Jesi li razdražljiva, naduta ili možda raspoložena za flert, koliko imaš kilograma, osjećaš li bol u vratu, jesi li bila seksualno aktivna, koristiš li kontracepciju, kakva ti je kosa, jesi li plakala, jesi li gladna, kakve su ti promjene na koži, muči li te nesanica…
Sve to, poput najintimnije prijateljice, zanima mobilnu aplikaciju za praćenje menstrualnog ciklusa i ovulacije. Jednim klikom mjesečno unesete početak mjesečnice, a aplikacija vam potom, na temelju prije unesenih podataka o duljini ciklusa, sama izračuna kada možete očekivati sljedeću i još puno toga. Što više informacija dajete i što vas dulje prati, ona je točnija u svojim predviđanjima, čak može izračunati vjerojatnost za postizanje sljedećeg orgazma. Slava developerima, ova jednostavna, besplatna aplikacija napravljena je da ženama olakša život i pruži bolji uvid u rad ženskog tijela. Zanimljiva činjenica je da naša menstruacija druge čini bogatima! U zamjenu za aplikaciju koja olakšava naš život, mi moramo dati dosta svojih privatnih podataka, a da ne znamo što se točno s njima događa. Nedavno provedena anketa pokazala je da ni ne razmišljamo o činjenici gdje svi ti intimni podaci o nama odlaze, koliko su vrijedni istraživačima, developerima aplikacija, a posebice oglašivačima.
Ukratko, nismo svjesne da drugi zarađuju na našoj menstruaciji, i to dobro, i da uopće ne znamo da su “ženske aplikacije” pravi rasadnik privatnih podataka koji odlaze tko zna gdje. Otkriveno je da određene zdravstvene aplikacije, među kojima je najpopularnija američka aplikacija za praćenje menstrualnog ciklusa Flo, dijele podatke iz svojih aplikacija s Facebookom. To se, naravno, događalo bez znanja korisnika, a čak i bez znanja proizvođača najpopularnijih operativnih sustava, Applea i Googlea, koji su omogućili preuzimanje tih aplikacija iz svojih trgovina. Podaci su se koristili za poboljšavanje točnosti plasiranja oglasa unutar Facebookove oglasne mreže. Podaci koje su Flo i druge aplikacije slale Facebooku pokušavale su se povezati s Facebook profilom osoba, baš kako bi skup podataka bio što kompletniji, a oglašavanje što preciznije.
Prema istraživanjima, od prvog do 14. dana ženama vlada hormon estrogen, tada smo okrenute reprodukciji i sklonije kupnji seksi odjeće i kozmetike, a od 14. do 28. dana ciklusa dominantniji je hormon progesteron, pa smo više posvećene domu i kupnji stvari za opremanje kuće”, tvrdi stručnjakinja. Sudeći po tome, vaše trenutno skrolanje po Facebooku i prikaz jednog oglasa vezanog uz uređenje doma i jednog za neko žensko rublje nije nimalo slučajno, zapravo se poklapa s trenutnom fazom ciklusa, ali u to nikako ne možemo biti potpuni sigurni.
Osim toga, unatoč čuvenom GDPR-u aplikacija može prikupljati podatke i preusmjeriti ih u druge svrhe jer smo mi na to pristali, često nesvjesno, prilikom instaliranja, automatski i bez razmišljanja stišćući tipku “dopusti”, ne proučavajući često duge i teško čitljive izjave o privatnosti. Neke od njih zaista zahtijevaju dobru vještinu čitanja između redaka kako bi se razumjelo da se podaci dijele s “partnerima” (Moj kalendar tvrdi da informacije ne daje trećoj strani, ali uostalom, tvrdio je i Flo). No, čak i da podaci koje ovakve aplikacije prikupljaju ne odlaze trećim stranama, poput oglašivačkih mreža ili u istraživačke svrhe, treba imati na umu da ih tvrtka, vlasnik aplikacije, zasigurno obrađuje i koristi – bilo da daje više značajnih informacija korisniku ili korisnici aplikacije, bilo da unutar aplikacije pokušava monetizirati svoju uslugu, primjerice, prodajom premium usluga koje su relevantne za tog korisnika (to Moj kalendar čini).
Unosno tržište aplikacija
- 100 milijuna žena diljem svijeta koristi mobilne aplikacije za praćenje menstrualnog ciklusa
- 1 milijarda dolara uložena je u razvoj tih aplikacija u proteklih nekoliko godina
- 350 milijuna dolara zaradili su vlasnici aplikacija u proteklih nekoliko godina
- 93%preciznosti imaju ove aplikacije kad pogađaju detalje ciklusa svojih korisnica
Što se internetskih oglasa tiče, vjerojatno osjetljivost vaših grudi ili nadutost nisu naročito interesantni oglašivačima, ali praćenje ciklusa aplikacije automatski pribavljaju informacije o mogućem početku jednog od najzanimljivijih perioda našeg života trgovcima – majčinstva.
Žene su tijekom ciklusa pod utjecajem hormonskih promjena koje su neminovno prisutne i utječu na ponašanje. Možemo definirati dvije faze u smislu najvećih promjena raspoloženja. Kada govorimo o ženama u generativnoj dobi u fazi prije ovulacije, one teže reprodukciji. Libido raste, žele biti privlačnije, osjećaju se dobro u svome tijelu i sigurno njihova kupovina ide u smjeru artikala koji imaju veze s ljepotom, sa svime onime što će je učiniti ljepšom i privlačnijom, a možda i kupovinom seksi donjeg rublja.
U drugoj fazi ciklusa promjene raspoloženja znaju biti izraženije, žene mogu biti razdražljive, nekima se pogoršava ten, libido pada, moguće su glavobolje, imaju potrebu češće ostajati kod kuće. Predmenstrualni sindrom svakako povezujemo s povećanom željom za slatkišima, sladoledom, za hranom općenito, pa možemo tvrditi da žene tada teže kupovanju više hrane, i automatski nam Facebook i ostale platforme nude oglase svezane uz hranu.
Tko bi rekao da je tržišna vrijednost podataka o našim menstruacijama toliko velika?!