Danas započinje najavljeni jednotjedni bojkot triju trgovačkih lanaca – Lidla, Eurospina i DM-a. Uz to, u istome trajanju kreće i bojkot kupnje gaziranih pića, vode u bocama i deterdženata. Nastavak je to iskazivanja nezadovoljstva potrošača zbog visokih cijena koji je započeo bojkotom prošlog petka, a kulminirat će već sutra, za kada je najavljen opći bojkot kupnje svih proizvoda i usluga.
Prošlotjedni bojkot trgovina ohrabrio je organizatore da krenu u novu akciju. Prema podacima Izvještajnog sustava fiskalizacije na stranicama Porezne uprave, ukupan broj računa u trgovinama proteklog petka iznosio je 2,78 milijuna, a ukupan iznos tih računa bio je 40,7 milijuna eura. Stoga je pad prometa u odnosu na petak 17. siječnja 39 posto po broju računa te 35,2 milijuna eura, odnosno 46 posto, manje po vrijednosti tih računa.
Kako smo ranije pisali, bojkote organizira platforma Halo, inspektore, iza koje stoji Europski centar izvrsnosti potrošača (ECIP). Njezin predsjednik Josip Kelemen još je u ponedjeljak obrazložio da su nove akcije zapravo zahtjev potrošača, istaknuvši da je dobio 17.000 prijedloga za nastavak bojkota. Pritom je govorio o rastu cijena proizvoda u trgovinama, uspoređujući ih s onima u istim lancima u drugim zemljama. Provodeći istraživanje javnog mnijenja, u Halo, inspektore došli su do zaključka da trebaju bojkotirati tri trgovačka lanca – Lidl, Eurospin i DM.
Kako je naveo, cijene u Lidlu su u Hrvatskoj 40 posto veće nego u Sloveniji, Španjolskoj i Njemačkoj, a u razgovoru za tportal ovu je tezu potkrijepio konkretnim primjerom.
“Imamo primjer iz Lidla, koji kavu Minas u pakiranju od 500 grama u Hrvatskoj prodaje za 6,49 eura, a u slovenskoj Lendavi ista ta kava u istom tom pakiranju – i to po redovnoj cijeni, a ne na akciji – prodaje se za 2,99 eura. Normalno je da se potrošači osjećaju kao ovce i normalno je da su revoltirani”, ustvrdio je.
Eurospin je na meti bojkota zbog toga što su, dolazeći na tržište, jamčili niske cijene i visoku kvalitetu proizvoda, a Kelemen tvrdi da je obratno u stvarnosti. Dodao je da su se građani u velikoj mjeri žalili i na cijene u DM-u, zbog čega su se odlučili i na bojkot tog lanca.
Po istom modelu odlučili su se i za bojkot gaziranih pića, vode u bocama te deterdženata. Istaknuo je da nitko nije objasnio zašto je cijena gaziranih pića toliko visoka, da su cijene vode u boci često veće od cijene piva te da su deterdženti među najskupljim proizvodima u trgovinama.
Vrhunac akcije trebao bi biti u petak, kad će biti proglašen opći bojkot kupnje svih proizvoda i usluga. “Pozvat ćemo građane da se suzdrže od bilo kakve kupovine, ne samo u trgovačkim lancima, nego i drugdje, kako bismo obuhvatili i one koji su to malo eskivirali. Trebamo poslati poruku onima koji imaju odgovornost za cjenovno divljaštvo”, pozvao je Kelemen.