Iako je taj dan zastrašujućeg naziva tek sutra, 29. studenoga, na sve strane podsjećaju na njega već tjednima. Dok neki s nestrpljenjem čekaju u niskom startu, drugima već izlazi na uši.
Dakle, Black Friday ili po naški Crni petak, dan kada bi cijene proizvoda i popusti u svakom izlogu trebale drastično padati. Ime mu je dala filadelfijska policija još 1950-ih i to povodom kaosa u trgovinama i prometu uoči Dana zahvalnosti i kupnje koju su građani tada obavljali. Prema tome, zadnji petak u studenom obilježava se diljem svijeta kao Crni petak. Osim ove, postoji teorija iz 80-ih godina da uslijed silnih popusta na početku blagdanske sezone i marketinške ideje o Crnom petku njihova zarada ide iz crvenog u crno, odnosno iz gubitka u profit. On označava tek početak blagdanske groznice koja slijedi. Koliko je tržište zasićeno akcijama u ovo doba godine, svjedoči da po završetku Black Fridaya stiže Cyber Monday za sve one koji su propustili petak. On je osmišljen da iz udobnosti svog naslonjača, online kupite još nešto, ako vam je ostalo novaca. Kod nas je ova ideja zaživjela tek prije desetak godina s porastom online kupovine. Osim trgovačkih lanaca koji takozvanim rasprodajama privlače kupce, akciju su prigrlili i mali obrti pa tako svoje usluge daju po jeftinijim cijenama. Ne samo na taj dan, nego tjedan i mjesec.
Posvuda gledamo natpise „do 80 %“ koji privlače našu pažnju. No kad se zagrebe ispod površine i pregledaju svi artikli, kupovina s tolikim popustom je u enormno maloj mjeri pa je većina tek na 10% ili 20 %. Velika akcija svodi se na proizvode koje tijekom sezona nisu uspjeli prodati pa ako prođe, prođe. Hrvatska se ne može uspoređivati s Sjedinjenim Američkim Državama gdje su popusti zaista veliki, a atmosfera luda i opasna.
Neka istraživanja pokazuju kako je većina proizvoda mjesecima ranije bila niža ili kao tijekom Crnog petka. Stvara se privid popusta, euforija povoljnije kupnje. Ako planirate kupiti proizvod poput kućanskog aparata koji vam ne treba istog trenutka, primjerice opremate novi dom, prethodno istražite tržište i usporedite cijene. Razlike u redovnoj cijeni znaju biti oko 10-20 %.
Postoji niz zamki na koje mogu pasti pogotovo oni koji se online kupovinom tek ponekad koriste. Dobro se informirajte o nepoznatim web shopovima i provjerite recenzije kupaca. Na internetu lako možete pronaći oblik društvenog dokaza i tako odagnati sumnje. Ako su sve recenzije pozitivne te gramatički i pravopisno napisane, zapitajte se jesu li prave. Prevaranti nerijetko stvaraju idiličan dojam proizvoda i to baš u predblagdansko vrijeme kada glavom bez obzira trošimo zarađeni novac. Nije na odmet pročitati i opće uvjete prodaje koje često zaobilazimo. Također, vaše potrošačko pravo jeste da se predomislite, pogotovo kad su u pitanju online kupnje. Možete vratiti proizvod do 14 dana nakon zaprimanja bez navođenja razloga nakon čega trgovac ima rok od 2 tjedna da vam vrati novac.