U Vinkovcima prikazan film Jakova Sedlara 3069

Više od autora

- vl promo-
Franjo Sorčik
Franjo Sorčik
franjo.sorcik@novosti.hr

Povodom obilježavanja Dana međunarodnog priznanja Hrvatske i mirne reintegracije Podunavlja u Gradskom kazalištu Joza Ivakić u Vinkovcima večeras je prikazan film Jakova Sedlara “3069”, dokumentarni film koji govori o samoubojstvima hrvatskih branitelja. Projekcija je održana u organizaciji Udruge hrvatskih branitelja dragovoljaca Domovinskog rata Vinkovci-Slavija i uz potporu Grada Vinkovaca.

Udruga je to koja je, prema riječima predsjednika Nikole Markovića, osnovana u prosincu 2018. godine sa željom da se očuva uspomena na 6 poginulih i imena čak 31 branitelja koji su umrli u godinama nakon Domovinskog rata. Udruga humanitarno djeluje, imali su dvije akcije kojima su pomogli obiteljima svojih članova koje žive u teškim uvjetima, a projekcijom ovoga filma željeli su ukazati i na veliki problem samoubojstva među braniteljima.

“Na današnji dan dogodio se jedan prijelomni trenutak za Hrvatsku i za naše branitelje koji su stali u obranu Domovine. Danas pak moramo govoriti i ovakvim temama, onima koje nas tište, no prilika je to ujedno da se zahvalimo našim braniteljima koji su zaslužni što imamo našu državu, ali i da se prisjetimo onih koji više nisu s nama. Ovaj film je upozorenje i nama koji smo uz branitelje i njima samima, jer moraju razmišljati na način da izlaza uvijek ima, da ima ljudi koji su uz njih i koji im mogu pomoći”, rekao je ovom prilikom gradonačelnik Ivan Bosančić.

Film je 23. rujna prošle godine premijerno prikazan u Vukovaru, a potom i 26. rujna u Splitu. Ostvarenje je to koje je potreslo Hrvatsku, u njemu nema glumaca, tu su sve ljudi koji su pokušali sebi oduzeti život ili su članovi obitelji u kojoj je otac, suprug ili sin digao ruku na sebe. Hrvatski ratnici, oni koji se nisu bojali umrijeti u ratu, u miru nisu uspjeli živjeti sretno u zemlji za koju su se borili. Sad su dobili i svoj film, prvi koji se bavi njihovim tragičnim sudbinama.

Sedlar je film nazvao jednostavno “3069”, službenim brojem branitelja koji su počinili samoubojstvo. Taj broj je bio važeći prije dvije godine kad je Sedlar započeo snimanje, a u međuvremenu je narastao na 3.267 branitelja koji su počinili suicid.

Nije lako u javnost iznijeti te strašne intimne priče koje ni sami sebi ne možemo objasniti. Mnogo je toga i sve je vrlo tragično. Nažalost, ova tema kao da ne postoji kod nas, kao da nekoga vrijeđa istina”, ističe Jakov Sedlar, koji je prvi naš redatelj koji otvara ovu bolnu i neugodnu temu o kojoj rijetki žele javno govoriti, iako se samoubojstva događaju pokraj nas na različite načine. Jedan je hrvatski branitelj prerezao vratne žele. Drugi se polio benzinom i zapalio. Treći si je pištoljem pucao u glavu. Četvrti se objesio iznad kuće. A najpoznatiji, general Slobodan Praljak, ispio je čašu otrova, kao čašu žuči pred očima svjetske javnosti. Na filmu je radio više od 2 godine i razgovarao s više od 60 osoba, ali su mnogi odustali jer nisu smogli snage javno govoriti o svom pokušaju samoubojstva.

U 60 minuta film donosi devet sudbina branitelja i njihovih obitelji koje je dotakao užas suicida.