Godina 2019. prošla je u znaku priznanja hrvatskim filmašicama, kako u Hrvatskoj, tako i u inozemstvu. Osim toga, domaći film ‘putovao je’ na najprestižnije svjetske festivale i osvajao nagrade.
Godina je počela uspjehom manjinskih koprodukcija Bog postoji, njeno ime je Petrunija makedonske redateljice Teone Strugar Mitevske i Šavovi srpskog redatelja Miroslava Terzića na jednom od najvažnijih festivala na svijetu, Berlinaleu. Oba filma, koja su nastala u koprodukciji zagrebačkog Spiritus movensa (hrvatska producentica je Zdenka Gold), u glavnom su njemačkom gradu imala svjetsku premijeru, a s festivala su se vratili svaki s po dvije nagrade. Makedonsko-belgijsko-slovensko-hrvatsko-francuska koprodukcija Bog postoji, njeno ime je Petrunija osvojila je nagradu ekumenskog žirija te Guild Film nagradu koju dodjeljuje žiri sastavljen od članova udruge njemačkih arthouse kina. Šavovi, nastali u srpsko-slovensko-hrvatsko-bosanskoj koprodukciji, proglašeni su najboljim filmom programa Panorama te drugim najboljim filmom po ocjeni publike u istom programu. Na oba filma radio je i niz hrvatskih filmskih djelatnika. Spomenuti naslovi bili su i u izboru od 46 europskih dugometražnih igranih filmova koje je Europska filmska akademija razmatrala za nominaciju za najbolji europski film. Osim toga, film Bog postoji, njeno ime je Petrunija je u studenom osvojio Nagradu LUX, koju dodjeljuje Europski parlament.
Producentica Anita Juka u svibnju je izabrana za sudjelovanje na platformi Producers on the Move, koja se odvijala za vrijeme trajanja prestižnog Međunarodnog filmskog festivala u Cannesu. Osim toga, Juka je bila i jedna od samo devet europskih producenata koji su sudjelovali na Asian Project Marketu, u sklopu Međunarodnog filmskog festivala u Busanu gdje je sudjelovala i na marketu za intelektualno pravo u filmskoj industriji (E-IP). Svoju uspješnu godinu, Juka je zaključila novom ulogom – postala je članica izvršnog odbora Europske filmske akademije, a toj funkciji službeno će se posvetiti početkom ove godine.
Uspjeh hrvatskih filmašica nastavila je producentica Tamara Babun, koja je u lipnju pozvana da se pridruži Izvršnom odboru Međunarodnog saveza udruženja filmskih producenata (FIAPF – Fédération Internationale des Associations de Producteurs de Films) na mandat od dvije godine. U srpnju je redateljica Antoneta Alamat Kusijanović, zajedno s direktorom fotografije Vanjom Černjulom, pozvana u članstvo Američke akademije filmskih umjetnosti i znanosti.
Redateljica Dana Budisavljević s dokumentarno-igranim filmom Dnevnik Diane Budisavljević trijumfirala je, pak, na domaćem terenu kada je u srpnju na Pulskom filmskom festivalu dobila Zlatnu arenu za režiju, čime je postala tek treća žena ovjenčana tom nagradom i druga redateljica čiji je film osvojio Veliku Zlatnu arenu. Film je ukupno osvojio šest nagrada. Dnevnik Diane Budisavljević je u domaću kinodistribuciju krenuo početkom listopada, a u studenom je nagrađen na filmskom festivalu u njemačkom Cottbusu za najbolji debitantski film.
U rujnu, manjinska koprodukcija, dugometražni igrani film Bosonogi car redatelja Petera Brosensa i Jessice Woodworth (hrvatski producenti su Boris T. Matić i Lana Matić, Propeler Film) imao je svjetsku premijeru na Međunarodnom filmskom festivalu u Torontu, na kojoj je svoju sjevernoameričku premijeru imala još jedna manjinska koprodukcija – animirani film Toomas ispod doline divljih vukova redateljice Chintis Lundgren (hrvatski producent je Draško Ivezić, Adriatic Animation).
Na već spomenutom festivalu u Busanu, koji se održao u listopadu, svoju svjetsku premijeru imao je novi dugometražni igrani film Ognjena Sviličića Glas, koji je uz manjinsku koprodukciju “Sin” Ines Tanović, prikazan u programu “World cinema”. Mjesec dana kasnije, u studenom, dugometražni igrani film Jure Pavlovića Mater prvi se put publici predstavio u Tallinnu na filmskom festivalu “Black Nights”, na kojem se prikazalo još sedam hrvatskih naslova.
U listopadu je hrvatski film imao posebno mjesto i na jednom od najstarijih i najcjenjenijih festivala dokumentarnog filma – DOK Leipzigu. Naime, u sklopu programa “Zemlja u fokusu” prikazano je 11 hrvatskih filmova pod sloganom “Procvat dokumentarističke scene u zemlji punoj kontradikcija”. Osim toga, dva domaća naslova prikazala su se u natjecateljskim programima festivala.
3. Filmskoi festival glumca u Vinkovcima otvorio je film “Dnevnik Diana Budisavljević” a osim njega na festivalu održanom od 4. do 11. listopada prikazani su “Koja je ovo država”, “Sam samcat”, “General”, “Moj dida je pao s Marsa”, “F20”, “Posljednji Srbin u Hrvatskoj” i “Šavovi”. Za glavnu žensku i mušku ulogu Zlatnim Orionima su nagrđeni Alma Prica i Krešimir Mikić dok su u kategoriji sporednih uloga (Srebrni Orion) trijumfirali Snježana Sinovčić i Nikša Butijer.
