Page 13 - Vinkovački list - 26. veljače 2021.
P. 13
AK 26.2.2021. Aktualno 13
Vinkovački list
Izgovarati riječi kojima djelomično znamo značenje ili ne znamo, ne čini nas boljim ni pametnijim od drugih
Hrvatski jezik – po
njemu si sve što jesi!
mijevanju vlastitoga jezika. Ostali nosti često, uz obvezne lektirne
Iako se većina praktične Jezik je živa materija koju je nemoguće će povremeno imati probleme naslove, učenicima nudi zani-
nastave odvija normalno, zaustaviti. Neprestano se mijenja, s okolinom. “Riječi koje smo mljive izborne, a ne bi li ih zain-
neki učenici, poput obogaćuje ili osiromašuje.Pametni telefoni poznavali prije 30 ili 40 godina, teresirala za čitanje. No problem
konobara, nisu ju u i društvene mreže mijenjaju komunikaciju danas više i nisu u uporabi. Djeca mlađe populacije jest što mnogi
mogućnosti odrađivati ih ne poznaju, a riječi koje se ne vole čitati. “Poznato je da djeca
Materinski jezik prvi je jezik temu profesorica Hrvatskog jezika stvaraju, očekujmo ih za pet do u dobi od 10 do 12 godina usvajaju
epidemioloških mjera. Ravnatelji- kojim se sporazumijevamo s i književnosti Ivana Radić koja se šest godina, koliko je potrebno najviše riječi. U stvarnosti, u tom
ca Ružica Zucić istaknula je kako okolinom, učimo ga i izražava- profesionalno usmjerila materi- jednom jeziku kako bi ih usvojio,” uzrastu imamo učenike koji ne
je manji broj učenika u samoizola- mo svoje misli i osjećaje. Učimo njem jeziku poučavati generaci- pojasnila je osvrtom na promjene vole čitati.
ciji, no to ne predstavlja problem u ga u obiteljskom okruženju je učenika OŠ Josipa Kozarca u u načinu komunikacije uvjeto-
organizaciji nastave i prakse. odakle se duboko usađuje u Vinkovcima. “Znati se izražava- vane pojavom društvenih mreža Skraćene lektirne naslove
govornika. ti pravilno, u skladu s književ- i pametnih telefona s aplikaci- pronalaze na njima omiljenoj
“Dio praktične nastave odvija nim jezikom, iznimno je važno jama Viber i WhatsApp. Brzina web stranici lektire.hr. Na taj
se na otvorenome, pa je puno lakše Tihana Papac zbog jednostavnije međusobne i kratkoća poruke osiromašila je način ne mogu stvoriti dovoljnu
jer je takva vrsta posla. Uspješno tihana.papac@novosti.hr komunikacije i izbjegavanja dosadašnji jezik. Danas se dopi- količinu riječi koju će usvojiti, a
smo proveli i nastavu maturana- mogućih nerazumijevanja. Znati sivanja potonjim svode na brzo, kasnije reproducirati. Znatan trud
ta i završnih razreda prethodna Poznavanjem vlastitoga, što netko želi je pola posla, a skraćeno, „lajk”. “Društvene ulažu nastavnici i knjižničari kako
tri tjedna koja se odvijala prema možemo sa sigurnošću usvojiti usput ćemo izbjeći moguće neu- mreže omogućuju nam lakše i bi knjiga bila dostupna svima za
mješovitom modelu, odnosno i s razumijevanjem učiti strane godnosti i jezične zamke,” pojaš- brže komuniciranje, ali istovre- čitanje.
maturanti su išli po modelu A, jezike. Nijedan jezik nije teško njava. U tom smislu, komuni- meno osiromašuju rječnik što
a ostali završni razredi imali naučiti, a materinski najlakše jer katore dobrih poruka možemo nije dobar znak. Lajkovi su u Neki danas misle kako to ipak
su online nastavu”, pojasnila nam je blizak od dana kada smo očekivati od mladih koji se budu redu, ali reći nekome što uistinu nije potrebno jer će ono što su
je Ružica naglasivši kako je za došli na ovaj svijet, uvodi nas u dovoljno posvetili učenju i razu- mislimo, usmeno ili pismeno, nije čuli, vidjeli ili usput pročitali biti
vrijeme dok su završni razredi isto,” ocjenjuje profesorica Radić sasvim dovoljno u osposoblja-
bili u školi bio izuzetno smanjen detektirajući glavne uzroke u vanju za daljnju komunikaciju,
broj izostanaka, što znači da su se brzom razvoju tehnologije što je no nije tako jednostavno,” kaže
učenici jako zaželjeli vratiti se u neminovno. i naglašava: “Po njemu si sve
školu. što jesi! Jezik te čini potpunim,
Dio odgovornosti snose i mediji. oblikuje te, obrazuje, izražava
Iako je većina škola uspjela U estradizaciji tema, često smo osobnost.
osigurati prostorne uvjete i orga- skloni koristiti anglizme i kolo-
nizirati nastavu prema A modelu, kvijalni govor, a sve kako bismo Tuđice ili rječnik tzv.
neki su se ipak morali snalaziti. podilazili publici. “Uloga medija je youtubera, čije kanale djeca danas
Takva situacija zadesila je neupitna u poznavanju uporabnog prate, svojevrsni su nametnici u
Tehničku školu Vinkovci u kojoj, jezika. Koliko nam pomažu, toliko jeziku. Izražavati se razumlji-
pojasnio nam je ravnatelj Mate i ne. Konzumiramo različite vo čini uspješnom svaku komu-
Vukušić, nisu uspjeli osigurati sve sadržaje. Slušamo, provjerava- nikaciju,” poruka je u povodu
učenike u jednoj učionici, nema mo novosti s interneta i društve- 21. veljače, Svjetskog dana mate-
izmjena učionica i moraju kombi- nih mreža čime katkada usvajamo rinskog jezika prof. Ivane Radić,
nirati modele. nove riječi koje možda i ne razu- nastavnice Hrvatskog jezika i
mijemo. Uporaba anglizama u književnosti.
“Prvi i četvrti razredi idu četiri jeziku je neizbježna zbog razvoja
dana u školu, jedan dan imaju tehnologije, a tu brzinu, dok se UNESCO-vom odlukom
online nastavu. Drugi i treći sve događa izvan granica naše 21. veljače Međunarodni
razredi idu tri dana u školu, a dva domovine, mi unutar hrvatskog je dan materinskoga
dana su na online nastavi. Vježbe i jezika ne možemo pratiti paralelno jezika.„Po njemu si sve
prakse su organizirane normalno, stvarajući nove riječi,” pojašnjava što jesi,” rekao je davno
jedino smo kada je krenula online sveprisutni fenomen. Petar Preradović, a Arsen
nastava iz rasporeda izbacili radi- Dedić divno nadopunio
oničke vježbe, laboratorijske Recept postoji! Odgovornost je „Jezik nam je svima
vježbe i praktičnu nastavu, pa smo na roditeljima, potom slijede pri- domovina.”
onda forsirali teoretske predmete jatelji, odgajatelji i škola. Većina
koji su se mogli raditi online. učitelja Hrvatskog jezika i književ-
Povratkom u školu smanjit ćemo
teoretske predmete, a povećati U mjesecu hrvatskog jezika 22. veljače rezerviran je za najstarije hrvatsko-slavensko pismo. Glagolati znači govoriti
praktičnu nastavu i sve ono što se
radi rukama, što se ne može raditi „Glagolamo” o glagoljici, pismu
online”, istaknuo je Vukušić. Kaže
kako su nastavu za maturante hrvatske kulture i identiteta
uspjeli organizirati kvalitetno jer
su imali više učeničkog prostora i Dan hrvatske glagoljice i se njezina slova ujedno koriste i
trenutno nitko nije zaražen ili u glagoljaštva Hrvatski je sabor kao brojevne vrijednosti, a tada
samoizolaciji. službeno proglasio na inicija- se ispred i iza slova - brojke
tivu Instituta za hrvatski jezik stavlja točka, a iznad crta. Oblu
i jezikoslovlje. je poznavao sav slavenski svijet,
uglatu samo Hrvati.
Hrvatska glagoljica povijesno je
hrvatsko pismo, jedan od nezao- Anegdota s konca 1950.-tih
bilaznih simbola nacionalnoga godina svjedoči o profesoru koji
identiteta i višestoljetne uljudbe je sa željom da nauči svoje učenike
na temelju kojega smo i danas glagoljicu svaki sat predavanja
prepoznatljivi i jedinstveni u znao produžiti za par minuta
Europi i svijetu. Kada su Hrvati kako bi naučili koje novo slovo ili
stigli na današnje prostore, nisu čuli nešto nova o glagoljici, zabi-
imali svoga pisma. Svjetovni i lježilo je Društvo prijatelja gla-
crkveni dostojanstvenici, knezovi goljice njegujući hrvatsku gla-
i biskupi te manji broj školovanih goljašku baštinu. I danas mladi
ljudi, pisao je latinskim jezikom u Hrvatskoj, učeći o starohr-
bilježeći ga latinicom. vatskom pismu, pod nastavom
Hrvatskog jezika i Likovne kulture
Zanimljivosti koje se vežu uz često ispisuju svoje ime zanimlji-
najstarije slavensko pismo čiji su vim im znakovljem. I danas je
autori misionarska braća Ćiril i sinonim za rodoljublje i primanje
Metod svjedoče, između ostalog, kršćanstva. Ruska nacionalna
da je verzija iz 9. stoljeća imala 40 knjižnica posjeduje najbogati-
znakova, a ona standardna iz 14. ju zbirku tiskanih hrvatskih gla-
stoljeća - 33 slova te je bila nalik goljskih knjiga na svijetu: ukupno
grčkom alfabetu. Glagoljica nema 43 naslova u 101 primjerku. T.P.
posebnih znakova za brojeve nego
Vinkovački list
Izgovarati riječi kojima djelomično znamo značenje ili ne znamo, ne čini nas boljim ni pametnijim od drugih
Hrvatski jezik – po
njemu si sve što jesi!
mijevanju vlastitoga jezika. Ostali nosti često, uz obvezne lektirne
Iako se većina praktične Jezik je živa materija koju je nemoguće će povremeno imati probleme naslove, učenicima nudi zani-
nastave odvija normalno, zaustaviti. Neprestano se mijenja, s okolinom. “Riječi koje smo mljive izborne, a ne bi li ih zain-
neki učenici, poput obogaćuje ili osiromašuje.Pametni telefoni poznavali prije 30 ili 40 godina, teresirala za čitanje. No problem
konobara, nisu ju u i društvene mreže mijenjaju komunikaciju danas više i nisu u uporabi. Djeca mlađe populacije jest što mnogi
mogućnosti odrađivati ih ne poznaju, a riječi koje se ne vole čitati. “Poznato je da djeca
Materinski jezik prvi je jezik temu profesorica Hrvatskog jezika stvaraju, očekujmo ih za pet do u dobi od 10 do 12 godina usvajaju
epidemioloških mjera. Ravnatelji- kojim se sporazumijevamo s i književnosti Ivana Radić koja se šest godina, koliko je potrebno najviše riječi. U stvarnosti, u tom
ca Ružica Zucić istaknula je kako okolinom, učimo ga i izražava- profesionalno usmjerila materi- jednom jeziku kako bi ih usvojio,” uzrastu imamo učenike koji ne
je manji broj učenika u samoizola- mo svoje misli i osjećaje. Učimo njem jeziku poučavati generaci- pojasnila je osvrtom na promjene vole čitati.
ciji, no to ne predstavlja problem u ga u obiteljskom okruženju je učenika OŠ Josipa Kozarca u u načinu komunikacije uvjeto-
organizaciji nastave i prakse. odakle se duboko usađuje u Vinkovcima. “Znati se izražava- vane pojavom društvenih mreža Skraćene lektirne naslove
govornika. ti pravilno, u skladu s književ- i pametnih telefona s aplikaci- pronalaze na njima omiljenoj
“Dio praktične nastave odvija nim jezikom, iznimno je važno jama Viber i WhatsApp. Brzina web stranici lektire.hr. Na taj
se na otvorenome, pa je puno lakše Tihana Papac zbog jednostavnije međusobne i kratkoća poruke osiromašila je način ne mogu stvoriti dovoljnu
jer je takva vrsta posla. Uspješno tihana.papac@novosti.hr komunikacije i izbjegavanja dosadašnji jezik. Danas se dopi- količinu riječi koju će usvojiti, a
smo proveli i nastavu maturana- mogućih nerazumijevanja. Znati sivanja potonjim svode na brzo, kasnije reproducirati. Znatan trud
ta i završnih razreda prethodna Poznavanjem vlastitoga, što netko želi je pola posla, a skraćeno, „lajk”. “Društvene ulažu nastavnici i knjižničari kako
tri tjedna koja se odvijala prema možemo sa sigurnošću usvojiti usput ćemo izbjeći moguće neu- mreže omogućuju nam lakše i bi knjiga bila dostupna svima za
mješovitom modelu, odnosno i s razumijevanjem učiti strane godnosti i jezične zamke,” pojaš- brže komuniciranje, ali istovre- čitanje.
maturanti su išli po modelu A, jezike. Nijedan jezik nije teško njava. U tom smislu, komuni- meno osiromašuju rječnik što
a ostali završni razredi imali naučiti, a materinski najlakše jer katore dobrih poruka možemo nije dobar znak. Lajkovi su u Neki danas misle kako to ipak
su online nastavu”, pojasnila nam je blizak od dana kada smo očekivati od mladih koji se budu redu, ali reći nekome što uistinu nije potrebno jer će ono što su
je Ružica naglasivši kako je za došli na ovaj svijet, uvodi nas u dovoljno posvetili učenju i razu- mislimo, usmeno ili pismeno, nije čuli, vidjeli ili usput pročitali biti
vrijeme dok su završni razredi isto,” ocjenjuje profesorica Radić sasvim dovoljno u osposoblja-
bili u školi bio izuzetno smanjen detektirajući glavne uzroke u vanju za daljnju komunikaciju,
broj izostanaka, što znači da su se brzom razvoju tehnologije što je no nije tako jednostavno,” kaže
učenici jako zaželjeli vratiti se u neminovno. i naglašava: “Po njemu si sve
školu. što jesi! Jezik te čini potpunim,
Dio odgovornosti snose i mediji. oblikuje te, obrazuje, izražava
Iako je većina škola uspjela U estradizaciji tema, često smo osobnost.
osigurati prostorne uvjete i orga- skloni koristiti anglizme i kolo-
nizirati nastavu prema A modelu, kvijalni govor, a sve kako bismo Tuđice ili rječnik tzv.
neki su se ipak morali snalaziti. podilazili publici. “Uloga medija je youtubera, čije kanale djeca danas
Takva situacija zadesila je neupitna u poznavanju uporabnog prate, svojevrsni su nametnici u
Tehničku školu Vinkovci u kojoj, jezika. Koliko nam pomažu, toliko jeziku. Izražavati se razumlji-
pojasnio nam je ravnatelj Mate i ne. Konzumiramo različite vo čini uspješnom svaku komu-
Vukušić, nisu uspjeli osigurati sve sadržaje. Slušamo, provjerava- nikaciju,” poruka je u povodu
učenike u jednoj učionici, nema mo novosti s interneta i društve- 21. veljače, Svjetskog dana mate-
izmjena učionica i moraju kombi- nih mreža čime katkada usvajamo rinskog jezika prof. Ivane Radić,
nirati modele. nove riječi koje možda i ne razu- nastavnice Hrvatskog jezika i
mijemo. Uporaba anglizama u književnosti.
“Prvi i četvrti razredi idu četiri jeziku je neizbježna zbog razvoja
dana u školu, jedan dan imaju tehnologije, a tu brzinu, dok se UNESCO-vom odlukom
online nastavu. Drugi i treći sve događa izvan granica naše 21. veljače Međunarodni
razredi idu tri dana u školu, a dva domovine, mi unutar hrvatskog je dan materinskoga
dana su na online nastavi. Vježbe i jezika ne možemo pratiti paralelno jezika.„Po njemu si sve
prakse su organizirane normalno, stvarajući nove riječi,” pojašnjava što jesi,” rekao je davno
jedino smo kada je krenula online sveprisutni fenomen. Petar Preradović, a Arsen
nastava iz rasporeda izbacili radi- Dedić divno nadopunio
oničke vježbe, laboratorijske Recept postoji! Odgovornost je „Jezik nam je svima
vježbe i praktičnu nastavu, pa smo na roditeljima, potom slijede pri- domovina.”
onda forsirali teoretske predmete jatelji, odgajatelji i škola. Većina
koji su se mogli raditi online. učitelja Hrvatskog jezika i književ-
Povratkom u školu smanjit ćemo
teoretske predmete, a povećati U mjesecu hrvatskog jezika 22. veljače rezerviran je za najstarije hrvatsko-slavensko pismo. Glagolati znači govoriti
praktičnu nastavu i sve ono što se
radi rukama, što se ne može raditi „Glagolamo” o glagoljici, pismu
online”, istaknuo je Vukušić. Kaže
kako su nastavu za maturante hrvatske kulture i identiteta
uspjeli organizirati kvalitetno jer
su imali više učeničkog prostora i Dan hrvatske glagoljice i se njezina slova ujedno koriste i
trenutno nitko nije zaražen ili u glagoljaštva Hrvatski je sabor kao brojevne vrijednosti, a tada
samoizolaciji. službeno proglasio na inicija- se ispred i iza slova - brojke
tivu Instituta za hrvatski jezik stavlja točka, a iznad crta. Oblu
i jezikoslovlje. je poznavao sav slavenski svijet,
uglatu samo Hrvati.
Hrvatska glagoljica povijesno je
hrvatsko pismo, jedan od nezao- Anegdota s konca 1950.-tih
bilaznih simbola nacionalnoga godina svjedoči o profesoru koji
identiteta i višestoljetne uljudbe je sa željom da nauči svoje učenike
na temelju kojega smo i danas glagoljicu svaki sat predavanja
prepoznatljivi i jedinstveni u znao produžiti za par minuta
Europi i svijetu. Kada su Hrvati kako bi naučili koje novo slovo ili
stigli na današnje prostore, nisu čuli nešto nova o glagoljici, zabi-
imali svoga pisma. Svjetovni i lježilo je Društvo prijatelja gla-
crkveni dostojanstvenici, knezovi goljice njegujući hrvatsku gla-
i biskupi te manji broj školovanih goljašku baštinu. I danas mladi
ljudi, pisao je latinskim jezikom u Hrvatskoj, učeći o starohr-
bilježeći ga latinicom. vatskom pismu, pod nastavom
Hrvatskog jezika i Likovne kulture
Zanimljivosti koje se vežu uz često ispisuju svoje ime zanimlji-
najstarije slavensko pismo čiji su vim im znakovljem. I danas je
autori misionarska braća Ćiril i sinonim za rodoljublje i primanje
Metod svjedoče, između ostalog, kršćanstva. Ruska nacionalna
da je verzija iz 9. stoljeća imala 40 knjižnica posjeduje najbogati-
znakova, a ona standardna iz 14. ju zbirku tiskanih hrvatskih gla-
stoljeća - 33 slova te je bila nalik goljskih knjiga na svijetu: ukupno
grčkom alfabetu. Glagoljica nema 43 naslova u 101 primjerku. T.P.
posebnih znakova za brojeve nego