U školskim hodnicima Osnovne škole A.G. Matoš u Vinkovcima vlada uobičajena užurbanost, ali i lagana napetost. Djeca se smiju, razgovaraju, no u zraku se osjeti da su u školi posebni dani – dani kada se provode nacionalni ispiti.
Pedagoginja Ines Šarčević već je od ranog jutra na nogama. Zajedno s kolegicama iz stručne službe – psihologinjom Kristinom Kosmat, edukacijskom rehabilitatoricom Martinom Boričić-Martić i knjižničarkom Dajanom Mitić – priprema sve potrebno. Materijali su pažljivo posloženi, učionice spremne, učitelji raspoređeni. Sve mora biti na svom mjestu.
Za razliku od klasičnih ispita, za ove se učenici ne pripremaju unaprijed. Dolaze, sjedaju u klupe i pišu ono što znaju. Nema dodatnih vježbi ni ponavljanja gradiva. To je trenutak kada njihovo svakodnevno učenje dolazi do izražaja. U školskim klupama prve škole za ove ispite sjede 62 četvrtaša i 54 osmaša. Svaki razred ima svog voditelja ispitivanja, a uz njih su i dežurni učitelji – no nikada oni koji predaju tom razredu. Pravila su jasna i poštuju se kako bi sve bilo pravedno i transparentno. Djeca dolaze u školu uobičajeno, ali uz male prilagodbe. Satnica je izmijenjena, vrijeme užine pomaknuto, sve kako bi im se omogućilo da ispite pišu smireni i odmorni.
„Roditelji su dobili jasne upute o svemu – kada učenici dolaze, gdje trebaju biti, što trebaju ponijeti. Ako netko izostane, roditelj mora opravdati njegov nedolazak, baš kao i kod običnih školskih dana“, govori pedagoginja dok ažurno provjerava sve liste.
Prije početka ispita svi nepotrebni predmet odlažu se sa strane. Na vratima učionice postavljeni su natpisi koji upozoravaju da je ispit u tijeku. Četvrtaši su jučer napisali svoj zadnji, četvrti ispit, pokazavši svoje znanje u prirodi i društvu. Osmaši će od sljedećeg tjedna pisati hrvatski i prvi strani jezik te matematika, biologija, fizika, kemija, geografija i povijest.
Pedagoginja i kolege proveli su protekle tjedne u organizaciji osiguravanju učionica, raspoređivanju učitelja, koordinaciji ispitnog materijala. Kutije s testovima stigle su u školu pod strogim nadzorom, a nakon ispita sve se pažljivo bilježi, provjerava i vraća.
„Ima puno posla, ali kada vidimo da sve ide po planu, bude nam lakše. Djeca su nam uvijek na prvom mjestu“, kaže pedagoginja s osmijehom.
Nacionalni ispiti provode se u svim školama u Hrvatskoj i osmišljeni su kako bi se dobio uvid u znanje učenika te uspješnost nastavnih programa. Ove godine, prema podacima Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja, ispitu bi trebalo pristupiti 36.745 učenika četvrtih razreda te 38.737 učenika osmih razreda. Ispiti ne utječu na ocjene učenika, ali su važni za sustav obrazovanja jer omogućuju uvid u ono što djeca najbolje znaju te gdje ima prostora za poboljšanja. Rezultati se ne iskazuju ocjenama, već brojem bodova i postotkom.
Posebna pažnja posvećena je učenicima s prilagođenim programima. Njima je omogućeno produljeno vrijeme pisanja ispita, a kod zadataka koji uključuju slušanje, mogu više puta preslušavati snimke kako bi ih bolje razumjeli.
„Najvažnije nam je da djeca budu smirena i da ispite dožive kao priliku, a ne stres. Zato smo organizirali da prije ispita imaju užinu i kratko vrijeme za opuštanje“, ističe pedagoginja.
I dok učenici s pažnjom ispunjavaju ispitne zadatke, stručna služba i učitelji već razmišljaju o sljedećem danu i novim izazovima koje donose nacionalni ispiti.