Nakon rasprodanih vinilnih izdanja prije više desetljeća, sve originalne i službeno objavljene snimke Parafa odsad su dostupne i u digitalnom izdanju!
Gledajući kronologiju punka na ovim prostorima, riječka je scena prva u Hrvatskoj reagirala na velika svjetska događanja na glazbenoj sceni 70-ih godina. Paraf su postali očevi hrvatske punk scene, uzori nekoj novoj generaciji koja je glazbu doživljavala na posve drugačiji način. Neki bi možda rekli da je to bila bezobraznost, no zapravo je odvažnost kojom su prštali jedna od glavnih karakteristika Parafa.
O ovom izvanserijskom izdanju, Bojan Mušćet, u popratnom tekstu, između ostalog piše:
‘Rijeka je jedno od bitnih središta novovalne i punk kulture na prostorima bivše Jugoslavije. Jer, novi val nije bio samo glazbeni pravac, posrijedi je bila i kultura, koja je silnu energiju crpla iz inozemnih izvorišta, transformirala je i podastrla u punoj silini, koja, očito traje i danas. Dobar dio ondašnjih pjesama kao hitovi funkcioniraju i danas, što valja zahvaliti kvaliteti koja je uspješno probila vremenske okvire.
Jedan od primjera svakako je način na koji je, uz Beatlese najutjecajniji rock band svih vremena – Ramones formirao tijekove na gradu pod Učkom. Dee Dee Ramone napisao je skladbu ‘Chinese Rock’, posvećenu dilanju droge i problemima s heroinom za Johnnya Thundersa i Heartbreakerse, a kasnije je pjesmu snimio i njegov matični band. Obojica su, indikativno, umrla od predoziranja heroinom. No, pjesma je inspirirala članove riječkih Parafa, koji su preuzeli glavnu glazbenu temu, pa nakalemili svoje stihove na nju i tako je nastala pjesma ‘Rijeka’, po mnogočemu signifikativna.
Posrijedi je pjesma koja se nalazi na prvom punk singlu (s B-strane nalazi se pjesma ‘Moj život je novi val’, što je bilo prvo spominjanje novog vala kao glazbenoga i kulturološkog termina) na ovim prostorima. Omot singla krasi fotografija basista grupe Zdravka Čabrijana, koju je snimio Dražen Kalenić na Boom festivalu i vjerojatno predstavlja najpoznatiju i ponajbolju hrvatsku rock fotografiju. ‘Rijeka’ je (snimljen za Založbu kaset in plošč RTV Ljubljana) svojim stihovima posve uzdrmala kulturni estabilishment i tako je singl dobio porez na šund, pa je stajao ondašnjih 35 dinara, umjesto 22 koliko je bila uobičajena cijena singla.
‘Živim u Rijeci / u divnome gradu / živim u rupi / najdubljoj u Jugi / šminkerica, kurvi / pijanica, lupeža / frikova i punkera / pun je grad, pun je grad / Rijeka boluje / Rijeka je zaražena / zarazila je šminka / zarazio je Trst’, stihovi su koji su u to doba očito bili prilično provokativni, a vjerojatno i danas mogu izazvati dizanje obrva onih koji vjeruju u romantično ozračje grada i formacijski pripadajućih srcedrapateljskih pjesama za puštanje na radiju nakon pobjede NK Rijeke.
Revolt tinejdžera naoružanih osnovnim setom rock-instrumentarija zapravo jest svojevrsno riječko iščitavanje inozemnih kulturoloških trendova u to doba, ali sasvim sigurno, kao što je punk u svijetu bio revolucijom, slično se dogodilo i na ovim prostorima.
Tako je Paraf započeo. A kako je završio?
Mudro i očinski vođeni promoćurnim zamislima Gorana Lisice Foxa, ‘oca’ riječke supkulturne scene, Parafi su oduvijek bili nešto osobito. To nije bio rock’n’roll band, bio je to koncept, od prvih dana punka do remek-djela hrvatske rock-scene, albuma ‘Zastave’.
Uoči snimanja tog albuma grupi se priključio Robert Tičić Tica, samozatajni gitarist upravo rasformiranih Termita. Snimio je ‘Zastave’ i umro između snimanja i miksanja ploče.
Parafi su snimili djelo koje umnogome nadrasta okvire koje je grupa postavila, dobivši tako izvanvremensku dimenziju, koja može poslužiti kao tumač mnogim zbivanjima. Mitske strukture suvremenosti preoblikovane su tako da mogu funkcionirati proročanski i svaka pojedinačna pjesma može se reinterpretirati kroz prizmu bilo kojega aktualnog događaja. Jednostavno, riječ je o remek-djelu, koje još čeka da bude na pravi način valorizirano.
Stoga nije ni čudo da su, unatoč kritičarskoj aklamaciji, Parafi naišli na čudne reakcije publike navikle na njihovu punk furioznost prvog albuma ili elektronsku prpošnost albuma ‘Izleti’.
‘Zastave’ su spuštene na pola koplja otkad je otišao Tica. Ostale su na vinilu i poput kakve čarobne kugle u gromovitim noćima, na obroncima Sušaka neki je stavljaju na stari gramofon. ‘Narod te zove, u pobjede nove’, kako to poznato zvuči.
Ovoga puta u digitaliziranom formatu.’
Renato Metessi dolazak punka na ove prostore povezujue s fotografijom s naslovnice Poleta na kojoj je bio basist Zdravko Čabrijan gol do pasa …
‘Gledajući kronologiju punka na ovim prostorima, u tom smislu punk scene, riječka scena je puno brže reagirala na svjetska događanja. U Sloveniji su bili Buldožeri i Pankrti (konkretno, u Ljubljani), dok je u Hrvatskoj kasnih 70-ih na svjetska punk događanja prva odgovorila Rijeka.’
I Velid Đekić na svoj se način sjeća početaka Parafa, a objavljivanje njihova kompletnog diskografskog opusa naziva ‘kulturološkom ekskluzivom prve vrste’. Njihovo prvo pojavljivanje kao grupice tinejdžera 1976., kaže Velid, još je uvijek bila borba s punkom i neusporedivo je s nastupom u ljeto 1977., koji smatra prvim njihovim pravim nastupom. Na kraju zaključuje: ‘Tko bi rekao da će priča s pokretačkim troakordnim potpisom golobrade momčadi završiti ‘Zastavama’, konceptualnim albumom koji sam već negdje okrstio kulturološkim laboratorijem za istraživanje spona između kolektivnih rituala i totalitarne (pod)svijesti…’
‘Neke pjesme i bendove jednostavno zavolite i prate vas cijeli vijek postojanja, postanu istovremeno dijelom vas i nešto poput uspomene koja nikad ne blijedi, podsjećajući vas gdje i kome pripadate. ‘Tako je utjecaj Parafove pjesme ‘Moj je život novi val’ opisao Vlado Simchich Vava. Zbog te je ploče potrošio džeparac za tjednu marendu, ali sudbonosni i identitetski određujući susret definitivno nije zažalio.
U svom serijalu ‘Rock revizor’ koji se bavio najutjecajnijim album YU rock scene od 1968. do 1990. Zlatko Gall Parafe je nazvao kamenom temeljcem. Bezvremenost njihovih tekstova opisao je riječima: ‘Sjajan Grad, Narodna pjesma i njen sarkastično ubojiti refren ‘ni jedne nema bolje od naše policije’ ili pak jednako razorna Živjela Jugoslavija, čiji je cijeli tekst složen od političkih parola i ideoloških ‘velikih istina’, i danas drži vodu baš kao i udarni jezičavi singlovi Pistolsa koji zazivaju anarhiju u Britaniji i ‘slave’ Kraljicu ili pak poziv Clasha na bjelačku pobunu.’
Da su Parafi postavili temelje današnjeg punka i svakog punk benda koji se otad razvio smatra i Dubravko Jagatić. Osim što su se ‘s ogromnom dozom sarkazma i velikim mudima’ narugali tadašnjim vlastodršcima, razvojem punk scene pridonijeli su i razvoju rock glazbe na ovim prostorima. ‘Stoga je pojavljivanje grupe Paraf te davne 1976. godine jedan od onih trenutaka na koji treba stalno podsjećati i nikada zaboraviti.’
Jedno je neupitno – svi obožavatelji punka Parafe povezuju s nekim vlastitim, dragim i ugodnim sjećanjem. Možda je zapravo to ono važno; koliko god svojim tekstovima, glazbom ili aranžmanima pokretao ili oblikovao novu scenu ili glazbeni smjer, ipak je najbitnije na neki način dotaknuti živote svojih obožavatelja i tako ostaviti trag. Ili kako je to jednostavno zaključio Zoran Stajčić:
‘Paraf – bez njihovog parafa nema punk rocka na ovim prostorima.’
Remasterirani albumi ‘A dan je tako lijepo počeo’ (1980.), ‘Izleti’ (1981.) i ‘Zastave’ (1984.) te singlovi ‘Rijeka (Extended)’ (1979.) i ‘Fini dečko / Tužne uši (Extended)’ (1981.) odsad su dostupni u svim digitalnim trgovinama, kao i na Deezeru.