i zakona, kauboji, revolve- stari holivudski filmovi, ali kad O Hara, Linda Darnell, Vera Miles, A. V. McLaglena, Divlja horda
raši ili lovci na nagrade, često je u tridesetima postalo uobičaje- Barbara Stanwyck, Julia Adams, (1969.) S. Peckinpaha, te Butch
prikazani kao lutalice, usamljeni no snimanje na terenu, producen- Ruth Roman, Grace Kelly, Candice Cassidy i Sundance Kid (1969.) u
konjanici koji nose Stetson šešire, ti vesterna koristili su zabačena Bergen, Dorothy Malone, Shirley režiji G. R. Hilla. Uz njih u vin-
Coltove pištolje, puške Winche- mjesta Novog Meksika, Kalifornije, Temple, Jane Russell, Donna Reed, kovačkim kinima prikazivane su
ster, šarene svilene rupce, mamuze Arizone, Utaha, Nevade, Kansasa, Barbara Hale, Jean Simmons, i različite verzije poznatih bitaka
i hlače od jelenje kože, koristeći Teksasa, Colorada i Wyominga. U Carroll Baker, Angie Dickinson i s Indijancima ( Little Big Horn i
vještinu baratanja oružjem kao velikom broju vesterna prelijepi druge. Vestern je veliku popular- sl.) i famoznog okršaja kod O.K.
svakodnevno sredstvo za pre- nost imao od 40.- tih do 70.- tih Corala, te o legendama Divljeg
življavanja i pozitivnu promjenu
načina života u kriminalu i stra-
hovladi lokalnih moćnika i korum-
piranih političara.
Jahali su između prašnja-
vih gradova i stočnih rančeva
boreći se za pravdu, izravnava-
nje računa s ubojicama, ozlogla-
šenim revolverašima, prevaran-
tima i otimačima tuđeg posjeda.
Većina vesterna imala je ljubavnu
priču i zaplet koji se u većini
slučajeva na radost gledatelja
završavao s hepiendom. Vesterni
su često prikazivali sukob primi-
tivnog i zastarjelog načina života
i moderne tehnologije ili društve-
nih promjena. Izumi toga vremena
poput telegrafa i razvitak željezni-
ce označavali su kraj divlje prerije
i trapera koji su imali pozitivnu
komunikaciju s domorodačkim
stanovništvom. Vesterni su često
prikazivali osvajanje divljine i
podređivanje prirode u ime civi-
lizacije ili zapljenu teritorijalnih
prava od Indijanaca, autentičnih
stanovnika tih područja. Često su
za takve opise služila prikaziva-
nja sukoba između domorodaca i
došljaka ili američke konjice. Rani
etnocentrični vesterni američke
Indijance uglavnom su prikaziva-
li kao primitivne surove divljake,
Impressum Redakcija: Marketing: Tel: 032/332-250 Vinkovacki
Željko Komljenović, Jasna Kanjuh Radio: 332-777
Direktorica: Aneta Pšihistal, marketing@novosti.hr Pretplata za 2018. 378 kn list
Mirjam Jukić Franjo Sorčik, Prodaja i oglašavanje Naklada: 1800
mirjam.jukic@novosti.hr Hrvoje Katona, Mirjana Ešegović Cijena jednog primjerka je 6 kn
Glavna urednica: Josipa Haluška, mirjana.esegovic@novosti.hr
Marija Gerovac Žarko Kljajić IBAN: HR09 2340 0091 1100 31110
glavna.urednica@novosti.hr redakcija@novosti.hr OIB: 64415267112
Grafički dizajn:
Ivan Gale
Mirela Andabak
mr.sc. Vladimir Ćirić: Vijesti iz povijesti
Nekad davno u vinkovačkim
kinima – američki vesterni
U jedan od najpopularnijih agresore i nečasne zlikovce. Njihov krajolik bio je nešto više od puke godina 20. - tog stoljeća. zapada poput Wajata Erpa, Buffalo
filmskih žanrova spadaju vesterni. opis u kasnijim kulturno neutral- živopisne pozadine. Početkom Posjetitelji vinkovačkih kina od Billa, Divljeg Billa Hikoka, Billya
Zbog njih, mnogi od nas kao djeca nijim vesternima, posebno „revizi- pedesetih, korišteni su široki the Kida, Pata Garretta te vestern
igrali smo se kauboja i Indijana- onističkim“ bio je puno blaži i pra- formati ekrana kao što su cinemas- pedesetih do sedamdesetih godina heroine Calamity Jane. S krizom
ca, oponašajući likove koje smo vedniji. Kada je u sukobu između cop (1953.) i VistaVision kako bi imali su prilike pogledati brojne američke ideologije polako je
gledali. doseljeničkih karavana i Indija- dočarali spektakularne krajolike. antologijske western klasike. Stariji nastajao klasični vestern, a pojavio
naca, bijelcima u pomoć u zadnji Značajna je bila i filmska glazba filmoljupci sjećaju se filma Blago se tzv. korektivni vestern ili anti-
Na ulicama, u našim dvorišti- tren stizala famozna američka koja je utjecala na ukupni dojam Siera Madre, J. Houstona snimlje- vestern s demistifikacijskom,
ma i vrtovima odvijala se repriza konjica kino dvoranom razlije- o filmu. nog 1948., te filmova Poštanska odnosno naturalističkom slikom
radnje iz filmova u kojima su samo gao se spontani pljesak i uzvici kočija (1939.), Moja draga Klemen- Divljega zapada. Mnogi američki
najvještiji i najjači, mahom stariji, olakšanja, a šutnja i muk ili Takvi vesterni, sadržajem, tina (1946.), Forth Apache (1948.), redatelji počeli su dovoditi u
uzimali uloge šerifa i pozitivaca, podrška kada je američka konjica estetskim i drugim efektima Tragači (1956.), Čovjeka koji je ubio pitanje i mijenjati mnoge tradici-
a oni manje snalažljivi u dječjoj masakrirala djecu i žene indijan- uz dobru fabulu i afirmirane Liberty Valancea, (1962.) i Jeseni onalne elemente vesterna.
družini morali su biti Indijanci ili skog sela. Na taj način promican je glumačke velikane toga žanra Čejena (1965.) koje je režirao J.
negativci. I prije, a naročito poslije rasizam i netolerancija što je bilo poput Randolpha Scota, Gary Ford. Tu su i filmovi koje je režirao Najpoznatiji takvi filmovi su
Drugoga svjetskoga rata kako prisutno i u američkim filmovima Coopera, Audie Murphya, Glenn A. Mann: Winchester ʼ73 (1950.), Mali veliki čovjek (1970.) A. Penna,
crno-bijeli tako i vesterni u koloru koji su tretirali problematiku Forda, Williama Holdena, Claytona Gola mamuza (1953.) i Čovjek iz Dvoboj kod Diabla (1966.) i Plavi
u vinkovačkim kinima privlačili odnosa između bijelaca i crnaca, Moora, Richarda Widmarka, Burta Laramia (1955.) U vestern klasike vojnik (1970.) Ralpha Nelsona,
su veliki broj posjetitelja. Većina posebno u filmovima vezanim za Lancastera, Henry Fonde, Jamesa spadaju i filmovi H. Hawksa: Kockar i bludnica ( 1971.) R.
vesterna nastala je ekranizacijom rat američkog Sjevera i Juga. Iz Stewarta, Joela McCrea, Gregory Crvena rijeka (1948.) i Rio Bravo Altmana i Odmetnik Josey Wales
popularne vestern književnosti 19. tih razloga čak i nama kao djeci Pecka, Johna Wayna, Kirka (1959.), F. Langa, Western Union (1976.) Clinta Eastwooda. Šezde-
stoljeća koja je postojala prije nego Douglasa, Alana Ladda, Jamesa (1941.), W. A. Wellmana, Omča za setih godina 20. stoljeća pojavlju-
što je film postao popularna umjet- toga vremena, u igri nije bilo je se podžanr vesterna poznatih
nička forma, a kasnije scenarija drago biti indijanski poglavica ili Stewarta, Charltona Hestona, Yula vješanje (1943.), K. Vidora, Dvoboj kao špageti ili talijanski vestern. U
prema djelima popularnih i čitanih ratnik. Srećom taj diskriminator- Brynnera, Rocka Hudsona, Deana na suncu (1947.), R. Walsha, razdoblju od 1960. – 1980. godine
štiva Zane Graya, na čije se knjige ski odnos pod čijim smo utjecajem Martina, Charlesa Bronsona, Jacka Teritorij Colorado (1948.), H. snimljeno je oko 600 europskih
u vinkovačkoj Gradskoj knjižnici bili u kasnijim vestern filmovima Palanca, Jamesa Coburna, Jamesa Kinga, Revolveraš (1950.). Veliku vesterna. Neki od njih stekli su
čekalo danima, Karla Maja, te priča bio je promijenjen. Život domorod- Garnera, Lee Marvina i drugih gledanost i popularnost imali su veliku popularnost. Najznačajni-
o Davy Crocketu, Divljem Billu nog stanovništva, njegova kultura, desetljećima, bili su dobra zabava i filmovi Točno u podne (1952.) ji prikazivani su i u nekadašnjim
Hikoku, Buffalo Billu i drugima. običaji i poznatije poglavice prika- za ljubitelje filma. Dramatici, F. Zinnemanna, Shane (1953.) G. vinkovačkim kinima.
zivani su objektivnije i humanije. ljubavnom zapletu i ugođaju filma Stevensa, Pony Express (1953.) J.
U većini vesterna glavni junaci Rani vesterni uglavnom su bili u velikoj mjeri doprinosile su i Hoppera, Velika zemlja (1958. )
bili su neustrašivi šerifi, čuvari snimani u studijima, baš kao i holivudske filmske dive Maureen W. Wylera, Shenandoah (1965.),
reda i zakona, kauboji, revolve- stari holivudski filmovi, ali kad O Hara, Linda Darnell, Vera Miles, A. V. McLaglena, Divlja horda
raši ili lovci na nagrade, često je u tridesetima postalo uobičaje- Barbara Stanwyck, Julia Adams, (1969.) S. Peckinpaha, te Butch
prikazani kao lutalice, usamljeni no snimanje na terenu, producen- Ruth Roman, Grace Kelly, Candice Cassidy i Sundance Kid (1969.) u
konjanici koji nose Stetson šešire, ti vesterna koristili su zabačena Bergen, Dorothy Malone, Shirley režiji G. R. Hilla. Uz njih u vin-
Coltove pištolje, puške Winche- mjesta Novog Meksika, Kalifornije, Temple, Jane Russell, Donna Reed, kovačkim kinima prikazivane su
ster, šarene svilene rupce, mamuze Arizone, Utaha, Nevade, Kansasa, Barbara Hale, Jean Simmons, i različite verzije poznatih bitaka
i hlače od jelenje kože, koristeći Teksasa, Colorada i Wyominga. U Carroll Baker, Angie Dickinson i s Indijancima ( Little Big Horn i
vještinu baratanja oružjem kao velikom broju vesterna prelijepi druge. Vestern je veliku popular- sl.) i famoznog okršaja kod O.K.
svakodnevno sredstvo za pre- nost imao od 40.- tih do 70.- tih Corala, te o legendama Divljeg
življavanja i pozitivnu promjenu
načina života u kriminalu i stra-
hovladi lokalnih moćnika i korum-
piranih političara.
Jahali su između prašnja-
vih gradova i stočnih rančeva
boreći se za pravdu, izravnava-
nje računa s ubojicama, ozlogla-
šenim revolverašima, prevaran-
tima i otimačima tuđeg posjeda.
Većina vesterna imala je ljubavnu
priču i zaplet koji se u većini
slučajeva na radost gledatelja
završavao s hepiendom. Vesterni
su često prikazivali sukob primi-
tivnog i zastarjelog načina života
i moderne tehnologije ili društve-
nih promjena. Izumi toga vremena
poput telegrafa i razvitak željezni-
ce označavali su kraj divlje prerije
i trapera koji su imali pozitivnu
komunikaciju s domorodačkim
stanovništvom. Vesterni su često
prikazivali osvajanje divljine i
podređivanje prirode u ime civi-
lizacije ili zapljenu teritorijalnih
prava od Indijanaca, autentičnih
stanovnika tih područja. Često su
za takve opise služila prikaziva-
nja sukoba između domorodaca i
došljaka ili američke konjice. Rani
etnocentrični vesterni američke
Indijance uglavnom su prikaziva-
li kao primitivne surove divljake,
Impressum Redakcija: Marketing: Tel: 032/332-250 Vinkovacki
Željko Komljenović, Jasna Kanjuh Radio: 332-777
Direktorica: Aneta Pšihistal, marketing@novosti.hr Pretplata za 2018. 378 kn list
Mirjam Jukić Franjo Sorčik, Prodaja i oglašavanje Naklada: 1800
mirjam.jukic@novosti.hr Hrvoje Katona, Mirjana Ešegović Cijena jednog primjerka je 6 kn
Glavna urednica: Josipa Haluška, mirjana.esegovic@novosti.hr
Marija Gerovac Žarko Kljajić IBAN: HR09 2340 0091 1100 31110
glavna.urednica@novosti.hr redakcija@novosti.hr OIB: 64415267112
Grafički dizajn:
Ivan Gale
Mirela Andabak