Sigurno se svatko od aktivnih vozača u posljednje vrijeme našao u situaciji kako mu je pješak ili biciklist s glavom „zabijenom” u mobitel izletio na neki od pješačkih prijelaza. Vozači, pješaci i biciklisti s mobitelima i ostalim uređajima negativni su trendovi svakodnevice, a svjedoci smo kako sve češće zbog „nove ovisnosti” na prometnicama stradavaju upravo pješaci i biciklisti.
O ovom problemu, ali i općenito o kulturi vozača kod nas razgovarali smo s instruktorom vožnje Robertom Panićem koji je istaknuo kako se svakome može potkrasti pogreška ili trenutak nepažnje.
„Pješaci koji se ponašaju na tako neodgovoran način jednako su opasni kao i neodgovorni vozači jer sigurnost u prometu osim poštivanja znakova i propisa proizlazi i iz toga da smo dužni paziti na sebe i ostale sudionike u prometu. Siguran sam da će, ako je brzina kretanja prilagođena, netko već primijetiti potencijalnu opasnost i pomoći da do nje ne dođe. S druge strane, pješaci ili biciklisti koji prometuju sa slušalicama ili pak pogledom u pod, nažalost, u takvim situacijama neće moći svojom reakcijom popraviti tuđu pogrešku i zato je bitno da u prometu svi sudjeluju aktivno uz međusobno razumijevanje i poštivanje”, govori nam instruktor Panić koji kulturu vinkovačkih vozača ocjenjuje kao dobrom, ali i navodi da ima puno mjesta za napredak.
Veliki problem je i u tome što jedan nekulturan vozač u prometu može pokvariti opći dojam i narušiti tijek i sigurnost prometa unatoč tome što se ostali ponašaju odgovorno. Najveći problem kod vozača, ističe Roberto Panić, su nedostatak strpljenja te užurbani i agresivni stil vožnje.
„Za vozače u manjim sredinama kao što su Vinkovci preporučio bih svaki put, kad se nađu u „gužvi”, da se prisjete samo kako promet sporo teče u Zagrebu i mnogim velikim gradovima te da situacija u kojoj se oni trenutno nalaze vrlo brzo prođe. Preveliki broj ljudi htio bi odmah, sad i sve kako u životu tako i u prometu, a u prometu se nažalost posljedice toga često skupo plaćaju. Meni je oduvijek ostala u pamćenju izreka kako je bolje 30 minuta kasnije stići nego 30 godina ranije otići”, kaže naš sugovornik i savjetuje vozačima da prilikom vožnje ne koriste nedopuštena sredstva i uređaje prilikom vožnje, ali isto tako da savjesno i odgovorno koriste ono što je dopušteno.
Čak i „hands free” pozivi koji su dopušteni mogu itekako ometati vozača prilikom vožnje pa savjetuje da i to izbace iz navike ili takve pozive svedemo na najmanju moguću mjeru. U prometu je nažalost djelić sekunde dovoljan kako bi se dogodilo nešto zbog čeka ostaju rane za cijeli život pa je bilo kakvo tipkanje poruka, pregledavanje objava ili gledanje u ekran krajnje opasno, odgovorno i nepotrebno, kaže Roberto.
Propuštanje pješaka i tehnologija
Prema njegovom mišljenju, prometna kultura propuštanja pješaka i povećanog opreza prilikom prilaska označenim i obilježenim pješačkim prijelazima na jako je niskim granama, a čemu nažalost svjedoče i učestale vijesti o stradanju upravo tih sudionika u prometu.
„Vjerujem kako je većina ljudi svjesna da je prelazak preko obilježenog pješačkog prijelaza na cestama gdje gustoća prometa i naseljenosti nije velika i gdje se vozi brže, jako opasan i riskantan, a za što su krivi vozači koji unatoč znakovima ne povećavaju oprez i ne smanje brzinu kretanja pa samim time više nemaju vremena za reakciju kada je ona nužno potrebna”, navodi instruktor Panić.
Upotreba tehnologije u vožnji definitivno je prisutna i policija tom problemu pristupa dosta ozbiljno pa je tako u posljednje dvije godine na razini cijele Hrvatske zabilježila oko 40 tisuća prekršaja nepropisnog korištenja mobitela. Mobiteli, ekrani na dodir i ostalo predstavljaju ozbiljan problem jer odvraćaju pažnju i smanjuju koncentraciju vozača. Budimo oprezni u prometu, mislimo na sebe i druge sudionike.