Foto: Brian Griffin
Na današnji dan, 11. srpnja 1980. godine Ultravox objavljuju svoj čuveni album “Vienna” (Chrysalis), remek djelo koje nadmašuje čak i prethodne zvjezdane trenutke Ulravoxa u eri Johna Foxxa, a dvojba treba li je promatrati u svjetlu tada aktualnog “new romantics” trenda ostaje otvorena!
“Vienna” je četvrti album Ultravoxa i predstavlja zakretnu točku nakon koje stvari više neće biti iste. Godinu dana ranije sastav napuštaju utemeljitelj, pjevač John Foxx te gitarist Robin Simon. Ostatak skupine ovaj problem rješava dovođenjem talentiranog Midgea Urea, koji je u to vrijeme sa klavijaturistom Billyjem Currijem djelovao u projektu Visage.
Ova se nova postava odmah baca na posao. Ure je opravdao ukazano povjerenje te odradio lavovski dio na novom materijalu koji će uskoro ugledati danje svjetlo kao Vienna.
Album je eklektična kolekcija stilski raznovrsnih i izrazito melodioznih skladbi, no uočljiv je odmak od trendova koje je prethodno postavio Foxx. Zvuk postaje sintetičkiji a uočljiv je i odmak prema krautrock naslijeđu, vjerojatno zbog doprinosa producenta Connyja Plancka (album je, isto kao i zadnji sa Foxxom, Systems of Romance sniman u njegovom studiju u Kölnu).
Zanimljivo je “Viennu” promatrati u svjetlu tada stasajućeg new romantcs pokreta. Iako se Ultravox nikada nije poistovjetio s tim trendom, poveznice – kako vizualne tako i glazbene – su itekako uočljive, a ne treba smetnuti a uma i spomenutu vezu sa jednima od rodonačelnika te struje, Visage. Pojedinci idu toliko daleko da ovaj uradak proglašavaju manifestom Novog romantizma no tu treba biti oprezan, jer slični su hvalospjevi “korišteni” i za “New Gold Dream” Simple Mindsa (objavljen 1981.), a oba sastava su teško uklopiva u takav stereotip.
Nažalost, Ultravox će nakon još dva albuma koji više-manje slijede obrazac “Vienne” (“Rage in Eden” i “Quartet”) zapasti u jednoličnost koje se neće riješiti u nadolazećim godinama pa ni kroz nedavni reunion. No bilo kako bilo, ovo ostvarenje, uz dužno poštovanje prema Foxxu i remek djelima nastalim u njegovoj fazi (spomenimo još jednom Systems of Romance iz 1978.) definitivno kreativni vrhunac sastava.
Vizualni element dosljedno prati glazbenu potku, kao i duh vremena. Koristeći izvrsne crno-bijele fotografije Antona Corbijna (U2, Echo & The Bunnymen…), omot je uobličio jedan od najvećih majstora zanata, Peter Saville (Joy Division, New Order…).
Na koncu,a ne manje bitno, “Vienna” je najprodavaniji album Ultravoxa i upravo onaj uradak koji ih je iz poluanonimnosti lansirao u zvjezdanu orbitu. Sa njega su skinuta čak četiri singla (Sleepwalk, Passing Strangers, Vienna, All Stood Still) s tim da je onaj naslovni dosegao drugo mjesto britanske top ljestvice.
Rečeno je, nakon ovog albuma ništa više nije bilo isto. Sastav nije pokazao naročitu volju prema progresu što ga je na koncu i koštalo ne toliko popularnosti koliko statusa. No, neka je remek djela nemoguće ponoviti, a živjeti na njihovim lovorikama se može pokazati kontraproduktivnim. I drugi su padali na sličnim testovima.
Kako god, “Vienna” je itekako važan dio glazbene povijesti! (Vjeran Stojanac, KLFM)
Popis pjesama: 1. Astradyne | 2. New Europeans | 3. Private Lives | 4. Passing Strangers | 5. Sleepwalk | 6. Mr. X | 7. Western Promise | 8. Vienna | 9. All Stood Still