Priopćenje za medije koje potpisuje predsjednica Stručnog vijeća Zavoda za hitnu medicinu Vukovarsko-srijemske županije doc. dr. sc. Jelena Kovačević, dr. med., univ. ma. med., spec. školske medicine voditeljica Službe hitne medicine, prenosimo u cijelosti.
“Zavod za hitnu medicinu Vukovarsko-srijemske županije organiziran je u skladu sa Zakonom o zdravstvenoj zaštiti i odredbama Pravilnika o organizaciji i načinu obavljanja hitne medicine i sanitetskog prijevoza, što je utvrdio i odgovorio sindikalistu Šoti Hrvatski zavod za hitnu medicinu u listopadu 2024. godine nakon njegovih neutemeljenih pritužbi prema HZHM-u i Ministarstvu zdravstva. Sindikalist Šota zagovara da hitni medicinski prijevoz najtežih bolesnika kojima treba visokospecijalizirana zdravstvena skrb u KBC-u Osijek ili Zagreb obavlja tim pripravnosti koji ima pravo doći na radno mjesto u roku sat vremena i tek onda krenuti po pacijenta u opću bolnicu, umjesto sadašnje organizacije gdje se za pacijenta kojem život visi o koncu šalje prvi slobodan tim jer Zavod za hitnu medicinu Vukovarsko-srijemske županije raspolaže sa više nego dovoljno timova HMS, a to je 9 timova HMS i helikopter HMS. Zavod za hitnu medicinu Vukovarsko-srijemske županije ima pravo ugovoriti jedan tim pripravnosti, a postupak ugovaranja s HZZO-om je u tijeku. Stoga, zamislimo scenarije u kojima jedan tim pripravnosti obavlja hitne medicinske prijevoze kako predlaže sindikalist Šota: 1. pacijent sa srčanim udarom treba hitnu koronarografiju i čeka tim pripravnosti hitnog medicinskog prijevoza da u roku sat vremena dođe na posao u Zavod pa krene po pacijenta u opću županijsku bolnicu pa ga odveze u KBC Osijek, a prema stručnim smjernicama pacijent sa srčanim udarom od početka simptoma do hitne koronarografije treba doći u roku zlatnog sata. Za to vrijeme slobodan Tim 2 sjedi u bazi HMS i čeka da se netko razboli. O kojem zlatnom satu mi ovdje možemo sanjati? Ovdje se direktno krši članak 138. Zakona o zdravstvenoj zaštiti. 2. Pacijent s ozljedom mozga i krvarenjem u mozak treba hitnu neurokiruršku operaciju, a sa svakom minutom jedan djelić mozga mu odumire. Tim pripravnosti kreće od kuće, dolazi u Zavod u roku najviše sat vremena, kreće po pacijenta u opću bolnicu i vozi ga u bolnicu koja ima neurokirurga (Osijek ili Zagreb). Za to vrijeme slobodan Tim 2 sjedi u bazi i čeka da se netko razboli. Ovdje se direktno krši članak 138. Zakona o zdravstvenoj zaštiti. 3. Dok se jedan od gore navedenih pacijenata vozi jedinim timom pripravnosti u Osijek ili Zagreb, zove rodilište i kaže da ima novorođenče staro 7 sati u inkubatoru, koje je životno ugroženo i treba hitni transport u jedinicu intenzivne neonatološke skrbi, ali pošto je tim pripravnosti već zauzet jednim hitnim prijevozom, novorođenče mora čekati nekoliko sati da se taj tim oslobodi. Za to vrijeme slobodan Tim 2 sjedi u bazi i čeka da se netko razboli. Ovdje se direktno krši članak 138. Zakona o zdravstvenoj zaštiti. Hitni medicinski prijevoz je predmet rada Službe hitne medicine, što kaže Zakon o zdravstvenoj zaštiti i zdrav razum sam po sebi. Nadalje, Zakon o zdravstvenoj zaštiti ne diskriminira životno ugrožene ljude na one koji su životno ugroženi i nalaze se u bolnici i one koji su životno ugroženi i nalaze se izvan bolnice, već u čl. 138. navodi: „Djelatnost hitne medicine organizira se u svrhu neprekidnog hitnog medicinskog zbrinjavanja svih osoba … radi maksimalnog skraćenja vremena od nastanka hitnog stanja do konačnog medicinskog zbrinjavanja…“. Osim toga, od kada je Služba hitne medicine organizirala ovakav hitan medicinski prijevoz primamo pisane pohvale bolničkih liječnika specijalista iz obje opće bolnice u našoj županiji. Stoga držimo da su bolnički liječnici specijalisti i Stručno vijeće Zavoda koje čine liječnici specijalisti različitih specijalnosti sa dugogodišnjim iskustvom u primarnoj zdravstvenoj zaštiti, izvanbolničkoj i bolničkoj hitnoj medicinskoj službi, docent doktor znanosti iz područja javnog zdravstva, te magistri i prvostupnici sestrinstva, stručniji za dati mišljenje o medicinskim pitanjima koji se tiču javnog zdravlja od sindikalista Šote sa srednjom medicinskom školom na radnom mjestu vozač-tehničar u Timu 2. Nadalje, do 1. ožujka 2024. godine Vukovarsko-srijemska županije imala je 7 timova HMS, a sada ima 9 timova HMS i helikopter na raspolaganju. Prije 1. ožujka 2024. godine, nitko nije govorio o tome kako je Vukovarsko-srijemska županija nepokrivena timovima HMS, a sad kad se broj timova povećao, a broj stanovnika smanjio, plasiraju se floskule o ugroženosti stanovnika Vukovarsko-srijemske županije. Sada kada tim HMS ode u hitni medicinski prijevoz, ostalih 8 timova i helikopter dovoljni su da zadovolje potrebe životno ugroženih stanovnika Vukovarsko-srijemske županije, a oni koji su neposredno životno ugroženi i slučajno se nalaze u općoj bolnici koja nema stručnjaka ili opremu da im spasi život, nisu manje vrijedni od svih ostalih stanovnika Vukovarsko-srijemske županije, nego su u baš naprotiv u najvećoj potrebi za hitnom medicinskom službom. Zaključno, možemo ustvrditi da je s obzirom na sve zakone i podzakonske akte i okolnosti, Stručno vijeće Zavoda za hitnu medicinu Vukovarsko-srijemske županije predložilo najkvalitetnije rješenje za hitni medicinski prijevoz kritičnih pacijenata kojima život visi o koncu, te da je Zavod za hitnu medicinu Vukovarsko-srijemske županije organiziran na način koji je u interesu građana“.