Svjetski dan prava potrošača prigoda je da ukažemo na probleme s kojima se svi mi kao potrošači svakodnevno susrećemo. Svake godine aktualizira se rasprava o pitanjima i problemima vezanim uz područje zaštite potrošača. U RH Ministarstvo gospodarstva jedan je od nositelja politike zaštite potrošača koji prati promjene u europskom zakonodavstvu te ih preuzima i implementira u hrvatsko zakonodavstvo.
Obilježavanje ovog dana inspirirano je „Deklaracijom o osnovnim pravima potrošača“ koju je 1962. donio tadašnji predsjednik SAD-a, John F. Kennedy, naglasivši da se glas potrošača mora čuti. Od 1985. godine i UN počinje štititi prava potrošača kroz Rezoluciju 39/248, u sklopu koje je usvojen i „UN-ov vodič za zaštitu potrošača“.
Spomenutom su Deklaracijom definirana četiri temeljna prava potrošača na tržištu roba i usluga. Već tada, prije četiri desetljeća, kao temeljna prava naglašena su: pravo na sigurnost roba i usluga, pravo na cjelovitu, istinitu i pravovremenu informaciju, pravo na izbor roba i usluga i pravo potrošača da se čuje njihov glas.
Consumer International na ta je prava dodao još četiri temeljna prava potrošača, a to su pravo na zadovoljavanje temeljnih životnih potreba, pravo na naknadu štete, pravo na obrazovanje te pravo na zdravi okoliš.
Svake godine Svjetski Dan potrošača udruge potrošača obilježavaju podizanjem razine svijesti potrošača o određenom problemu.
Što uključuju potrošačka prava?
Kako bi se ostvarila odrednica Strategije prema kojoj je potrošač-fizička osoba prepoznata i definirana ključnim i odgovornim gospodarskim čimbenikom na svakom nacionalnom tržištu, u srpnju 2004. godine Europska unija je redefinirala osam univerzalnih prava potrošača u deset praktičnijih i tržišno provedljivijih temeljnih načela politike zaštite potrošača, koja se odnose na sljedeće:
-
Kupujte što želite i gdje želite
-
Ako proizvod nije ispravan, vratite ga
-
Postoje visoki sigurnosni standardi za prehrambene artikle i ostale proizvode
-
Potrošač mora znati što jede
-
Ugovori moraju biti nediskriminirajući (fair) i transparentni za potrošača
-
Ponekad potrošač može promijeniti svoje mišljenje
-
Stvoriti uvjete kako bi potrošač mogao usporediti cijene i ostvariti pravo na izbor
-
Potrošač ne smije biti prevaren i zavaran
-
Potrošač mora biti zaštićen i u vrijeme dok je na godišnjem odmoru ili putovanjima (u zemlji i inozemstvu)
-
Učinkovita naknada štete u prekograničnim sporovima (kršenja prava potrošača).
Ako se pojavi problem, kako ga riješiti?
Prvo trebate kontaktirati trgovca i podnijeti pritužbu na proizvod ili uslugu, pismenim putem ili putem elektroničke pošte.
Provjerite imate li dodatna prava u jamstvu, poput prava na popravak u lokalnom servisu iako je proizvod kupljen u drugoj zemlji.
Ako ste nezadovoljni s rješavanjem vaše pritužbe i reklamacije možete nas kontaktirati i mi ćemo vam pomoći.