Dok nas tehnologija sve više veže uz ekrane, a priroda kao da postaje kulisa koju gledamo kroz prozore ili s fotografija na društvenim mrežama, vinkovački gradonačelnik Ivan Bosančić odlučio je okrenuti smjer. Pred učenike trećih i četvrtih razreda osnovne škole postavio je novi izazov „Volim zelene Vinkovce” te ih pozvao da se na nekoliko dana isključe s društvenih mreža, ostave ekrane i vrijeme provedu u prirodi. Svoje aktivnosti bilježe u dnevnik, a najkreativniji i najinovativniji tim bit će proglašen 22. travnja, na sam Dan planeta Zemlje. Napravili smo „đir” i istražili što su to sve naši školarci radili protekloga tjedna.
Igra, smijeh, timski rad i boravak na zraku, bez mobitela računala i buke. Predivna je to slika koja nas je dočekala u osnovnim školama Ivana Mažuranića, Vladimira Nazora i A.G. Matoša. Njihovi učenici jedni su od onih koji su objeručke prihvatili gradonačelnikov izazov i pokazali koliko se toga može napraviti kada se barem na trenutak isključe ekrani, a uključe osjetila, kreativnost i zajedništvo. Tjedan bez ekrana nije bio kazna ni uskraćivanje – bio je otkriće, složni su učenici.
Pod vodstvom učiteljice Dunje Golek, učenici OŠ Vladimira Nazora proveli su pet dana bogatih aktivnostima koje su ih naučile kako živjeti zdravije, odgovornije i s većim poštovanjem prema prirodi.
„Prvi dan smo se dogovorili da neće koristiti ekrane ni u školi ni kod kuće, a postavili smo izazov i roditeljima da ne koriste jednokratne plastične vrećice. Zato smo oslikali platnene vrećice te napravili radioemisiju o zdravom životu. U utorak smo očistili učionicu i školsko dvorište, uz sadnju cvijeća i začinskog bilja, u srijedu smo u fokus stavili zdravu prehranu i napravili čips od jabuke te vlastiti smoothie kojega smo nazvali Pepa Joza jer je ružičast. U četvrtak smo u kazalištu pogledali predstavu Botaničar, a u petak igrali stare igre – care pacare, crvena kraljica 1,2,3, skakanje u vrećama, laste prolaste, šamca lamca i slične”, kratak presjek dala nam je učiteljica Golek. Uz to su, dodaje, imenovali stabla u školskom dvorištu, istraživali biljke i životinje, oslikavali šalice namijenjene zdravom obroku…
Golek je posebno ponosna i na igrokaz o školskim danima njihovih baka i djedova – oni s torbicama i pločicama, a učiteljica sa šibom, baš kako je nekada bilo. „Ne fali nam mobitel i htjeli bi ovako nastaviti i poslije izazova. Sviđa nam se što smo puno vani, što se igramo, družimo se prijateljima i jedemo zdravo”, mišljenje je učenika.
Ekološku osviještenost, zdrav odnos prema tehnologiji i ljubav prema svom gradu razvijaju i u OŠ Ivana Mažuranića. Učiteljica Silvija Mateljan objašnjava nam kako su izazov započeli tihom šetnjom gradom, šutke, bez mobitela, bez razgovora. Samo priroda i njihovi osjeti. Uz obalu Bosuta i kroz park Lenije slušali su cvrkut ptica, šum lišća, žubor vode. Doživjeli su ono što često promakne kad nas ometaju ekrani – zvukove koji smiruju i povezuju. Slijedile su aktivnosti poput sadnje cvijeća, oslikavanja kamenčića, izrade posudica za biljke, recikliranja limenki te izrade instrumenata od recikliranog materijala. Djeca su u školskoj radionici izrađivala i društvene igre, slikovnice i male plakate s ekološkim porukama.
„Jedna od zanimljivijih aktivnosti bio je projekt “Čuvari grada”, u sklopu kojega smo čistili Lenije, intervjuirali građane i podijelili im poruke o očuvanju okoliša. Na pločnicima smo ispisivali kredom rečenice poput: „Priroda tiho šapće – čuvaj me“, a ispred škole na drvetu ostavili poruke za prolaznike: „Uspori. Udahni. Vidi ljepotu.“ Školski zbor otpjevao je pjesmu „Vinkovce ti ljubim“ u školskom dvorištu, a na panou su otisci dječjih ruku tvorili oblik drveta uz natpis: „Cijeli svijet je u našim rukama“, pojasnila nam je Mateljan.
A ništa drugačije nije bilo ni u OŠ „A.G.Matoš”. Tjedan bez ekrana obilježili su razgovori i aktivnosti o važnosti boravka u prirodi i očuvanju okoliša, a sve u proljetnom raspoloženju. Učiteljice Hrvojka Prkačin i Marta Stanković kažu kako je na početku tjedna svaki učenik dobio bedž Zeleni detektiv čime su simbolično postali istraživači prirode. Proučavali su biljke i životinje, pjevali pjesme posvećene prirodi i proljeću, a sudjelovali su i u akciji prikupljanja otpada na školskom igralištu te ga naučili pravilno razvrstavati. Sijali su cvijeće i začinsko bilje te utvrdili raspored zalijevanja. „
Jedan od zanimljivih kreativnih zadata bio je land art. Podijeljeni u dvije grupe, učenici su izrađivali kukce od lišća, grančica, cvijeća, kamenčića i drugih prirodnih materijala. Za vrijeme odmora igrali su društvene igre uživajući u svježem zraku i zajedničkom druženju. Isto tako, slikali smo na temu Moji zeleni Vinkovci. Učenici su kroz svoje radove prikazali zelene kutke našega grada, ali i važne osobe iz prošlosti – Runjanina, Kozarca, Šokčevića, Reljkovića i lvakića”, kažu učiteljice, sretne i ponosne što su djeca u prirodi bila sretna i opuštena. Izrađivali su haljinu i modne dodatke od plastičnih vrećica i recikliranih materijala, trčali S reciklažnim porukama te igrali igre Planet čuvar te Reciklažno kolo sreće.