Page 14 - Vinkovački list 11. siječnja 2019.
P. 14
PETAK, 11.1.2019.

Smanjenje emisije ugljikova dioksida za čak 37,5 posto Kružni način gospodarenja otpadom naišao je na kritike, ali ipak ovakav način razdvajanja otpada im

Dvostruko
čišći auti
Cilj je ostvariv jedino masovnijom
proizvodnjom električnih automobila ili
automobila na vodik, koji ne ispuštaju
stakleničke plinove, ni CO₂ i NOx

Nakon snažnog udara na izvodnoj ponudi osobnih automo- Vinkova
dizelske automobile, koji su bila svakog pojedinog proizvođa- Nevkoš n
godinama na europskom tržištu ča trebao biti 60 g/km CO₂. To će razini od
bili poticani zbog manjeg više pogoditi automobile s benzin- 10.000 to
ispusta ugljikova dioksida skim motorima koji naspram uspo- čega je ok
(CO₂), a u posljednjih nekoliko redivih dizelaša imaju 10-20% veći ili 20 post
godina od izbijanja afere Diese- ispust CO₂. Također, predlaže se
lgate gotovo preko noći postali da ispust CO₂ do 2030. bude 31% ot
nepoželjni zbog zagađivanja manji. Dogovor je preliminaran i
atmosfere dušikovim oksidima još ga trebaju potvrditi europske
(NOx), stiglo je novo ekološko institucije, ali očekuje se da se neće
ograničenje vezano uz klimatske mijenjati. Proizvođači automobila
promjene na koje najviše utječe očekivano su nezadovoljni i boje se
ispust ugljikova dioksida (CO₂) da će doći do otpuštanja radnika,
u atmosferu. a pitanje je koliko je realno ispu-
njenje tako strogih normi. Naime,
Franjo Sorčik trenutačno je prosjek ispusta CO₂
franjo.sorcik@novosti.hr u flotama svih proizvođača auto-

Čišći i
zdraviji
okoliš
mobila u Europi 118,5 g/km i iz Zastupnici Europskog parla- će se reciklirati 65 posto ambalaž- “Svaki se problem da riješiti razgo-
Cestovni promet, odnosno današnje se perspektive čini i ispu- menta u travnju su prošle godine nog materijala a do 2030. godine vorom. Često znam biti kritičan, ali
vožnja na fosilna goriva, jedan je njenje ekološke norme od prosječ- izglasali novi zakonodavni paket čak 70 posto. Države članice će ovoga puta moram reći da uistinu
od glavnih krivaca za efekt stakle- nih 95 g/km CO₂ za mnoge proi- koji definira nove ciljeve i politiku se također morati pobrinuti da se nemam primjedbi. Iz Nevkoša uvijek
nika, pa su pregovarači Europske zvođače teško ostvarivo. A nakon Europske unije o gospodarenju do 2030., odnosno 2035. za neke izađu u susret, ako treba još koja
unije i Europskog parlamenta toga još spomenutih 37,5% manje otpadom u skladu s konceptom članice među kojima je i Hrvatska, kanta dovezu, ako ima viška odvezu
nakon teških pregovora dogovori- u samo devet godina, uz privreme- kružnog gospodarstva, kojem se količina odlaganja komunalnog i nema problema. U mojoj zgradi
li da će do 2030. smanjiti emisiju ni cilj smanjenja za 15% do 2025. morala prilagoditi i vinkovačka otpada smanji na 10 posto ili manje. uglavnom žive stariji ljudi i možda se
ugljikova dioksida iz novih auto- godine. tvrtka Nevkoš. Razbacane vrećice, kartonske kutije, moglo očekivati da će biti problema
mobila za 37,5 posto u odnosu na pa čak i komadi hrane ostavljeni na s navikavanjem na novi sustav, no
normu koja bi trebala stupiti na Pojednostavljeno, do 2030., Franjo Sorčik otvorenom, odnosno na mjestima na vrijeme smo se okupili i razja-
snagu 2021. po kojoj će proizvo- odnosno za 12 godina, automo- franjo.sorcik@novosti.hr gdje su se nekada nalazili kontej- snili što gdje ide, ljudi pitaju, infor-
đači u svojoj gami vozila morati bili bi trebali biti dvostruko čišći neri za odlaganje otpada, rezultat miraju se i sve ide kako treba. Kante
imati prosječni ispust CO₂ od nego danas. Cilj je ostvariv jedino Prelaskom na kružno gospodar- je provedbe kružnog gospodare- nam prazne dva puta tjedno, nema
95 g/km. To znači da bi 2030. masovnijom proizvodnjom elek- stvo Europa se okrenula socijalnom nja otpadom u Vinkovcima. Raz- više smrada i nakupljenog smeća. U
prosječni ispust CO₂ u cijeloj pro- tričnih automobila ili automobila i ekonomskom razvoju koji je održiv i govarajući s građanima koji žive u kontejnere se svašta bacalo i znali
na vodik, koji ne ispuštaju stakle- koji spaja industrijski razvoj i zaštitu stambenim zgradama ispred kojih su su strašno smrdjeti, sada više tih
ničke plinove, ni CO₂ i NOx. Zbog okoliša. Europska unija godišnje maknuti kontejneri saznali smo da je problema nema”, priča nam Stjepan
toga su veliki proizvođači najavili proizvodi više od 2,5 milijardi tona smeće ostavljano na podu iz razloga Sertić, nadstojnik stambene zgrade
velika ulaganja u razvoj električ- otpada, a nova pravila uspostavljaju što kanti, koje su zamijenile kontej- u ulici Marije Jurić Zagorke.
nih automobila, Daimler i Volk- pravno obvezujuće ciljeve za recikli- nere, jednostavno nije bilo dovoljno
swagen po više od 10 milijardi ranje otpada i smanjenje odlaganja i brzo bi se napunile. Građane je Manje kanti
eura, uz predstavljanje na desetke otpada s fiksnim rokovima. Prema smetalo i to što im nije dovoljno Nova uredba o načinu pružanja
novih modela na struju do 2025. tim ciljevima, udio komunalnog jasno objašnjeno što u koju kantu
Električni auti koji imaju 0 g/ otpada koji se reciklira treba biti smiju, a što ne smiju bacati. No, mora usluge i odvoženja komunal-
km CO₂ pomoći će im da smanje povećan s 44 na 55 posto do 2025. se primijetiti da je bilo i onih kojima nog otpada nalaže da se smeće
prosječni ispust flote pa će tako i godine, do 2030. bi se taj broj trebao je puno jednostavnije baciti sve na odvozi po količini. Kako kažu u
dalje moći prodavati snažne aute popeti na 60 posto, a 2035. bi trebao jednu hrpu, kao nekada u kontejner, Nevkošu, kućanstva nisu problem
koji imaju bitno veće ispuste od 60 iznositi 65 posto. Do 2025. morati nego razvrstavati otpad po kantama. ni po količini ni po volumenu jer se
g/km CO₂. svako kućanstvo zaduži određenim
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19