Page 11 - Vinkovački list 19. listopada 2018.
P. 11
AK, 19.10.2018. 11
mr.sc. Vladimir Ćirić: Vijesti iz povijesti
Bilo jednom u vinkovačkim
kinima – špageti vesterni
kritičari proglasili su ga “najvećim Enzo G. Castellari film Keoma. su tih godina bili popularne među
vesternom svih vremena”. Tu Kasnije pojavljuje se novi val tadašnjom muškom mladom popu-
su i filmovi „Za šaku dinamita“ špageti vesterna, komedija u lacijom.
(1971.) i Bilo jednom u Americi kojima se u glavnim ulogama
( 1984.). Uz Leonea, istaknuli pojavljuju Bud Spencer, Terence Blago u Srebrnom jezeru, film
su se redatelji Sergio Corbucci, Hill i drugi. Haralda Reinla iz 1962. godine, prvi
Duccio Tessari, Sergio Sollima, je u seriji vestern filmova prema
Giulio Petroni i Enzo G. Castella- Atmosferi filmova poseban pričama Karla Maya, snimljen u
ri. Od brojnih filmova spomenu- ugođaj davala je glazba. Skladatelj jugoslavensko njemačkoj kopro-
tih autora nabrojani su samo oni glazbe u velikom broju spomenu- dukciji u Hrvatskoj u kojem su zna-
koji su stekli status kultnih špageti tih filmova bio je Ennio Morricone, čajnije sporedne uloge glumili tada
vesterna. Sergio Corbucci režirao čija je glazba bila jednako neobična popularni jugoslavenski glumci.
je kultni špageti-vestern „Django“ kao i filmski prizori. Ne samo da Taj ciklus nastavljen je snimanjem
( 1965.) s Francom Nerom u glavnoj je koristio instrumente kao što su nekoliko filmova naziva Winnetou
ulozi, „Navajo Joe“ (1966), „Velika truba, harfa ili električna gitara, u režiji Haralda Reinla. Snimljeno
šutnja“ (Il Grande Silenzio 1968.g.) nego je dodao i zviždanje, te je deset filmova o Winnetou od
i Plaćenik (1968.) Duccio Tessari zvukove šibanja bičem i pucnjeva iz 1962. do 1968. godine. Snimili
režirao je uz ostale filmove „Pištolj pištolja. Tako je stvorio mješavinu su ih zapadnonjemački filmaši u
za Ringa“ (1965.) i „Povratak koju je jedan od kritičara nazvao koprodukciji s hrvatskom filmskom
Ringa“ (1965.) s Giulianom Gemma „čegrtuša u bubnjarskom kućom Jadran filmom, u divljini
u glavnoj ulozi. kompletu“. Morricone je skladao nedirnute hrvatske prirode kao što
glazbu za više od 30 vesterna koja su Nacionalni parkovi Paklenica,
Najbolji filmovi toga žanra koje je bila jedan od važnih čimbenika Plitvička jezera i Krka, Velebit,
je režirao Sergio Sollima bili su u uspjeha žanra. kanjon Zrmanje i drugdje.
„The Big Gundown“ (1966.) s Lee
Van Cleefom, Tomas Milianom Snimanje vesterna nije bila Lex Barker kao Old Shatter-
i prelijepom Giovannom Ralli privilegija samo Amerikanaca i hand i Pierre Brice kao Winnetou
u naslovnim ulogama, „Face to Talijana. Ekraniziranje romana uz ostale poznate glumce imali
Face“ (1967.) s Gian Maria Volontè Karla Maya privuklo je publiku u su glavne uloge u filmovima:
i Tomas Milianom u glavnim tadašnjoj Zapadnoj Njemačkoj, pa „Winnetou 1“, (1963.) „Old Shatter-
ulogama, „Run, Man, Run!“ (1968.) su kauboji i Indijanci progovorili hand“, (1964.) „Winnetou 2“,
i „Revolver“ (1973). Giulio Petroni i na njemačkom jeziku. Početkom (1964.), „Winnetou među jastre-
režirao je „Smrt jaše konja“ (1967. šezdesetih veliku pozornost i bovima“, (1964.) „Winnetou Kralj
) s Lee Van Cleefom i „Tepepa“ gledanost imali su filmovi iz ciklusa petroleja“, (1965.) „Winnetou 3“,
(1969.) s Orsonom Wellesom, a njemačkih vesterna napravljenih (1965.) „Old Surehand“, (1965.)
prema pričama Karla Maya koje „Winnetou i Apači“, (1966.)
„Winnetou i njegov prijatelj Old
Nakon priče o klasičnim vester- na temelju romana Karla Maya, a Firehand“, (1966.) i „Winnetou u
nima, evo i priče o tzv. špageti prvi europski vestern koji je imao Dolini smrti“ (1968). Najveći dio
vesternima koji su se nekada pri- neke odlike špageti-vesterna „The tih filmova bio je prikazan u neka-
kazivali u vinkovačkim kinima. Savage Guns“ (Tierra brutal“) u dašnjim vinkovačkim kinima.
režiji Michaela Carrerasa, nastao
Špageti-vestern popularni je u britansko-španjolskoj kopro- Većina posjetitelja uživala je
je naziv za podžanr vesterna iz dukciji 1962. godine. u avanturama svojih omiljenih
1960-ih i 1970-ih. Taj podžanr junaka i glumaca poput Clinta
nastao je u prvoj polovini šezde- Nakon toga Sergio Leone Eastwooda, Lee Van Cleefa, Eli
setih i trajao je do druge polovine definirao je izgled i stav žanra sa Wallacha, Franca Nera, Giuliana
sedamdesetih godina prošlog svojim prvim vesternom Za šaku Gemme, Henry Fonda, Charles
stoljeća. Ime je dobio stoga što su dolara iz 1964. s Clintom Eastwo- Bronsona, Buda Spencer, Terenca
većinu filmova snimali i producirali odom u glavnoj ulozi, te nakon Hilla i ljepotica poput Claudije
Talijani, često u suradnji s drugim njega s filmovima „Za dolar više“ Cardinale, Giovanne Ralli i drugih,
europskim državama, uglavnom (1965.) i „Dobar, loš, zao“ (1966.). no bilo je i posjetitelja drukčijeg
Španjolskom i Njemačkom. Naziv profila kojima su filmske predstave
„špageti-vestern“ u početku je Zajedno su ti filmovi poznati služile za vlastiti uglavnom pri-
bio omalovažavajući termin koji kao „Dolarska trilogija“. Leoneov mitivni show. O tome drugom
su smislili strani kritičari jer su Zapad je bila prljava pustopo- prilikom.
te filmove smatrali inferiornijim ljina sa siromašnim zapušte-
od američkih vesterna. Većina nim selima, zavijajućim vjetrom,
tih filmova bila je napravljena s koji podiže veliku prašinu i
malim financijskim sredstvima. nosi okrugle osušene bodljika-
Karakterizira ih preuveličavanje va grmove, s mršavim psima i
motiva osvete, naglašeno nasilje te ciničnim junacima, koji su bili
neobična vizualna i zvučna stiliza- podjednako neuredni i neobrija-
cija. Isprva bili su malo cijenjeni. ni kao i negativci. Uz spomenute
Obično se smatra da se žanr razvio vrlo popularni i gledani filmovi
kao posljedica golemog uspjeha u režiji Leonea od kojih je neke
Sergija Leonea i njegovog filma filmska kritika proglasila remek
„Za šaku dolara“ (1964.). U Italiji djelima i svrstala u red s najboljim
nekoliko vesterna bilo je snimljeno klasičnim vesternima bili su: „ Bilo
i prije Leonea, a osim toga Talijani jednom na Divljem zapadu“ (1968.)
nisu niti bili prvi koji su snimali u kojem su u glavnim ulogama bili
vesterne u Europi u šezdesetim Henry Fonda, Charles Bronson kao
godinama. U Njemačkoj proizve- Harmonica, Jason Robards i atrak-
dena je vrlo uspješna serija filmova tivna Claudia Cardinale, a glazbu
skladao Ennio Morricone. Neki
Impressum Zamjenik urednice: Grafički dizajn: Tel: 032/332-250 Vinkovacki
Franjo Sorčik Ivan Gale Radio: 332-777
Direktorica: franjo.sorcik@novosti.hr Mirela Andabak Pretplata za 2018. 378 kn list
Mirjam Jukić Redakcija: info@novosti.hr Naklada: 1800
mirjam.jukic@novosti.hr Željko Komljenović, Prodaja i oglašavanje Cijena jednog primjerka je 6 kn
Glavna urednica: Aneta Pšihistal, Mirjana Ešegović
Marija Gerovac Hrvoje Katona, Jasna Kanjuh IBAN: HR09 2340 0091 1100 31110
glavna.urednica@novosti.hr Josipa Haluška, Josip Raguž OIB: 64415267112
Žarko Kljajić prodaja@novosti.hr
redakcija@novosti.hr
mr.sc. Vladimir Ćirić: Vijesti iz povijesti
Bilo jednom u vinkovačkim
kinima – špageti vesterni
kritičari proglasili su ga “najvećim Enzo G. Castellari film Keoma. su tih godina bili popularne među
vesternom svih vremena”. Tu Kasnije pojavljuje se novi val tadašnjom muškom mladom popu-
su i filmovi „Za šaku dinamita“ špageti vesterna, komedija u lacijom.
(1971.) i Bilo jednom u Americi kojima se u glavnim ulogama
( 1984.). Uz Leonea, istaknuli pojavljuju Bud Spencer, Terence Blago u Srebrnom jezeru, film
su se redatelji Sergio Corbucci, Hill i drugi. Haralda Reinla iz 1962. godine, prvi
Duccio Tessari, Sergio Sollima, je u seriji vestern filmova prema
Giulio Petroni i Enzo G. Castella- Atmosferi filmova poseban pričama Karla Maya, snimljen u
ri. Od brojnih filmova spomenu- ugođaj davala je glazba. Skladatelj jugoslavensko njemačkoj kopro-
tih autora nabrojani su samo oni glazbe u velikom broju spomenu- dukciji u Hrvatskoj u kojem su zna-
koji su stekli status kultnih špageti tih filmova bio je Ennio Morricone, čajnije sporedne uloge glumili tada
vesterna. Sergio Corbucci režirao čija je glazba bila jednako neobična popularni jugoslavenski glumci.
je kultni špageti-vestern „Django“ kao i filmski prizori. Ne samo da Taj ciklus nastavljen je snimanjem
( 1965.) s Francom Nerom u glavnoj je koristio instrumente kao što su nekoliko filmova naziva Winnetou
ulozi, „Navajo Joe“ (1966), „Velika truba, harfa ili električna gitara, u režiji Haralda Reinla. Snimljeno
šutnja“ (Il Grande Silenzio 1968.g.) nego je dodao i zviždanje, te je deset filmova o Winnetou od
i Plaćenik (1968.) Duccio Tessari zvukove šibanja bičem i pucnjeva iz 1962. do 1968. godine. Snimili
režirao je uz ostale filmove „Pištolj pištolja. Tako je stvorio mješavinu su ih zapadnonjemački filmaši u
za Ringa“ (1965.) i „Povratak koju je jedan od kritičara nazvao koprodukciji s hrvatskom filmskom
Ringa“ (1965.) s Giulianom Gemma „čegrtuša u bubnjarskom kućom Jadran filmom, u divljini
u glavnoj ulozi. kompletu“. Morricone je skladao nedirnute hrvatske prirode kao što
glazbu za više od 30 vesterna koja su Nacionalni parkovi Paklenica,
Najbolji filmovi toga žanra koje je bila jedan od važnih čimbenika Plitvička jezera i Krka, Velebit,
je režirao Sergio Sollima bili su u uspjeha žanra. kanjon Zrmanje i drugdje.
„The Big Gundown“ (1966.) s Lee
Van Cleefom, Tomas Milianom Snimanje vesterna nije bila Lex Barker kao Old Shatter-
i prelijepom Giovannom Ralli privilegija samo Amerikanaca i hand i Pierre Brice kao Winnetou
u naslovnim ulogama, „Face to Talijana. Ekraniziranje romana uz ostale poznate glumce imali
Face“ (1967.) s Gian Maria Volontè Karla Maya privuklo je publiku u su glavne uloge u filmovima:
i Tomas Milianom u glavnim tadašnjoj Zapadnoj Njemačkoj, pa „Winnetou 1“, (1963.) „Old Shatter-
ulogama, „Run, Man, Run!“ (1968.) su kauboji i Indijanci progovorili hand“, (1964.) „Winnetou 2“,
i „Revolver“ (1973). Giulio Petroni i na njemačkom jeziku. Početkom (1964.), „Winnetou među jastre-
režirao je „Smrt jaše konja“ (1967. šezdesetih veliku pozornost i bovima“, (1964.) „Winnetou Kralj
) s Lee Van Cleefom i „Tepepa“ gledanost imali su filmovi iz ciklusa petroleja“, (1965.) „Winnetou 3“,
(1969.) s Orsonom Wellesom, a njemačkih vesterna napravljenih (1965.) „Old Surehand“, (1965.)
prema pričama Karla Maya koje „Winnetou i Apači“, (1966.)
„Winnetou i njegov prijatelj Old
Nakon priče o klasičnim vester- na temelju romana Karla Maya, a Firehand“, (1966.) i „Winnetou u
nima, evo i priče o tzv. špageti prvi europski vestern koji je imao Dolini smrti“ (1968). Najveći dio
vesternima koji su se nekada pri- neke odlike špageti-vesterna „The tih filmova bio je prikazan u neka-
kazivali u vinkovačkim kinima. Savage Guns“ (Tierra brutal“) u dašnjim vinkovačkim kinima.
režiji Michaela Carrerasa, nastao
Špageti-vestern popularni je u britansko-španjolskoj kopro- Većina posjetitelja uživala je
je naziv za podžanr vesterna iz dukciji 1962. godine. u avanturama svojih omiljenih
1960-ih i 1970-ih. Taj podžanr junaka i glumaca poput Clinta
nastao je u prvoj polovini šezde- Nakon toga Sergio Leone Eastwooda, Lee Van Cleefa, Eli
setih i trajao je do druge polovine definirao je izgled i stav žanra sa Wallacha, Franca Nera, Giuliana
sedamdesetih godina prošlog svojim prvim vesternom Za šaku Gemme, Henry Fonda, Charles
stoljeća. Ime je dobio stoga što su dolara iz 1964. s Clintom Eastwo- Bronsona, Buda Spencer, Terenca
većinu filmova snimali i producirali odom u glavnoj ulozi, te nakon Hilla i ljepotica poput Claudije
Talijani, često u suradnji s drugim njega s filmovima „Za dolar više“ Cardinale, Giovanne Ralli i drugih,
europskim državama, uglavnom (1965.) i „Dobar, loš, zao“ (1966.). no bilo je i posjetitelja drukčijeg
Španjolskom i Njemačkom. Naziv profila kojima su filmske predstave
„špageti-vestern“ u početku je Zajedno su ti filmovi poznati služile za vlastiti uglavnom pri-
bio omalovažavajući termin koji kao „Dolarska trilogija“. Leoneov mitivni show. O tome drugom
su smislili strani kritičari jer su Zapad je bila prljava pustopo- prilikom.
te filmove smatrali inferiornijim ljina sa siromašnim zapušte-
od američkih vesterna. Većina nim selima, zavijajućim vjetrom,
tih filmova bila je napravljena s koji podiže veliku prašinu i
malim financijskim sredstvima. nosi okrugle osušene bodljika-
Karakterizira ih preuveličavanje va grmove, s mršavim psima i
motiva osvete, naglašeno nasilje te ciničnim junacima, koji su bili
neobična vizualna i zvučna stiliza- podjednako neuredni i neobrija-
cija. Isprva bili su malo cijenjeni. ni kao i negativci. Uz spomenute
Obično se smatra da se žanr razvio vrlo popularni i gledani filmovi
kao posljedica golemog uspjeha u režiji Leonea od kojih je neke
Sergija Leonea i njegovog filma filmska kritika proglasila remek
„Za šaku dolara“ (1964.). U Italiji djelima i svrstala u red s najboljim
nekoliko vesterna bilo je snimljeno klasičnim vesternima bili su: „ Bilo
i prije Leonea, a osim toga Talijani jednom na Divljem zapadu“ (1968.)
nisu niti bili prvi koji su snimali u kojem su u glavnim ulogama bili
vesterne u Europi u šezdesetim Henry Fonda, Charles Bronson kao
godinama. U Njemačkoj proizve- Harmonica, Jason Robards i atrak-
dena je vrlo uspješna serija filmova tivna Claudia Cardinale, a glazbu
skladao Ennio Morricone. Neki
Impressum Zamjenik urednice: Grafički dizajn: Tel: 032/332-250 Vinkovacki
Franjo Sorčik Ivan Gale Radio: 332-777
Direktorica: franjo.sorcik@novosti.hr Mirela Andabak Pretplata za 2018. 378 kn list
Mirjam Jukić Redakcija: info@novosti.hr Naklada: 1800
mirjam.jukic@novosti.hr Željko Komljenović, Prodaja i oglašavanje Cijena jednog primjerka je 6 kn
Glavna urednica: Aneta Pšihistal, Mirjana Ešegović
Marija Gerovac Hrvoje Katona, Jasna Kanjuh IBAN: HR09 2340 0091 1100 31110
glavna.urednica@novosti.hr Josipa Haluška, Josip Raguž OIB: 64415267112
Žarko Kljajić prodaja@novosti.hr
redakcija@novosti.hr