Page 11 - Vinkovački list - 9.3.2018.
P. 11
AK, 9.3.2018 11

mr.sc. Vladimir Ćirić: Vijesti iz povijesti

Prohujalo s vlakovima
Nakon spomena o potrebi ska sredstva kako domaća tako i na sve navedeno. do izgradnje montažne zgrade
revitalizacije X. željezničkog inozemna i prije svega interes gos- Unatoč svemu treba se nadati. u nekadašnjoj Lenjinovoj ulici, oko 23, a široka oko 12 metara.
prometnog koridora prigodom podarskih subjekata srednjeeu- nakon osnutka tu je bila smještena U dvorišnom dijelu 1980. godine
posjete srbijanskog predsjedni- ropskog, jugoistočno europskog i Opcija o obnovi međunarodnog V. osnovna škola Vinkovci. Nakon sagrađena je nova sportsko-druš-
ka Vučića Republici Hrvatskoj u bliskoistočnog prostora odnosno transporta je realna, a s njom i preustroja Hrvatskih željezni- tvena dvorana tlocrtnih dimenzija
medijima kako tiskovnim tako i trgovinske razmjene između njih. oživljavanje Vinkovaca koji su ca u toj zgradi nalazila se uprava 34,74 x 12,60 metara unutar koje
elektronskim pojavili su se članci novi život započeli prije140 godina Hrvatskih željeznica, Dom se također nalazi pozornica. Visina
i prilozi u kojima se govorilo o Isto tako učinjeno je i nekoliko nakon izgradnje prvih kolosijeka i sindikata željezničara, dvorane dvorane iznosi 5 metara. U doba
značaju Vinkovaca nekada jednog kardinalnih grešaka u izboru željezničke postaje 1878. godine. za kulturne, društvene i sportske julijanske škole mala dvorana
od najfrekventnijih čvorišta bivše prometnih pravaca i iskoristivo- Od vojnograničarske varošice aktivnosti željezničara, zdrav- služila je kao gombaonica. Kasnije
države i ovoga dijela Europe. Jesu li sti nekada izgrađenih tehničkih počeli su izrastati u grad. stvena ambulanta za željezniča- u njoj održavale su se priredbe i
realna očekivanja, kada pod kojim uređaja koji su se nakon ratnih re, a u dvorišnom dijelu i kasnije nastupi nekada popularnog želje-
uvjetima i uz čiju pomoć bi se razaranja trebali i mogli obnoviti. Na vrijeme kada su Vinkovci izgrađena kuglana. Pročelje ove zničarskog KUD Maksim Gorki,
takva revitalizacija mogla dogoditi Odabir dionice pruge od Osijeka bili grad željezničara podsjeća nas secesijska ljepotice koju bi trebalo a pedesetih godina protekloga
pokazat će vrijeme. Nije to jed- preko Đakova do Vrpolja kao glavne puno toga, posebno građevina adekvatno zaštititi u prizemnom stoljeća tu su se povremeno pri-
nostavno, lako i brzo izvodivo. na V. c koridoru umjesto pruge o čijoj se namjeni i vlasništvu dijelu prepoznatljivo je po žutoj kazivali filmovi i nalazilo jedno
Ne mogu to ostvariti samo dvije Osijek-Vinkovci jedan je od takvih raspreda već duži niz godina. fasadnoj opeki koja obrubljuje i od četiri vinkovačka kina. Kako
države kroz koje znatnom dužinom primjera. Uništenje i devastacija Radi se o katnici sagrađenoj u prozorske otvore katnog dijela. su vinkovački željezničari 1948.
prolazi X. koridor. tzv. parkova teretnog kolodvora neposrednoj blizini putničkog Zgrada se sastoji od dva rubna godine, dakle prije 70 godina,
koji su se nalazili u zapadnom kolodvora, Vinkovčanima znanoj izbočena dijela između kojih osnovali vrlo jako SD Lokomotiva,
Nekada najkraći i najfrekven- dijelu grada i spojnih kolosijeka kao Mađarska škola. O njezinoj se nalazi središnji dio uvučen tu su se održavala brojna natjeca-
tniji put od Karavanki do Dimi- koji su ga spajali s putničkim, a ne budućnosti i namjeni uglavnom se nekoliko metara od ulične crte. nja. U toj dvorani rađali su se vin-
trovgrada odnosno Gevgelije zbog izgradnja prometnog terminala raspreda bez argumenata i pozna- Ispred toga dijela nalazi se vrtni kovački stolno teniski šampioni
rata na prostoru bivše Jugoslavije na tom prostoru propuštena vanja stanja, što sadrži, u kakvom zeleni pojas. U prošlosti obrublji- poput Brankice Batinić, Damira
bio je otpisan i zaboravljen upravo je prilika koja je željezničkom je stanju i slično. vala ga je žičana ograda, a kasnije Jurčića i drugih pod vodstvom
od zemalja koje se sada zalažu prometu uopće, vinkovačkom i danas živica. Ukupna dužina Ljubinka Skakića Joleta i Hermana
za njegovu revitalizaciju. Zbog čvoru posebice, mogla dati novu Zgrada je sagrađena 1911. g. kao Vukušića koji su dali veliki obol
rata prestao je biti u funkciji, a tzv. julijanska škola. Školu u kojoj zgrade iznosi oko 86 metara, a razvitku stolnog tenisa i na naci-
europski lobiji sukladno geopoli- dimenziju i značaj. se nastava izvodila na mađarskom uvučenog dijela koji ima dva ulaza onalnoj razini. I nova dvorana
tičkim prilikama i vlastitim inte- Ranžirnog kolodvora više ni oko 64 metra. Dvorišni prostor bila je mjesto gdje su se stvarali
resima kao i u ranijoj povijesti u jeziku osnovalo je 1894. godine s ulicom povezuje natkriveni igrači i igračice stolnog tenisa
nekoliko su mahova promovira- nema. Od 11 prijemnih, 29 ranžirno Ravnateljstvo državnih željezni- kolni ulaz koji se nalazi između koji su se natjecali u STK Loko-
li nove koridore. Slovenija koja otpremnih,12 pomoćnih, 3 preto- ca u Budimpešti za djecu želje- sjevernog dijela zgrade i susjedne motiva, prvoj prvoligaškoj ekipi
želi obnovu brze željezničke veze varna, 2 vezna i 6 drugih, ukupno zničkih činovnika i zaposlenika građevine. koju su Vinkovci imali u nekom
s Beogradom uvođenjem intercity 63 kolosijeka, ukupne dužine iz Vinkovaca i okolice. Mađarski sportu. U prostorima Mađarske
vlaka poput nekadašnje Emone i oko 58 km gdje se rad odvijao 24 jezik morali su znati i svi želje- Zgradu obilježava i specifično škole svoj dom imali su i vinko-
Hrvatska preferirale su meridio- sata, jedva da je nešto ostalo. Bez znički zaposlenici. Impozantna krovište, posebno rubnih dijelova. vački šahisti, kuglači i drugi, ali
nalne koridore koji su iz srednje traga nestale su tisuće metara katnica čije je pročelje sačuvano u Na središnjem krovišnom dijelu i brojni rekreativci. Nekadašnji
Europe vodili prema lukama na tračnica, a na nekoliko preosta- gotovo izvornom obliku sagrađena nalazi se ukrašena balustrada. uredski prostori već dugo nisu u
Jadranskom moru, označene kao V lih, godinama su stajali avetinjski je u stilu tzv. mađarske secesije. Visina prostorija prizemlja iznosi funkciji i prilično su zapušteni, a
a, b i c koridor. Preferiranju meri- ostaci uništenih vagona tijekom Nakon Prvog svjetskog rata tu su 3,20 cm, kata 3,72, a podruma 2,90 za njihovu temeljitu obnovu trebat
dionalnog pravca okrenula se i Domovinskog rata. Naravno ne se nalazili uredi Direkcije državnih cm. Na sredini dvorišnog dijela će osigurati znatna financijska
Srbija poboljšavajući uvjete pro- treba zaboraviti ni organizacijske željeznica. Iza Drugog svjetskog zgrade nalazi se tzv. mala dvorana sredstva. Dvorišni dio zaprema oko
metovanja od mađarske granice i strukturalne promjene unutar rata tu se nalazilo i sjedište Želje- sagrađena kada i cijela zgrada. Ta 4 403 m². Uz dvoranu u dvorišnom
odnosno Subotice prema jugu i sustava Hrvatskih željeznica i zničkog transportnog poduzeća dvorana s pozornicom duga je dijelu nalazi se nekoliko manjih
preko Bugarske prema Istanbulu. državne politike, koje su otjecale Vinkovci kao jedne od sastav- objekata, a nekada nalazio se i
nica ŽTP Zagreb. Jedno vrijeme jedan od simbola Vinkovaca, vin-
U toj konstelaciji nekada važni kovački Eiffelov toranj, najviši
željeznički čvor i Vinkovci još za UKT i TV toranj u Slavoniji. Toranj
vrijeme rata postali su, a do mirne visok 104 m u čiju je konstrukci-
reintegracije i nadalje bili, pretpo- ju ugrađeno 67,5 tona željeznih
sljednja postaja na putu od Zagreba cijevi sagrađen je 1962. godine.
do Nuštra. Nakon završetka rata o O njemu biti će riječi drugom
obnovi međunarodnog prometa na prilikom.
X. koridoru nije se puno razmiš-
ljalo. Jaki cestovni lobi preferirao
je razvitak cestovnog prometa, a
željeznički je obnavljan u manjoj
mjeri tek toliko da hrvatski Istok
bude povezan sa Zagrebom.
Kolodvori i postrojenja teško
su stradali prigodom topničkih
napada na grad i okolna naselja.

Pomaka je ipak bilo, premda se
više od dva desetljeća čekalo na
obnovu nekada vrlo frekventne
pruge od Vinkovaca do Osijeka. U
proteklom desetljeću obnovljena je
i dionica pruge od Vinkovaca do
Tovarnika, no za potrebe među-
narodnog prometa ne i dionica od
Šida do Beograda. Protok vlakova
i pregled na granici traje satima, a
suvremeno doba traži brz i efikasan
prijevoz roba i putnika u što
kraćem vremenu. I dionice pruge
kroz Hrvatsku od Zagreba prema
Slavonskom Brodu nisu ospo-
sobljene za veće brzine vlakova.
Kako bi se riješili svi ti nedostaci
potrebna su ogromna financij-

Impressum Redakcija: Foto: Grafički dizajn: Vinkovacki
Žarko Kljajić, Dario Lamut Promo Cibalae: Ivan Gale
Direktorica: Željko Komljenović, dario.lamut@novosti.hr list
Mirjam Jukić Snježana Kraljević, Marketing: Tel: 032/332-250
mirjam.jukic@novosti.hr Aneta Pšihistal, Jasna Kanjuh Radio: 332-777, 332-999
Glavna urednica: Franjo Sorčik marketing@novosti.hr
Marija Gerovac redakcija@novosti.hr Prodaja i oglašavanje Pretplata za 2018. 378 kn
glavna.urednica@novosti.hr Grafičko oblikovanje: Mirjana Ešegović Naklada: 1800
Mirela Andabak mirjana.esegovic@novosti.hr Cijena jednog primjerka je 6 kn
mirela.andabak@novosti.hr IBAN: HR09 2340 0091 1100 31110
OIB: 64415267112
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16