‘Sustav će biti beskontaktni, temeljen na kombinaciju dviju suvremenih tehnologija, a naplata bi trebala biti preko novijeg ENC uređaja i automatskog sustava očitanja tablica, dakle u obliku elektroničke vinjete i plaćanja bez zaustavljanja. Postojeće naplatne postaje bit će uklonjene, više neće biti rampi i velikih gužvi na naplatnim postajama. Tako bi sve trebalo biti brže. Primjerice, ručna naplata cestarine ima kapacitet od oko 200 vozila po satu, a novi sustav omogućuje prolaz i do 3000 vozila’, najavio je ministar prometa Oleg Butković u Večernjem listu.
Prošle godine ostvaren je povijesni rezultat s rekordne tri milijarde kuna naplaćene cestarine na autocestama HAC-a, podsjetio je uvjeren kako će novi sustav privući još više vozača.
Novi elektronički sustav naplate cestarine bit će u funkciji najranije krajem 2024. godine, najavljuje Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture koje je u javno savjetovanje uputilo obrazac prethodne procjene za nacrt prijedloga zakona o naplati cestarine.
‘Novi elektronički sustav naplate cestarine temelji se na odabranim tehnologijama, isključuje mogućnost plaćanja cestarine u gotovini i za sva teretna vozila i motocikle uvodi obvezu korištenja uređaja u vozilu za plaćanje cestarine, a što će omogućiti slobodan prometni tok, bez zaustavljanja vozila zbog naplate cestarine’, navodi se u obrascu.
Naime, Hrvatska je kao država članica EU obvezna svoj nacionalni propis koji uređuje područje naknada koje se naplaćuju za korištenje određenih infrastruktura za vozila uskladiti s europskom Direktivom do 25. ožujka 2024. godine pa je Vlada to predvidjela Nacionalnim planom oporavka i otpornosti (NPOO), kojim je predviđeno i financiranje projekta ‘Elektronički sustav naplate cestarine’, a vrijednost inovacija procijenjena je na nešto više od 66 milijuna eura.
Promjena uvođenje novog elektroničkog sustava naplate cestarine temeljenog na slobodnom prometnom toku, s mikrovalnom tehnologijom na frekvenciji 5,8 GHz i tehnologijom automatskog prepoznavanja registarskih pločica, ističu iz Ministarstva.
Zakonom će isključiti mogućnost korištenja autoceste plaćanjem u gotovini, što će smanjiti operativne troškove naplate cestarine.
‘Sva teretna vozila i motocikli imat će obvezu korištenja uređaja u vozilu za plaćanje cestarine. Laka vozila do 3,5 tona nosivosti imat će mogućnost odabrati između korištenja uređaja u vozilu za elektroničku naplatu cestarine i prijave u sustav naplate cestarine za automatske prepoznavanje registarskih pločica’, najavljuje se u obrascu.
Ispitivanje iz 2019. potvrđuje kako je 70 posto vozača bilo za model ‘plati koliko voziš’ umjesto klasične vinjete čiji se sustav polako napušta, a ovdje je riječ o elektroničkom plaćanju cestarine bez zaustavljanja, pojašnjava Butković. Rok je 2025. godina.