Page 11 - Vinkovački list - 19. srpnja 2019.
P. 11
AK, 19.7.2019. 11

mr.sc. Vladimir Ćirić: Vijesti iz povijesti

Najduža vinkovačka ulica
- Ulica kralja Zvonimira
U šetnji kroz povijest vinkovač- razvijati ulice, Njemački sokak ili je nosila naziv Ulica kralja Alek- Drvored je postepeno stario. Kao
kih ulica došli smo do Ulice kralja Deutsche Gasse kako se nazivala ta sandra. Za vrijeme II. svjetskog u parku i drugim ulicama i ovdje
Zvonimira najduže i jedne od naj- ulica koja je vodila prema sjeveru rata i NDH bila je to Ulica Ante je osamdesetih godina prošloga
starijih gradskih ulica. U nekoliko postala je jednom od najpromet- Pavelića. Nakon II. svjetskog rata stoljeća izvršeno radikalno ore-
nastavaka slijede zapisi o njezinom nijih ulica. Gotovo sav cestovni naziv je promijenjen u Lenjinova zivanje krošnji koje u kasnom
nastanku, širenju, izgledu, zna- promet desetljećima se odvijao ulica, a nakon Domovinskog rata jesenskom i zimskom periodu
čajnijim institucijama i zgradama kroz nju i slijevao se prema središ- dobila je današnji naziv Ulica kralja sablasno izgledaju. Pomlađivanje
koje su se u njoj nalazile ili se danas njem trgu i obrnuto. Kao i druge i Zvonimira. Dakle, čak 7 puta vršena drvoreda se vršilo sporo i neade-
nalaze, ali i o znamenitim osobama ova je ulica imala svoje razvojne je promjena njezinog naziva. U sje- kvatno, a svakog dana zbog nekog
koje su u njoj živjele. U Vinkov- etape. Njezin najstariji dio razvijao vernome, novonastalom dijelu ulice, razloga bilo je posječeno po koje
cima danas ima oko 280 ulica. se od središnjeg trga do križanja s od „stare bolnice“ prema sjeveru uz stablo. Sve to narušavalo je izgled
Njihova ukupna dužina iznosi oko današnjom ulicom Jurja Dalmatinca stambene zgrade izgrađeni su parni nekada lijepe sjenovite ulice u kojoj
120 km. Prema tipu odnosno mor- koja se prvotno nazivala Nova ulica, mlin, Wilhemova tvornica glinenih je između arhitekture i hortikulture
fološkim obilježjima uz klasični a potom Ulica kralja Tomislava. peći, pilana i stovarište drvene postojao sklad. Mijenjao se također,
tip ulica vinkovačku urbanu U tom se dijelu nalaze zgrade u građe, a iza pruge plinara, električ- naročito u novijem razdoblju i
strukturu čine trgovi (10), blokovi kojima su se osim prestižnih obi- na centrala ili munjara, skladišta, izgled zgrada. Rušile su se i adapti-
(5), vikend naselja (4) i rudine (5). teljskih kuća imućnijih Vinkovča- ciglana i staklenik koji su bili u vla- rale stare i izgrađivale nove zgrade,
a pritom se najčešće nije poštivala
zatečena tradicionalna arhitektu- spaja Vinkovce s auto cestom u
ra i stilovi i tako narušavao arhi- posavskom koridoru, te izgradnjom
tektonski sklad ulice. To se posebno drugog mosta preko Bosuta među-
odnosi na dionicu ulice od križanja gradski odnosno regionalni promet
s Ulicom Jurja Dalmatinca do iz većeg dijela Zvonimirove ulice
križanja s Aninom ulicom, a potom prebačen na bočne ulice, posebno
i na dionicu od križanja Gajeve na Zvonarsku ulicu u kojoj je već
do Zvonarske ulice i dalje sve do duže vremena prevelika frekvencija
pruge. Zbog velikog željezničkog prometa. On se nažalost odvija tik
prometa do izgradnje podvožnjaka uz zgrade nove vinkovačke bolnice,
zbog često spuštenih rampi (brklji) što će trajati sve dok se ne izgradi
kako u doba zaprežnih kola tako i istočna obilaznica čija je izgradnja
u doba motornih vozila prometo- pri samom kraju.
vanje ovom ulicom bilo je otežano
uz stvaranje dugih kolona vozila.
Kasnije izvršena je nova regulacija
prometa. Prvo, iz najstarijeg dijela
ulice - Korza u potpunosti je elimi-
niran sav promet. U drugim dijelo-
vima ulice zbog gradnje ceste koja

Vinkovci imaju 10 trgova: Trg bana na nalazile zgrade u kojima su bili sništvu obitelji Kuman. U odnosu na
Josipa Šokčevića, Trg Cibalae, Trg smješteni vojni i činovnički uredi, ostale, gotovo od samog nastanka
kralja Tomislava, Trg Oriona. Trg hotel, kavane i trgovine. Kako su ulica je bila vrlo široka. U prošlosti
sv. Ilije i sv. Vinka, Trg sv. Vinka nastajale u različitim vremenskim kolnik ulice je bio popločan žutim
Pallotija, Trg Josipa Runjanina, Trg periodima građene su sukladno glaziranim opekama odnosno
Slobode, Trg dr. Franje Tuđmana i tadašnjim graditeljskim trendovi- kockama. Od kolnika do odvodnih
Trg Vinkovačkih jeseni. Urbanim ma te se stilski razlikuju. Drugi dio kanala s obje strane nalazio se dio
razvitkom i širenjem nastalo je 5 ulice koji se širio s demografskim popločan djelomično obrađenim
stambenih blokova: Julija Domca, povećavanjem grada još u grani- kamenom. Od odvodnih kanala
Alberta Kinerta, Vladimira Nazora, čarskom razdoblju, a kasnije zbog prema nogostupu nalazio se
Željeznički i Blok Tržnica. Prema razvitka željeznice i industrije, travnati pojas omeđen živicom, od
duljini ulice se mogu se razvrstati razvio se do zgrade stare bolnice ili ukrasnog grmlja. U zelenom pojasu
u nekoliko kategorija. Najveći broj vinkovačkog „špitalja“ odnosno da bio je zasađen drvored uglavnom
ulica oko 206 ima duljinu manju današnje Zvonarske ulice. Krajem lipa i divljeg kestena čija je starost
od 500 metara. Veću duljini od 19-og stoljeća ulica se produžila do gotovo ista kao i drveća u velikom
500 metara ima 74 ulice. Od 500 željezničke pruge koja se račvala gradskom parku. Desetljećima je
do 1.000 metara dugačko je 49 u dva pravca - prema Beogradu i ulicom odjekivao topot potkova-
ulica. U toj skupini najbrojnije su Brčkom. U 20-om stoljeća, ulica nih konjskih kopita i čulo se klo-
ulice duljine od 500 do 600 metara je produžena i preko željezničke paranje kotača zaprežnih kola i
kojih je 18. Duljinu od 1.000 do pruge uz pogone ciglane u smjeru gradskih fijakera kojih je u Vinkov-
1.500 metara ima 12 vinkovačkih Nuštra. Na taj način poslužila je cima bilo u znatnom broju. Promet
ulica, a 8 ulica od 1.500 do 2.000 kao okosnica razvitka novih bočnih se povećavao, motorna vozila sve
metara. Veću duljinu od 2 kilometra ulica i novih gradskih četvrti poput brojnija i brža a kamene kocke
ima 5 ulica, a među njima najdulja Slavije, Papuka i drugih. Kao i zamijenio je asfalt. Buka i ispušni
je Ulica kralja Zvonimira s 2.617 druge i ta je ulica tijekom prošlosti plinovi su sve više počeli štetno
metara. Ulica Alojzija Stepinca mijenjala ime. Kako su se mijenjale utjecati na zelenilo i drveće ove
duga je 2.591, Josipa Kozarca 2.579. države i vlast, tako su se mijenjali i široke, poput pariških bulevara
Borinačka ulica 2.555, a Hrvoja nazivi ulice. Prvi i najstariji dio ulice oblikovane lijepe ulice. Prvo je
Vukčića Hrvatinića 2.260 metara. prvobitno se nazivao Njemačka nestala živica, a potom i zeleni
Od nastanka nove urbane strukture ulica odnosno Deutsche Gasse ili travnjaci ponajprije zbog stvaranja
čiji su temelji postavljeni u vojno- „Nemecki sokak“. Iza toga preime- prostora za parkiranje „njegovog
graničarskom razdoblju kada su novana je u Ulicu cara Wilhelma. veličanstva“ – automobila, a kasnije
se od novog trga koji se prvotno Kratko vrijeme nakon I. svjetskog i zbog stvaranja terasa kafića i
nazivao Haupt platz ili Glavni trg, rata nazivala se Wilsonova ulica. U restorana koji su nastajali u ovoj
kasnije Trg Franje Josipa, počele doba između dva svjetska rata ulica ulici.

Impressum Zamjenik urednice: Grafički dizajn: Tel: 032/332-250 Vinkovacki
Franjo Sorčik Ivan Gale Radio: 032/332-777
franjo.sorcik@novosti.hr Mirela Andabak Pretplata za 2019. 390 kn list
info@novosti.hr Naklada: 1800
v.d. Direktora Redakcija: Prodaja i oglašavanje: Cijena jednog primjerka je 8 kn
Glavna i odgovorna urednica: Željko Komljenović, Mirjana Ešegović
Marija Gerovac, mag. novinarstva Aneta Pšihistal, Jasna Kanjuh IBAN: HR09 2340 0091 1100
glavna.urednica@novosti.hr Josipa Haluška, prodaja@novosti.hr 31110
Nikolina Živković OIB: 64415267112
Josip Raguž
redakcija@novosti.hr
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16