Page 11 - Vinkovački list 2. veljače 2018.
P. 11
AK, 2.2.2018 KOLUMNA 11

mr.sc. Vladimir Ćirić: Vijesti iz povijesti

I Bosutom plovile su lađe

Neobična rijeka poribljavanju rijeke, prodaji vode kojih je moralo biti najmanje 10, Nove brane. Njezini ostaci stršali Biđ-Bosut koja se bavila čišćenjem
Stanovnicima Vinkovaca i za industrijske potrebe i sanitar- vozila je i mimo voznog reda čak su iz vode u blizini Nove brane. i uređenjem postojećih kanala na
noj zaštiti bosutske vode. Iz toga i nedjeljom. Prijava za vožnju Ribiči i drugi koristili su ih za našem području.Krajem ljeta 1964.
okolice o Bosutu poznato je mnogo perioda datiraju i počeci plovidbe morala se podnijeti najmanje loženje vatre kako bi se za jutarnjih godine Ustanova je kupila motorni
toga. Pričama o Bosutu nikad kraja motornih brodova Bosutom. jedan dan ranije. i večernjih svježina zagrijali, a brod u čiju je kabinu moglo stati 25
i bit će ih dok je svijeta i vijeka. Godine 1956. sa Cresa dovezena prigodom fešti ispekli koje prase – 30 putnika. Brod je imao motor
Stariji pamte kako su Bosutom je lijepa metalna brodica Vesna. Ured Ustanove Bosut nalazio se ili skuhali fiš paprikaš. jačine 45 KS i mogao razvijati
nekada plovili i brodovi.I danas Mogla je primiti oko 18 putnika u ulici M. Gupca 2. Subotom brod brzinu od 12 km/s. Koštao je oko
od Nijemaca do sutoka Spačve i i nakon popravka motora trebala je polazio u 15 sati iz Vinkovaca, Godine 1963. Ustanova Bosut 10,4 milijuna dinara. Za taj novac
Bosuta s vremena na vrijeme plovi je služiti za vožnju izletnika a vraćao se s Nove brane u 17 sati. je ugašena, a osnovana je nova u ono vrijeme moglo se kupiti 10
moderan i lijepo uređeni brod Bosutom. Nedugo iza porinuća U grad je pristizao iza 18 sati. Ova ustanova s istim imenom. U motornih čamaca sa po 5 sjedišta.
Katarina. Nezaboravan je doživljaj vožnja bila je namijenjena izletni- zajednici sa SRD Priroda trebala Dobio je ime Cibalis i bio usidren
zaploviti Katarinom i uživati u neslavno je završila na bosutskom ispred zgrade Vodne zajednice Biđ
ljepoti krajolika.A što je s Vin- dnu.Koncem pedesetih godina 20. cima koji se nisu namjeravali dugo Foto: Cibalis – Bosut gdje je izgrađeno prista-
kovcima? Jesu li i kada i tu plovile stoljeća Ustanova Bosut imala je zadržavati na Novoj brani već su nište.Ponosno je Cibalis nekoliko
lađe? Prema sjećanjima starijih motornu brodicu Ada koja je pro- uživali u vožnji i ljepoti krajobra- je promovirati ribolovni sport godina predvodio bosutku regatu
Vinkovčana i starim zapisima i metovala od grada do Nove brane za.Nedjeljom brodić je polazio iz na Bosutu i njegovim pritocima, čamaca koja je pedesetih i šezdese-
Bosutom su u Vinkovcima plovili i obrnuto. Kako bi privukla što Vinkovaca u 8 sati, a povratak je bio vršiti kontrolu nad krivolovci- tih godina organizirana u povodu
motorni brodovi pedesetih i šez- veći broj izletnika cjenik je prila- u 11 sati. Prometovao je i u posli- ma, kontrolu režima voda i raditi prvomajskih praznika.
desetih godina 20. stoljeća.Bosut gođavala dobnim grupama. Cijena jepodnevnim satima s polaskom iz na razvitku sportova na vodi.
je prema povijesnim zapisima vožnje za odrasle u oba smjera grada u 13 sati a povratkom u 17 Ustanova je skrbila o izletištu Tisuće Vinkovčana noć uoči
bio plovan još u rimsko doba. iznosila je 40 dinara, za djecu od 4 sati. Ribiči su imali posebnu povla- Nova brana, gradskom kupalištu nekada pompozno slavljeno-
Prokopom kanala te spajanjem do 10 godina 20 dinara, a za mlađu sticu da prilikom uplate izvanred- Marica i odmaralištu u Dalju na ga praznika rada okupljalo se
Bosuta i Ervenice s Vukom navodno djecu bila je besplatna.Uz brodicu nih vožnji brodicu mogu zausta- Dunavu.Kako su poljoprivredne na bosutskim obalama kako bi
su bili povezani Sava i Dunav. mogli su se privezati i čamci. Cijena viti na mjestima koja im se čine organizacije započele u većoj mjeri nazočili vinkovačkoj venecijanskoj
Rimske Cibalae imale su i riječnu prijevoza za jednu osobu i čamac povoljnima za ribolov i tu se iskr- koristiti vodu Bosuta za navodnja- noći. Vlasnici čamaca, ribolovci,
luku za manja plovila koja se iznosila je 60 dinara, a za svaku cavali. I Ada koja je bila sagrađena vanje ustanova je vršila nadzor nad društva i radne organizacije
nalazila na ušću Ervenice u Bosut. dodatnu osobu u čamcu 40 dinara. od drveta, kao i metalna Vesna istim. Uz to skrbila je o prijevozu postojeće čamce preuređivali su
Najezde barbara opustošile su ove Brodica je imala utvrđen vozni doživjela je tragičnu sudbinu. izletnika rijekom, zasađivanju na način da simboliziraju njihovo
prostore, a pridošli Slaveni nisu red. Na poseban zahtjev izletnika Čini se kako je popila malo više raslinja i uređenju obale Bosuta. poduzeće. Ukrašavali su ih osvjet-
bili orijentirani na život uz rijeku. bosutske vode pa se potopila kod Uz Ustanovu za održavanje rijeke ljenim lampionima i bakljama. Sa
Tek u doba vladavine Turaka Bosut početkom šezdesetih skrb o nekih većih plovila čula se svirka i
započela je izgradnja obrambe- Bosutu vodila je Vodna zajednica pjesma. Plovili su nekoliko krugova
nih nasipa, koja je intenzivirana od Vodne zajednice do Kožare poz-
u doba Vojne granice. Izgradnjom dravljeni od desetak tisuća proma-
nasipa Bosut je izgubio izravnu trača. Spektakl na vodi završavao
vezu sa Savom. Vodostaj Bosuta se velikim vatrometom.
ovisio je o oborinama i dotoku
voda znatno duljeg Biđa i malo- Međutim i Cibalis je poput Vesne
brojnih potoka. Izmjenjivala su se i Ade tragično završio na dnu kod
razdoblja poplava i sušni periodi mosta u centru grada. Danima
kada je gotovo ostajao bez vode. su Vinkovčani mogli opažali
Uz Bosut nastala su brojna naselja masne mrlje koje je stvarala nafta
koja su poput Cerne i Nijemaca istječući iz potopljenog Cibalisa.
bila razvijenija od Vinkovaca.
U vojnograničarskom razdoblju U novijem periodu nekoliko je
razvili su se Vinkovci koji su u manjih motornih brodova i glisera
drugoj polovici 19. i početkom uzburkavalo bosutske vode, a naj-
20. stoljeća postali najznačaj- poznatiji i najdugovječniji bio je
nije naselje Pobosuća.U gospo- motorni brod Eva s kojim je veliki
darskom razvitku ovog područja zaljubljenik i zaštitnik Bosuta
Bosut nije imao važniju ulogu, no pokojni doktor Tugomil Štefanić s
kada se snažnije razvio promet već obitelji krstario raznim rijekama,
u graničarskom razdoblju uočen je posebno, Savom i Dunavom sve do
njegov plovidbeni potencijal koji obala Crnoga mora.
se trebao valorizirati izgradnjom
kanala Dunav – Sava. Najstari-
ji projekti kanala datiraju iz tog
vremena. Razvitkom vinkovač-
kog željezničkog čvora i potreba
željeznice za vodom, na zapadnom
rubu grada izgrađena je 1936. g.
prva ustava - Stara brana kojom
se uzvodno održavala potrebna
količina vode. Unatoč tome Bosut
nije mogao služiti za plovidbu.
Izgradnjom Nove brane 1954. g.
na istoku, vodostaj se mogao kva-
litetnije održavati.

Vesna, Ada i Cibalis bili su prvi
motorni brodovi na Bosutu

Nakon Drugog svjetskog rata
utemeljen je drukčiji način skrbi
i upravljanja vodama. Prvo je
osnovana Ustanova za upravlja-
njem rijekom Bosut. Ona je vodila
skrb o ulovu i prodaji ribe, ozelenji-
vanju obala, ulovu i prodaji žaba,

Impressum Redakcija: Marketing: Tel: 032/332-250 Vinkovacki
Žarko Kljajić, Jasna Kanjuh Radio: 332-777, 332-999
Direktorica: Željko Komljenović, marketing@novosti.hr www.novosti.hr list
Mirjam Jukić Snježana Kraljević, Prodaja i oglašavanje IBAN: HR09 2340 0091 1100 31110
mirjam.jukic@novosti.hr Aneta Pšihistal, Mirjana Ešegović OIB: 64415267112
Glavna urednica: Franjo Sorčik mirjana.esegovic@novosti.hr PRETPLATA:
Marija Gerovac redakcija@novosti.hr Grafička priprema: 6 MJESECI 156 kn 12 MJESECI 312 kn
glavna.urednica@novosti.hr Grafičko oblikovanje: Promo Cibalae: Ivan Gale Naklada: 1800
Dario Lamut, Cijena jednog primjerka je 6 kn,
Mirela Andabak a za europske zemlje dvostruko
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16