Iako učitelji diljem Hrvatske eksperimentalni program “Osnovna škola kao cjelodnevna škola” vide kao neuravnotežen, nepravedan i neučinkovit, ravnatelji vinkovačkih osnovnih škola ocjenjuju ga pozitivnim. No, provoditi ga neće jer za to nemaju uvjete. Izuzetak je škola u Mirkovcima.
Do 28. travnja traje javni poziv osnovnim školama za prijave za sudjelovanje u eksperimentalnom programu “Osnovna škola kao cjelodnevna škola” koji provodi Ministarstvo znanosti i obrazovanja. Sudjelovat će 50 izabranih škola, a program bi se s učenicima od prvog do osmog razreda provodio od rujna 2023. do lipnja 2027. Škole će za to dobiti 300.000 eura za ulaganje u opremu, blagovaonice, kuhinje i sl.
Obvezna nastava trebala bi tako trajati do 14 sati, slijedi ručak te od 15 sati počinju izvannastavne aktivnosti do 17 sati, a nakon 17h izvanškolske aktivnosti. “Da maknemo potrebu instrukcija kod kuće, da povećamo kvalitetu obiteljskog života, ali i socijalizacije među učenicima i djecom, vršnjacima“, objasnio je ministar Radovan Fuchs. Promjene će biti u nazivu predmeta i njihovim satnicama, a novost je i da će nastavu Tjelesne kulture u prva četiri razreda predavati magistri kineziologije. Zaposlenima u školama uključenim u eksperimentalni program plaće će biti veće. Rast plaća zaposlenika tih škola bit će od 4,5 % fiksno za sve djelatnike te i do 25% za učitelje i one koji aktivno sudjeluju u provedbi programa.
Mišljenja i stavove o programu te mogućnost njegove realizacije potražili smo i u vinkovačkim osnovnim školama.
„Nemamo uvjete za provođenje cjelodnevne nastave pa se nećemo ni prijavljivati”, potvrdili su nam iz osnovnih škola Vladimira Nazora, Josipa Kozarca, A.G.Matoša, I.G.Kovačića, Bartola Kašića i Ivana Mažuranića, iz kojih pak ističu kako je cjelodnevna nastava „pozitivna za učenike i školstvo općenito”, „pomak ka boljemu” te „pozitivna na dobrobit djece”.
A jedina škola na području grada u kojoj postoje velike šanse za provođenje ovog eksperimentalnog programa je OŠ Nikole Tesle u Mirkovcima. Kako nam je rekao ravnatelj Alen Turjak, još uvijek se analiziraju svi aspekti organiziranja te se radi podrobnija analiza mišljenja učitelja i stručnih suradnika jer su oni prvi u provedbi svake moguće reforme.
„S obzirom na kratko vrijeme koje smo imali, nemamo kvalitetnu analizu mišljenja djelatnika, roditelja i ostalih dionika kojih se ovakav oblik nastave tiče. Još uvijek proučavamo sve uvjete koje škola prijavitelj mora ispunjavati, ali smatram da je dosta tih uvjeta zadovoljeno – rad u jednoj, prvoj smjeni, opremljena kuhinja i blagovaonica s kuhanim obrocima, prostorni uvjeti za rad i slično”, kaže Turjak dodavši kako je još uvijek dosta toga nepoznanica pa je detaljna analiza svih aspekata i mogućih učinaka provedbe itekako potrebna.