Page 5 - Vinkovački list - 26.1.2018.
P. 5
AK, 26.1.2018 VINKOVCI 5

U studenom navršit će se 140 godina kako je iz vinkovačkog kolodvora krenuo prvi vlak

Vinkovci - grad željeznice i željezničara

Vlakom su putovali svi, na posao, u školu, na fakultet, na more, u Njemačku na rad, u Trst po “rifle” ....

Sjećajući se starih vremena Krajem sedamdesetih godina prošloga stoljeća kroz vinkovačku putničku stanicu, u prosjeku svake 4 do 5 u srednjoj i jugoistočnoj Europi s
neki danas znaju reći kako minuta ulazio, izlazio ili prolazio je vlak, a broj otpremljenih putnika bio je 4 do 5 milijuna putnika godišnje. dnevnom preradom od 4.000 do
nekada u Vinkovcima niste 5.000 vagona, od Domovinskog
mogli naći obitelj u kojoj netko znice donio promjene u etničkom ulogu u snabdijevanju svih oku- Ako je svaki željezničar imao samo rata uopće ne radi, a kada je riječ
nije radio na željeznici ili igrao sastavu stanovništva te gospo- patorskih ratišta na Balkanu te tročlanu obitelj, onda je trećina o tranzitu vratio se samo manji
u Dinamu ili Lokomotivi, pa darski razvoj, kao i obogaćivanje je totalno razoreno 1945. godine građana Vinkovaca živjela ili se dio teretnog prometa. Ukupan
makar u pionirima. kulturnog i sportskog života kroz pri povlačenju njemačke vojske i hranila teško zarađenim željezni- broj svih vlakova u 24 sata danas
osnivanje željezničarskog KUD-a bombardiranju savezničkih zra- čarskim kruhom, jer su Vinkovci je 130 od nekadašnjih 320 i 360, a
Aneta Pšihistal te više sportskih klubova, a kada koplova. Pod novom komunistič- u to vrijeme imali 30.000 sta- uposlenih je samo oko 950.
aneta.pshistal@novosti.hr je o željezničarima riječ „želje- kom vlašću pruge se obnavljaju, novnika. Zato smo isticali i time
znica za mnoge postaje opsesija, a obnovom pruga i izgradnjom se ponosili, da su Vinkovci bili i
Bilo je i onih koji su i radili na ljubav za cijeli život, više nego novih, prijevoz željeznicom raste, ostali grad željezničara“, ističe Bolja budućnost postoji
željeznici i igrali nogomet, dok je vlastita žena“, reći će danas Pavo putnički, a naročito teretni, te se Pavo Božičević.
vinkovački nogomet još bio ponaj- Božičević, veliki zaljubljenik u i dalje kontinuirano razvija infra- Ipak, reći će Pavo Božičević, iako
prije ljubav, a tek onda, i to ako, željeznicu, umirovljenim željezni- struktura u čvorištu Vinkovci. A tako je bilo sve do Domovin- vinkovačko čvorište nikada više ne
mogućnost zarade, a nogometaši čar, koji, baš kao što je to oduvijek skoga rata. U poslijeratnoj obnovi i može biti ono što je nekada bilo,
su najnormalnije radili svoj posao radio, i u mirovini nastavlja s pri- Krajem sedamdesetih godina uspostavljanju prometa posljednja priliku za bolju budućnost sigurno
trenirali i igrali utakmice. Neki kupljanjem predmeta i podataka prošloga stoljeća kroz vinkovač- otvorena pruga bila je pruga Vin- ima. Nema one silne buke vlakova,
su doduše zahvaljujući nogometu vezanih uz željeznicu, a ponaj- ku putničku stanicu, kroz koju su kovci-Osijek (2007.), koja je zamalo lokomotiva, vagona i telefona,
dobivali posao, pa tako i na želje- prije uz željeznicu i Vinkovce, pa, uz putničke prolazili i svi teretni ukinuta, a danas je najfrekventni- razglasa, putnika i željezničara i
znici, ali sve je to bilo daleko od moglo bi se reći, i nema mjerodav- vlakovi, dnevno prolazi 320 do 360 ja pruga u čvorištu Vinkovci. Kroz nekadašnje vrijeme neće se nikad
ovoga danas. No pustimo nogomet nije osobe za vođenje Vinkovačke vlakova, što znači da je u prosjeku Vinkovce danas prolazi samo više ponoviti u onom obliku i sjaju.
i vratimo se željeznici, a Vinkovci željezničke zbirke smještene na svake 4 do 5 minuta ulazio, izlazio jedan par međunarodnih vlakova, Međutim, bolja budućnost postoji
su nekada doista bili grad željezni- kolodvoru. ili prolazio vlak, a broj otpremlje- a jedan se pokreće iz Vinkovaca do i to u obnovi i modernizaciji kori-
ce i željezničara. Prva željeznička nih putnika bio je 4 do 5 milijuna Villacha. U 2012. iz Vinkovaca je štenjem EU fondova kao što je to
pruga kroz Vinkovce prolazi ubrzo 4 do 5 milijuna putnika godišnje putnika godišnje. „Taj ogroman rad otpremljeno 325.356 putnika, a u bilo s prugom Vinkovci-Tovar-
nakon pripojenja Bosne i Hercego- U Drugom svjetskom ratu vin- u čvorištu i priključnim prugama 2013. godini 18% manje, 266.512. nik, u kontejnerskom prijevozu te
vine Austro-ugarskoj monarhiji obavljalo je 3.600 radnika. Od toga Teretna stanica, nekada najveća u kombiniranom prijevozu odnosno
1878. godine. Te godine, naime, kovačko čvorište imalo je veliku broja 3.000 u samim Vinkovcima. bivšoj državi i jedna od najvećih konačnom stavljanju u funkciju
izgrađena je pruga Dalj-Boro- RoLa terminala Spačva, te u
vo-Vinkovci-Brod na Savi odnosno agencijskim vlakovima odnosno
Slavonski Brod. S tom prugom, dva putujućim hotelima, kao jednoj
kolosijeka i devet obitelji doselje- od mogućnosti u putničkom
nih iz Mađarske za organiziranje prijevozu.
prijevoza na prvoj pruzi, počinje
razvoj željezničkog čvorišta Ove godine u studenom navršit
Vinkovci, koje vremenom postaje će se 140 godina od kada je iz vinko-
jedno od najvažnijih željezničkih vačkog kolodvora krenuo prvi vlak.
čvorišta u srednjoj i jugoistočnoj Veliku obljetnicu Pavo Božićević
Europi. U daljnjem razvoju otvaraju dočekati i dalje predano i s velikom
se nove pruge, gradi se prva kolod- ljubavlju vodeći Vinkovačku želje-
vorska zgrada (1888.), uslijed sve zničku zbirku u kojoj je izloženo
veće potrebe za kadrovima gradi se 200 od ukupno 400 predmeta koje
tzv. Mađarska škola (1895.), a 1911. s kolegama godinama skupljao,
godine broj putnika prelazi milijun nastojeći u svakoj prilici promovi-
(1.030.000). rati povijest željeznice u Vinkovci-
ma, posebice onima najmlađima. A
U Prvom svjetskom ratu vin- najmlađi ne mogu ni pojmiti kako
kovačko čvorište nije pretrpjelo je to nekada bilo. Oni brojni teretni
razaranja, a poslije rata nastavlja vagoni za civile su prolazili možda
razvoj. Novi centar moći postaje neprimjetno i samo su željezniča-
Beograd prema kojemu ide i novi ri znali koja je to silina prometa,
glavni željeznički pravac Ljublja- koliki broj vagona i kolika količina
na-Zagreb-Beograd i dalje prema prevezenog tereta. Ono što su
Bugarskoj i Turskoj te Grčkoj. Iz civili primjećivali to su putnički
godine u godinu putnički i teretni vlakovi. A vlakom su putovali svi
prijevoz rastu, a infrastruktura se ili bar većina. Na posao, u školu, na
kontinuirano razvija. Istodobno fakultet, na more, u Njemačku na
s razvojem željeznice, putničkog rad, u Trst po “rifle” i ostalo, i tako
i teretnog prometa, razvijaju se i redom... Svatko negdje vlakom,
Vinkovci za koje je dolazak želje- iz Vinkovaca, u Vinkovce, preko
Vinkovaca.

Ministarstvo Regionalnog razvoja i fondova EU proces korištenja EU sredstava 985 milijuna eura s kraja listopada Vlade.“Ova je Vlada konačno
započinje ugovaranjem projekata, 2016. godine na 3,7 milijarde eura, postigla optimalnu brzinu ras-
639 milijuna eura nakon čega slijede isplate korisni- što je rast od 277% tijekom 2017. u pisivanja natječaja i ugovaranja
u 2017. godini cima ovisno o dinamici provedbe odnosu na sve tri prethodne godine projekata, no uspješnost spome-
aktivnosti unutar tih projekata zajedno čime je ugovoreno ukupno nutih rezultata umanjuju velika
U ponedjeljak  22. siječnja, i temeljem provjera namjenskog 35% alokacije od 10,7 milijardi kašnjenja u prve tri godine finan-
ministrica regionalnoga i ispravnog trošenja sredstava. eura, a korisnicima je u 2017. cijske perspektive zbog čega su
razvoja i fondova Europske Isplaćena sredstva se potom ovje- godini isplaćeno 639 milijuna eura ukupne brojke i dalje niske.” rekla
unije Gabrijela Žalac u Zagrebu ravaju, odnosno provjeravaju, te se za provedene aktivnosti u okviru je Ministrica te dodala kako Mini-
je predstavila rezultate iskori- za odobrene izdatke izrađuju Izjave ugovorenih projekata, što je porast starstvo regionalnoga razvoja
štenosti Europskih struktur- o izdacima koje se uz Zahtjeve za od 221% u odnosu na prethodne i fondova Europske unije kao
nih i investicijskih fondova plaćanja šalju Europskoj komisiji tri godine kada je ukupno bilo glavno Koordinacijsko tijelo za
(ESI fondovi) u 2017. godini nekoliko puta godišnje. Konačno, isplaćeno svega 288 milijuna eura. ESI fondove i Upravljačko tijelo za
koja je obilježena značajnim slijede isplate iz proračuna Ministrica je istaknula kako je za Operativni program Konkuren-
porastom u svim fazama kori- EU u proračun države članice. praćenje provedbe ESI fondova tnost i kohezija, zajedno sa svim
štenja fondova. Tijekom 2017. godine, korisni- ključan podatak  iznos ovjerenih ostalim tijelima u Sustavu uprav-
cima je na raspolaganje putem sredstava koji je Ministarstvo ljanja i kontrole EU fondovima,
Iz Europskih strukturnih i inve- natječaja stavljeno ukupno 2,8 zajedno s posredničkim tijelima  ulaže značajne napore u dodatno
sticijskih fondova (ESI fondovi) za milijardi eura, što je jednak broj provjerilo (certificiralo) i zatim pojednostavljivanje procedura i
razdoblje 2014. – 2020. godine kao što je bilo raspisano tijekom uz zahtjev za isplatom poslalo ubrzanje provedbe operativnih
Republici Hrvatskoj na raspola- sve tri prethodne godine zajedno Europskoj komisiji kako bi ona programa kako bi se sustigla ranije
ganju je ukupno 10,7 milijardi (2014.-2016.). Time se iznos objav- doznačila sredstva u proračun spomenuta kašnjenja u provedbi i
eura. Nakon objave natječaja, ljenih natječaja popeo na 5,6 RH. Vrijednost ovjerenih sredstava do kraja perspektive doista iskori-
milijardi eura, što čini 52% ukupne na razini svih Europskih struk- stila u potpunosti alokacija od 10,7
alokacije za razdoblje od 2014. do turnih i investicijskih fondova milijardi eura koja je na raspolaga-
2020. godine. Vrijednost ugovo- dosegla je iznos od 800 milijuna nju Republici Hrvatskoj. 
renih projekata prijavljenih na eura, odnosno 7,5% alokacije što
spomenute natječaje porasla je s je rast od 423% u mandatu ove M.T.G.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10