Svjetski dan prava potrošača (World Consumer Rights Day), koji je prvi puta obilježen 15. ožujka 1983., svake godine aktualizira raspravu o pitanjima i problemima vezanim uz područje zaštite potrošača. To je ujedno i prigoda za promicanje temeljnih prava svih potrošača i za postavljanje zahtjeva da se ta prava poštuju.
Svjetski dan prava potrošača svoje porijeklo ima u “Deklaraciji o osnovnim pravima potrošača” koju je donio bivši američki predsjednik John F. Kennedy 1962. godine. Deklaracijom su definirana četiri temeljna prava potrošača na tržištu roba i usluga: pravo na sigurnost roba i usluga, pravo na cjelovitu, istinitu i pravovremenu informaciju, pravo na izbor roba i usluga i pravo potrošača da se čuje njihov glas.
Kako bi se ostvarila odrednica Strategije prema kojoj je potrošač-fizička osoba prepoznata i definirana ključnim i odgovornim gospodarskim čimbenikom na svakom nacionalnom tržištu, u srpnju 2004. godine Europska unija je redefinirala osam univerzalnih prava potrošača u deset praktičnijih i tržišno provodljivijih temeljnih načela politike zaštite potrošača, koja se odnose na sljedeće:
- Kupujte što želite i gdje želite
- Ako proizvod nije ispravan, vratite ga
- Postoje visoki sigurnosni standardi za prehrambene artikle i ostale proizvode
- Potrošač mora znati što jede
- Ugovori moraju biti nediskriminirajući i transparentni za potrošača
- Ponekad potrošač može promijeniti svoje mišljenje
- Stvoriti uvjete kako bi potrošač mogao usporediti cijene i ostvariti pravo na izbor
- Potrošač ne smije biti prevaren i zavaran
- Potrošač mora biti zaštićen i u vrijeme dok je na godišnjem odmoru ili putovanjima (u zemlji i inozemstvu)
- Učinkovita naknada štete u prekograničnim sporovima (kršenja prava potrošača).