Oko 75 000 korisnika plinskog grijanja u Hrvatskoj u ovom trenutku još uvijek čeka odgovor Europske komisije na primjedbe Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta RH o problemima sa zamjenom plinskih turbo-bojlera i dimovodnih sustava u Hrvatskoj. Ista EU regulativa, pak, uz kondenzacijske, omogućava ugradnju vrlo opasnih konvencionalnih atmosferskih bojlera.

Poznato je da su Direktiva Europske unije o uspostavi okvira za utvrđivanje zahtjeva za ekološki dizajn proizvoda koji koriste energiju (2009.) te provedbena Uredba Europske komisije za ekološki dizajn grijača prostora i kombiniranih grijača (2013.), za Hrvatsku posebno upitne kada je riječ o turbo-bojlerima. U Hrvatskoj, naime, postoji veliki broj zgrada sa specifičnim dimovodnim sustavima tzv. LAF/LAS, koji su projektirani samo za atmosferske bojlere sa zatvorenim sustavom izgaranja tzv. turbo-bojlere. Kako postojeći turbo-bojleri ne zadovoljavaju zahtjeve energetske učinkovitosti, a proizvođači nisu odlučili modernizirati ih kako bi se zadovoljili postavljene uvjete, oni se više ne mogu stavljati na tržište EU. Tako da u slučaju dotrajalosti turbo-bojlera, odnosno nemogućnosti popravka, trenutno nema alternativnog tipa bojlera za ugradnju na postojeći dimovodni sustav.

Opasni konvencionalni atmosferski bojleri i dalje na tržištu

Za razliku od turbo-bojlera, međutim, na tržište EU osim novih kondenzacijskih bojlera i dalje se mogu stavljati konvencionalni atmosferski tipovi bojlera za zgrade sa starim dimovodnim sustavima pod uvjetom da zadovoljavaju zahtjeve za eko-dizajn. A ti su bojleri, poznato je, vrlo opasni zbog mogućnosti trovanja ugljičnim monoksidom, što potvrđuju nesretni slučajevi koji su zabilježeni i u našoj županiji. Tu opasnost ističe i Dario Kekez iz vinkovačkog Termo servisa.

Nažalost, činjenica je kako je taj dimnjački bojler nesigurniji od svih bojlera. Za razliku od turbo-bojlera i kondenzacijskih bojlera, koji ne troše kisik iz prostora u kojemu se nalaze, ovaj tip bojlera to čini. Ovisan je o prostoru jer iz njega uzima kisik, a najgora stvar je opasnost od ugljičnog monoksida. Ugljični monoksid nema ni mirisa ni okusa, a simptomi trovanja su kao kad si umoran. Tako se vrlo lako može dogoditi da čovjek taj osjećaj umora koji izaziva ugljični monoksid pomiješa, primjerice, s osjećajem pospanosti do kojeg često dovodi opuštanje u toploj vodi u kadi. Kad shvati što se zaista događa može već biti u takvom stanju da sam više ništa ne može poduzeti“, ističe Kekez.

Mogućnost vraćanje ugljičnog monoksida u prostor

Do vraćanja ugljičnog monoksida u prostor, napominje, može doći iz više razloga. Može se dogoditi da ptica sleti na dimnjak ili da ga nešto drugo zaštopa, dakle to može biti neki mehanički vanjski razlog. Također, razlog može biti i u samom bojleru.

Taj bojler, naime, ima plamenik koji grije izmjenjivač iznad sebe, kroz koji ide topla voda za grijanje ili za sanitarnu vodu. S gornje strane izmjenjivača skuplja se čađ koja može zaštopati odvod ugljičnog monoksida u dimnjak i on se može vraćati u prostor. Zato je važno svake godine napraviti servis na dimnjačkom bojleru kako bi se minimalizirala opasnost“, ističe Kekez.

A postoji i još jedan specifičan razlog zbog kojeg se ugljični monoksid može vraćati u prostoriju.

Kada su se zgrade gradile nitko nije razmišljao o napama, a sada imamo pet bojlera na jednom dimnjaku i isto toliko napa. I može se dogoditi da dimnjak ne može izvlačiti ugljični monoksid jer je napa prejaka i vuče ga nazad u prostor. Zato sada, primjerice, u jednoj zgradi na Lapovcima u kojoj su svi bojleri dimnjački, radimo preventive servise na svim bojlerima i ugrađujemo sigurnosni mehanizam koji automatski gasi bojler ako se upali napa“, ističe Dario Kekez.

Oprez je nužan

Uz zaključak kako je kondenzacijski bojler sigurno najbolje rješenje, u sigurnosnom, ekološkom i u smislu uštede, ali s obzirom na cijenu uređaja te situaciju u zgradama gdje njegova ugradnja veže sve stanare, svima koji ostaju pri konvencionalnim atmosferskim bojlerima preporuka je redovita kontrola dimnjaka, redoviti servis bojlera te ugradnja sigurnosnog mehanizma vezano uz nape, a sve radi sigurnosti.