Početkom studenog u funkciju je stavljen novi sustav za prevenciju ovisnosti o kockanju naziva Registar isključenih igrača. U praksi su sada na prodajnim mjestima kladionica, lutrija i kockarnica zaposlenici dužni uzeti podatke igrača, odnosno njihov OIB te provjeriti je li on naveden u Registru.
Potvrdili su nam to i iz vinkovačke kockarnice California casinos. „Prilikom svakog dolaska gosta moramo provjeriti je li evidentiran u Registru isključenih igrača. Provjera se radi pomoću OIB-a gosta koji se nalazi na identifikacijskom dokumentu. Prilikom te provjere njihovi podaci se nigdje ne pohranjuju”, objasnila nam je Milena Šandrk iz Sonik d.d. Po njenim riječima Registar je dobra stvar koja će pomoći osobama koje imaju problem samokontrole. Sam Registar isključenih igrača vodi Hrvatski zavod za javno zdravstvo i dosad je omogućavao isključenje igrača samo za pojedinačne priređivače igara na sreću, a od 1. studenog je centraliziran i vrijedi za sve.
„Teško je liječiti nečiju ovisnost ako je osobi ta ovisnost i dalje dostupna. Registar tu igra važnu ulogu jer daje osobi mogućnost preuzeti kontrolu nad svojim životom da ne poklekne iskušenju koje predstavlja dostupnost kladionica, kockarnica i lutrija. Na neki način registar je alat zaštite i prevencije jer pruža podršku osobama koje žele kontrolirati ili potpuno prekinuti svoje igranje igara na sreću, a u isto vrijeme registar obvezuje priređivače igara na sreću na odgovorno postupanje”, rekla nam je psihologinja Matea Mauer iz Službe za prevenciju i izvanbolničko liječenje ovisnosti i zaštitu mentalnog zdravlja Zavoda za javno zdravstvo VSŽ.
Upis u bazu podataka je dobrovoljan, samostalno ili uz pomoć institucija poput Hrvatskog zavoda za socijalni rad, zdravstvenih ustanova, organizacija koje se bave zaštitom obitelji i liječenjem ovisnosti te samih priređivača igara na sreću, a u svim slučajevima, osim kada se to čini na temelju sudske odluke, zahtijeva suglasnost samog igrača. „U prvih nekoliko dana u Hrvatskoj je upisano više od tisuću osoba, a više od 800 njih je zatražilo trajno isključivanje, iako su mogle odabrati i kraći rok isključenja. To nam je jako dobar pokazatelj da su osobe koje su u problemu zbog kockanja trebale ovakav alat kao pomoć u svom liječenju i nošenju sa svakodnevnim izazovima”, dodaje Mauer i kaže kako se u Službi za prevenciju i izvanbolničko liječenje ovisnosti Zavoda za javno zdravstvo VSŽ nalazi nekoliko osoba u tretmanu zbog problematičnog kockanja, ali još uvijek nemaju podatke o ukupnom broju isključenih igrača s područja naše županije.
Iz Sonika kažu kako zasad Registar dobro funkcionira.
„Mogući nedostatak vidimo u situacijama nedostupnosti Registra ako bi do njih često dolazilo”, kaže Milena Šandrk. Ovaj sustav vrijedi, osim za klađenje i kockanje u fizičkim prostorima i za ono koje se odvija online, a isključenje će biti moguće na određeno razdoblje od 3 mjeseca, 6 mjeseci, godinu dana, 3 i 5 godina ili pak trajno, nadodala je.
Na terenu zasad nije bilo nikakvih neugodnih scena jer, kako kaže Milena Šandrk, ovoj zakonskoj promjeni prethodila je obveza identifikacije svakog gosta prilikom ulaska. „Ono što su gosti izražavali je samo bojazan da se njihovi podaci ne pohranjuju ili dostavljaju u neke druge baze podataka, a do čega zapravo ne dolazi”, naglašava Šandrk, a to ističu i iz Zavoda za javno zdravstvo.
„Upis osobe u Registar ne utječe i nema posljedica na ostvarivanje bilo kojih drugih prava, uključujući mogućnosti zapošljavanja ili pristup javnim uslugama. Uvid u podatke u Registru nemaju druge institucije niti priređivači igara na sreću”, za kraj će Matea Mauer.








