Kada su na ovogodišnjem Cannesu švedski redatelji Ruben Östlund i Tarik Saleh za svoja provokativna ostvarenja ovjenčani Zlatnom palmom i nagradom za najbolji scenarij, njihov uspjeh teško da je ikoga mogao iznenaditi. A najmanje Motovun Film Festival, koji je oduvijek gorljivo pratio filmove novih i starih skandinavskih majstora. Tako je prošle godine Propeler Motovuna odnijela Šveđanka Ninja Thyberg za debitantsko ostvarenje “Užitak”, dok je tri godine prije počasnu nagradu Maverick primio upravo Ruben Östlund. Kao logični korak naprijed dugogodišnjeg prijateljstva, ove godine u suradnji s partnerima, Švedskom ambasadom i Švedskim filmskim institutom, Motovun Film Festival s ponosom predstavlja trenutno najuzbudljiviju europsku kinematografiju.
Uz bogat filmski program, dobit ćete prilike utvrditi filmsko gradivo uz ostvarenja neizostavnih velikana kao što su Ingmar Bergman, Lukas Moodysson i Roy Andersson, ali i otkriti manje poznate dragulje iz švedske filmske riznice.
U selekciji Švedskog filmskog instituta, program Filmovi promjene donosi četiri naslova koje mora pogledati svaki ozbiljni filmoljubac. Posvećen je pionirskim djelima švedskog filma koji su nadišli granice svoje zemlje i vremena te i dalje nadahnjuju generaciju za generacijom filmskih autora diljem svijeta. Među njima je kontroverzno nijemo remek-djelo “Vještice” Benjamina Christensena, jedan od najranijih filmova strave, koji ove godine obilježava stotu godišnjicu svoga nastanka. Inspiriran umjetnošću Hieronymusa Boscha, Christensen se 1922. u “Vješticama” smjelo okomio na okrutnu zadrtost slijepog praznovjerja. Oprekom naglašeno stiliziranih scena mučenja i kvazidokumentarizma oduševio je umjetnike nadrealizma gotovo jednakom mjerom kojom je uznemirio širu javnost te je film u konačnici bio zabranjen u nekoliko europskih zemalja. U sklopu programa prikazuje se i dobitnik berlinskog Srebrnog medvjeda za najbolju režiju 1992., “Il capitano” Jana Troella, u kojem krađa jednog bicikla dovodi do ubojstva tročlane obitelji. Temeljen na stvarnom događaju, i snimljen nedugo nakon, film je svojevremeno oštro podijelio javnost i kritiku.
Selektorica Sigrid Hadenius pobrinula se da motovunskim brdom zapirka povjetarac švedske subverzije i slobodnog duha, pripremivši program filmova o mladima i za mlade, ali i za sve druge buntovne filmske sladokusce. Program “Mladi i neposlušni” donosi pet filmova o pobunjenoj mladosti, od romantičnih adolescentskih klasika “Pokaži mi ljubav” Lukasa Moodyssona i “Švedske ljubavne priče” Roya Anderssona, do novijih ostvarenja kao što je “Laponska krv”, nagrađivana drama o odrastanju kojom redateljica Amanda Kernell problematizira odnos švedskog društva prema autohtonoj zajednici Saama, često poznatih kao Laponci. Neće ostati zakinuti niti ljubitelji kratkog metra. Program Uppsala predstavlja “Pick ‘n’ Mix”, u selekciji Sigrid Hadenius, donosi najintrigantnija kratkometražna ostvarenja švedske kinematografije u zadnjih deset godina.
Uz još poneku posebnu projekciju, Motovun nudi dašak švedske kulture i prepuštanje bizarnim čarima švedskoga filma. Ovogodišnje izdanje Motovun Film Festivala održava se od 26. do 30. srpnja.