Nakon kupnje božićnih darova za rodbinu i prijatelje, mnogi su odlučili počastiti i sami sebe. Shopping groznica je počela, a s njom i zimsko sezonsko sniženje koje će trajati 60 dana. Odnosi se i na online prodaju koja, zbog epidemioloških ograničenja u trgovinama, postaje sve popularnija.
Od ranog jutra, kabine za isprobavanje odjeće ne miruju. Novčanici se prazne, blagajne se pune. Sniženja „vrište” sa svakog izloga, a pad cijena najviše se vidi na odjeći. Iskusniji kupci neke će trgovine posjetiti i više puta jer znaju kako iza prvog, često dođe i drugi krug sniženja. Popusti idu i do velikih 70% pa kupnje postaju isplativije, a trgovine sve popunjenije.
Glavni razlog ovako velikih sniženja je neimanje gotovine trgovaca pa na ovaj način brže dolaze do „cash” novca. Zbog već spomenute pandemije, prevladava online kupovina gdje se posebno treba pripaziti na kartične prijevare. Svjedočimo trendu koji se dogodio u proteklih godinu dana, a kojeg je požurila epidemiološka situacija.
Sve više Hrvata kupuje online te takav način kupnje ocjenjuje jednostavnijim i ugodnijim. Popusti su, također, povećali promet i Hrvatskoj pošti, koji je u odnosu na lani veći za 30 posto. Preko interneta najviše se kupuje odjeća i obuća, u stopu ih slijede predmeti za kućanstvo, elektronički uređaji te putovanja.
U većini trgovina na internetu, popusti su oko 30 posto. Sredinom siječnja može se očekivati onaj dodatni od 50 posto, dok bi krajem veljače popusti mogli dosegnuti i 70 posto. Nepisano pravilo svakako je provjeriti recenzije stranica za koje niste sigurni i na kojima još do sada niste kupovali, a tražene dodatne podatke s kartice nikako ne treba upisivati.
Na što je važno pripaziti prilikom posjeta dućanima? Trgovci se često znaju služiti marketinškim trikom – povise cijenu prije sniženja, a nova niža cijena ista je kao prvotna. Potrošač kao takav ima pravo na punu reklamaciju, ako kupljena roba ima nedostatke, a prilikom online naručivanja, rok za povrat iznosi 14 dana. Novi zakon s kojim krećemo u ponoć 2022. nalaže kako će trgovci pravu cijenu proizvoda morati staviti 30 dana prije sezonskih popusta, gdje neće biti prostora za već spomenute muljaže.
Građani i dalje imaju prigovore na trgovačke prakse tijekom sniženja. Zakon kaže kako trgovci moraju jasno i čitljivo izložiti sniženu cijenu, a pokraj nje i onu prethodnu. Spomenimo još kako je zakonom zabranjeno navoditi drastično veće popuste od stvarnog, koji je puno manji. Građani nakon što u izlogu vide popust od 60 posto, pohrle mahom, gdje ih dočeka popust od tek 15 posto.
Riječ je o očitom kršenju odredbi o zaštiti potrošača jer ako nas trgovac privuče s istaknutim 70-postotnim sniženjem, onda nas to mora dočekati i na policama. No, trgovci vješto iskorištavaju potrošačke slabosti koje bolje poznaju od nas samih i koriste naš osjećaj zadovoljstva kako smo na rasprodaji dobro prošli.
Građani ipak čekaju kraj godine i krugove sniženja, kako bi kupovali po barem djelomično pristupačnijoj cijeni. Nepoštena praksa nije svojstvena samo našim trgovcima. Analiza osam velikih britanskih lanaca trgovina pokazala je kako je njih 99.5 posto prikazalo jednake ili više cijene prije Crnog petka.
„Ljudi nasjednu na psihologiju Crnog petka i ne provjeravaju cijene, tako i sa sezonskim sniženjima, zbog kojih je važno kontinuirano upozoravati potrošače”, poručila je predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača Ana Knežević.