U Poljoprivrednoj zadruzi Slavonski svinjogojac sve su zabrinutiji zbog izostanka svadbi, zatvorenih restorana i drugih problema koje su nastupili uvođenjem mjera u borbi protiv koronavirusa, a koji su doveli do poremećaja u ponudi i potražnji svinjskog mesa. “Imali smo neki ritam i stabilnu proizvodnju, a sada je to poremećeno. Mesari kažu da je pad od 30 do 50 posto. Ja još uvijek uspijevam sve rješavati, no problem je sigurno prisutan. Situacija nije krajnje alarmantna, no do poremećaja ponude i potražnje je došlo, odnosno sada je dvije do tri tisuće svinja viška, težine su 130-140 kilograma, no problem je to i kod velikih sustava”, ističe upravitelj Zadruge Mirko Kolić.
Napominje i da su svinjogojci, kako bi održali potreban balans proizvodnje i plasmana, spremni i na razgovor o cijeni, svjesni da je ona zakon ponude i potražnje. “Cijena svinjetine, tovljenika do 140 kilograma, na burzi je 11-12 kuna na račun plus PDV i do sada smo svoju robu plasirali po Slavoniji, odnosno trgovačkim centrima i mesarima”, dodaje Kolić.
Svinjogojci dakle nestrpljivo očekuju popuštanje mjera jer ponuda svinjetine sve je veća od potražnje, a uravnotežiti ih može jedino relaksacija mjera. Prošlih godina u ovo vrijeme, nakon Uskrsa i korizme, uslijedile bi svadbe i druge fešte veselja. Sada nema ni vjenčanja ni pričesti, krizmi, niti krstitki, ne rade restorani, nema roštiljanja u prirodi za veće skupine, nema turističke sezone ni rada hotela u kojima bi završio dio ponude mesa. Problem postaje i prodaja odojaka, kojima je baš uoči ove krize znatno skočila cijena, u nekim trgovačkim centrima u jednom trenutku dosezala je i 50 kuna po kilogramu. Danas je drugačija priča, jer nakon početnog paničnog kupovanja i stvaranja kućnih zaliha u prvoj polovini ožujka, sada je nastupilo otrežnjenje kupaca i pad potrošnje, o čemu svjedoče i podaci iz sustava fiskalizacije, o čemu je ovih dana izvijestila Porezna uprava. Kupci sada novac troše opreznije, čekajući što će pokazati buduće vrijeme, popuštanje mjera, povratak u normalu. Cijena prasetine, žive prasadi, pala je tako za 20 posto.
Inače, PZ Slavonski svinjogojac okuplja uzgajivače svinja iz pet slavonskih županija. U zadruzi su po osnivanju krenuli u projekt brendiranja domaćeg mesa s nadom da će na taj način poboljšati stanje u svinjogojstvu, posebice pri plasmanu svježeg mesa u trgovačkim lancima i mesnicama. Naime, osmislili su novi brend nadahnuta, ali i sugestivnog naziva “Mmmeso – Slavonsko meso iz inata”, koje je danas dostupno potrošačima diljem Hrvatske.
“Danas u našoj zadruzi djeluje 45 uzgajivača koji proizvedu oko 25.000 tovljenika prosječne težine 125 kilograma. Sve smo uspjeli prodati, najviše na domaće tržište, a najzadovoljniji možemo biti suradnjom s Kauflandom koji što direktno, što preko svojih mesnica, od nas otkupi 11.250 tovljenika. Otvaraju se polako i vrata izvozu pa tako već imamo suradnju s otkupljivačima iz Italije i Mađarske, a u pregovorima smo i s onima iz Crne Gore i Slovačke”, ističe Kolić. Glavni im je cilj, dodaje, promoviranje svježeg svinjskog mesa proizvedenog, uzgojenog i prerađenog u Hrvatskoj, koje bi trebalo zauzeti police domaćih trgovačkih lanaca, ali i kuhinja jadranskih hotela.