Ministar obrane Mario Banožić iznio je jučer nove podatke o istrazi okolnosti u kojima je besposadna letjelica tipa Tu-141 pala u Zagrebu. “Dobili smo saznanja da se na pojedinim fragmentima nalaze elementi eksploziva”, rekao je Banožić potvrđujući da je pronađena i crna kutija. “Iz nje bi trebali izvući podatke o samom letu. Komparirat ćemo te podatke s drugim krakom istrage koji radimo s članicama NATO saveza. Na osnovu odraza koji se pojavljivao na radaru rekonstruirat ćemo odakle je letjelica došla”, kazao je Banožić.
Napominje kako su pored crne kutije nađeni tragovi eksploziva. Letjelica nije bila izvidničkog tipa, na njoj su pronađeni dijelovi aviobombe, također sovjetske proizvodnje, ona je odvezena i nakon dublje analize moći će se otkriti tip. “Zasad znamo da se koristila na avionima sovjetske proizvodnje”, rekao je Banožić.
Iz MORH-a napominju da je bomba pronađena u letjelici težine do 120 kilograma. No, kako je letjelica udarila u meko tlo, eksplozija se dogodila ispod zemlje. Da je udarila u asfalt ili beton posljedice bi bile katastrofalne, izvijestio je HRT u središnjem Dnevniku.
Dok je istraga u tijeku, tijekom dana su se u medijima mogla čuti i suprotna mišljenja vojnih analitičara koji drže da nije bilo riječ o aviobombi nego o eksploziji sustava za samouništenje opreme i podataka. Tako je primjerice pilot Hrvatskog ratnog zrakoplovstva umirovljeni brigadir Ivan Selak rekao da je gotovo siguran da nisu pronađeni fragmenti aviobombe jer “da je unutra bio eksploziv danas ne bi bilo pola krila studentskog doma”.
Umirovljeni pukovnik ne vjeruje ni u eksploziju: “Da se dogodila, mislim da bi krater bio mnogo veći”.
“Ne znam zašto se provukla priča o aviobombi. Moguće je da netko neplanirano ili namjerno ugradi nešto što je eksplozivna naprava, ali najčešće su takve letjelice iz doba Hladnog rata imale uređaje za samouništenje. Bez završnih nalaza istrage, zajedničke istrage NATO-a i RH, ne želim ovo komentirati uopće. To je letjelica iz Hladnog rata na mlazni pogon, vrlo brza, predviđena za izviđanje, koja se trebala vratiti pošiljatelju i dostaviti snimke sa terena koje je trebalo izvidjeti. To su bile zadaće. Je li netko zloupotrijebio tu letjelicu ili ne, to mora pokazati istraga”, pojasnio je umirovljeni pukovnik Damir Galešić.
“Da se dogodilo u tlu, mislim da bi krater bio mnogo veći. Ne vjerujem. Izvađeni su veliki komadi letjelice. Ako je i bilo samouništenja, onda je vrlo malim količinama uništen samo bitan dio letjelice”, pojasnio je i dodao da ni crnu kutiju u takvoj letjelici ne bi trebalo tako zvati. Riječ je o uređaju za navigaciju. “Taj uređaj neće ništa pokazati. Njegova zadaće je samo odvesti letjelicu i vratiti je korisniku”, dodaje.
Moguća su, kaže, tri scenarija po kojima je letjelica završila u Hrvatskoj. Jedan je da je pogrešno programirana, zatim da je došlo do kvara, ali i da je namjerno poslana u jednu od članica NATO-a i da su je možda poslali pobunjeni Rusi u Ukrajini.