Page 11 - Vinkovački list - 25. listopada 2019.
P. 11
AK, 25.10.2019. 11
mr.sc. Vladimir Ćirić: Vijesti iz povijesti
Starčevićeva ulica
Od željezničkog kolodvora prema Iskop temelja i ostale građevinske kunjevačkih šuma poslije dugih tako i u gradu. Prije nekoliko godina
središtu grada i Glagoljaškoj ulici radove izvelo je GP „Graditelj“ iz putovanja nestajao je umor, srce bi uklonjeni su njegovi ostaci. Ostale
vodi krivudava ulica Ante Starčevi- Vinkovaca, a radove na postavljanju kucalo malo brže, bio je to znak da su sačuvane neke fotografije i naše
ća. Za razliku od drugih ova ulica konstrukcije i podizanju tornja sam se vratio kući u moje Vinkovce. sjećanje na jedan od nekadašnjih
nije nakon svake promjene državnih zagrebačka „Jugomontaža“. Toranj S njegovih platformi pružao se simbola Vinkovaca. Školske godine
granica i društveno-političkog je dominirao ravnicom. Kada bih ga nezaboravan pogled na grad i 1958./59. kada je i osnovana u zgradi
uređenja mijenjala ime. Prvo je ugledao na obzoru nakon izlaska iz njegovu okolicu. Godinama sam Mađarske škole djelovala je V.
nosila naziv Kolodvorska cesta, a osnovna škola, danas škola
nakon toga Ulica Ante Starčevića stanovao preko puta Mađarske škole Vladimira Nazora. Nekoliko godina i subotom kada su stotine uglavnom
koje ima i danas. U dijelu ulice koji i svakodnevno ga gledao s terase nakon svršetka Drugog svjetskog žena dolazile na vinkovačku uvijek
se nalazi u blizini putničkoga želje- stana u kojem sam živio. Kao sred- rata, željezničko poduzeće izgradilo prepunu tržnicu kako bi prodale
zničkoga kolodvora s njezine njoškolac s prijateljima vrebao sam je nekoliko zgrada sa stanovima za voće, povrće, perad i drugu robu
istočne strane pedesetih i šezdese- mogućnost da se s prijateljima svoje djelatnike koje premda koje su proizvodile u svojim selima.
tih godina proteklog stoljeća nastao nekako popnemo makar do prve izgrađene 1948. g. i ranih pedesetih, U dijelu Starčevićeve ulice na spoju
je Kolodvorski blok. U tom je dijelu platforme, no nikada nam to nije obnovljene i uređene postoje i s ulicom Jurja Dalmatinca, dakle u
ŽTP Vinkovci za potrebe svojih dje- uspjelo. Zaposlenici koji su radili u danas. One se nalaze na između blizini Glagoljaške ulice sagrađen je
latnika podigao niz građevina tzv. dvorištu Mađarske škole nam to Hebrangove i Ulice Marije Jurić još osamdesetih godina prošlog
banjalučkog tipa i započeo s stvara- nisu dopuštali, a san da uputimo Zagorke s južne i istočne strane stoljeća i prvi neboder u Vinkovci-
njem stambenog bloka. Isto tako pogled na grad s tornja nismo parka. Uz njih nekada se nalazio put ma. Nasuprot njemu na drugoj
nakon rušenja starih prizemnica nikada ostvarili. Nažalost tijekom do starog putničkog željezničkog strani ulice nastao je novi stambeni
nasuprot Mađarske škole izgrađen Domovinskog rata jedna od kolodvora koji se nalazio nešto blok višekatnica sve do ulice Ivana
je povezani sklop četverokatnih vertikala iznad prve platforme bila istočnije od današnjeg kolodvora. U Gorana Kovačića. Nekada se tu do
zgrada s preko stotinu stanova koji je pogođena i oštećena. Nekoliko njegovoj blizini nekada se nalazilo križanja s Gajevom ulicom s nalazio
su također bili namijenjeni zaposle- godina poslije rata jedne noći svratište ili hotel „Reisz“ i restau- niz prizemnica. Sjećam se da se na
nicima na željeznici. Na sličan su snažno nevrijeme pogodilo je racija s terasom koji je nakon II. zapadnoj strani ulice nalazila kuća
način nastali još neki novi stambeni Vinkovce, a olujni vjetar srušio je svjetskog rata do rušenja, jer je u obitelji Johler, poznatih vinkovač-
blokovi u Vinkovcima, poput Vrtnog gornji dio tornja. Ostaci konstruk- ratu bio oštećen, nosio naziv kih učitelja. Imao sam sreću da mi
naselja, Zagrebačkog bloka i drugih. cije letjeli su na sve strane po ulici, „Zagreb“. Kako je Reissov zet volio je hrvatski jezik i književnost u vin-
Posebnu pozornost u ovom dijelu vrtovima i dvorištima okolnih kuća. nogomet, a željezničari osnovali kovačkoj Gimnaziji predavao
grada zaslužuje zgrada Mađarske Godinama smo promatrali ostatke svoj nogometni klub u blizini Miroslav Johler, izniman profesor
škole. Sam naziv odnosi se na pučki tornja koji su i nadalje visinom kolodvora su 1937. g. napravili su koji je u školovanju i kasnijem
naziv za osnovnu školu na dominirali iznad krovova vinkovač- vrlo lijepo nogometno igralište. životu brojnih gimnazijalaca, ali i
mađarskom jeziku koju su još kih najviših građevina. Pokušavao Između tih zgrada i porušenih učenika Tehničke škole ostavio
nazivali i Julijanska. Školu je sam s nekoliko prijatelja ostvariti starih kuća do ceste nasuprot dubokoga traga. Jedan od njih čiji je
osnovalo 1894. godine ravnateljstvo ideju da se na preostaloj platformi putničkog željezničkog kolodvora talent i nadarenost otkrio i vjerojat-
državnih željeznica u Budimpešti za postavi nekakva rotirajuća kupola s 1981. godine utemeljen je spomen no u svijet teatra usmjerio bio je
djecu željezničkih činovnika iz vidikovcem sa koje su Vinkovčani park. Naime 13. travnja 1981. godine tadašnji učenik vinkovačke
Vinkovaca i okolice. Mađarski jezik mogli uživati u panoramskom provedena je akcija pod nazivom „ gimnazije Rade Šerbedžija. Od
morali su znati svi željeznički zapo- razgledanju grada i okolice. Nismo 88 stabala za druga Tita „ i tako križanja s Gajevom do Trga Josipa
slenici. Za smještaj škole izgrađena naišli na razumijevanje kako u HŽ nastao park. Uz dječje igralište u Runjanina uz sagrađene nove
je impozantna katnica u stilu tzv. središnjem dijelu parka nalazi se zgrade, od kojih su neke katnice još
mađarske secesije. Kao spomenik monumentalni spomenik uvijek je sačuvano dosta kuća u
vremenu kada su Vinkovci bili akademika Vinkovčanina Vanje izvornom obliku kao i drvored sada
veliko željezničko raskrižje i grad Radauša. Ranije se taj spomenik već ostarjelih kestenova. Na zavoju
željezničara još uvijek stoji danas nalazio na Trgu slobode odnosno ulice odakle se prema željezničkom
zapuštena izdužena secesijska današnjem parkiralištu hotela. Do kolodvoru pruža u pravcu sjevera,
ljepotica čije je pročelje u utemeljenja parka tu je bio travnjak na južnoj strani, nalazi se manji
prizemnom dijelu prepoznatljivo po koji je djeci i mladeži služio za igru, zeleni pojas. S jugozapada zatvara
žutoj klinker opeki koja obrubljuje i a u ljetnom periodu sezoncima iz ga nova zgrada u čijem se prizemlju
prozorske otvore katnog dijela. Bosne kao odmorište dok su čekali nalaze ugostiteljski objekti s pro-
Najveći dio zgrade položen je u vezu za promjenu relacije. Nasuprot stranim terasama, a otvoren je
pravcu pružanja ulice i nekoliko je toga na zapadnoj strani ulice ispred prema nogostupu, kolniku i Trgu
metara uvučen od ulične crte dok su gostionice ( danas trgovina) nalazile Josipa Runjanina. Kako se u nekoliko
dva krajnja dijela zgrade istaknuta su se čuvene limenke s prostranim posljednjih godina posvećuje veća
prema uličnoj crti. Između njih uz terasama koje su bile prepune pozornost urbanom i hortikultur-
cijelu dužinu zgrade nalazi se vrtni „mušterija“ uglavnom željezničara. nom uređenju grada i stvara njegova
prostor obrubljen niskom živicom. Kada bi početkom mjeseca dobili nova vizura eto prilike gradonačel-
Zgradu obilježava i specifično plaću ili oko 15-oga kada bi dobili niku Ivanu Bosančiću i pročelniku
krovište. Hoće li i dalje propadati ili tzv. „kilometar“, tu su se malo uz Daliboru Šandrku da se ta mala
dočekati rekonstrukciju pokazat će čašicu družili, počastili, a bome i zelena oaza uz mala financijska
vrijeme !? Konačno je riješeno i „pokvasili“. Tako vesele i raspolože sredstva uredi i pretvori u mali trg.
pitanje vlasništva. Gradska uprava razni lokalni i ostali bjelosvjetski Držim kako je to idealno mjesto za
ima velike planove. U dvorištu probisvjeti, kockari i varalice koji su postavljanje spomen obilježja
Mađarske škole se nekada nalazio se vješto uključivali u „raspolože- jednom od velikana hrvatske
jedan od simbola Vinkovaca, „vin- no“ društvo znali su prevariti, povijesti dr. Anti Starčeviću, po
kovački Eiffelov toranj“, nekada pokrasti i opelješati do zadnjeg kojemu bi trgu trebalo dati i ime.
najviši UKT i TV toranj u Slavoniji. dinara, pa su se kući obitelji koja je
Toranj je bio visok 104 m. U njegovu željno čekala novac vraćali praznih
konstrukciju bilo je ugrađeno 67,5 džepova. U doba kada su Vinkovci
tona željeznih cijevi. Bio je podignut bili veliko željezničko križište kada
1962. godine. Služio je za telekomu- u većoj mjeri nije bio razvijen
nikacijsko povezivanje željezničkih cestovni promet, niti su bile
točaka na magistralama Beo- učestale autobusne linije s okolnim
grad-Sarajevo-Zagreb i kao relejni naseljima ovo je bila najprometnija
objekt Radio-televizije Zagreb. ulica u gradu. Sačuvao sam u
Investiranje tornja u Vinkovcima pamćenju fascinantnu sliku stotina
preuzela je do reorganizacije Jugo- učenika koji su se došavši iz 6
slavenskih željeznica, Direkcija pravaca u jutarnjim i podnevnim
Jugoslavenskih željeznica Sarajevo. satima slijevali u dugom nizu ovom
Daljnje financiranje podizanja UKT ulicom na putu prema vinkovačkim
i TV tornja preuzelo je Željezničko srednjim školama, a u kasnim posli-
transportno poduzeće Vinkovci. U jepodnevnim i predvečernjim
betonska postolja za tri noge na satima žurili kako bi uhvatili vlak
kojima je počivao toranj ugrađeno za povratak u svoja sela. Poseban
je 1.000 m³ betona i 6 tona željeza. promet pješaka odvijao se srijedom
Impressum Zamjenik urednice: Grafički dizajn: Tel: 032/332-250 Vinkovacki
Franjo Sorčik Ivan Gale Radio: 032/332-777
v.d. Direktora franjo.sorcik@novosti.hr Mirela Andabak Pretplata za 2019. 390 kn list
Glavna i odgovorna urednica: Redakcija: info@novosti.hr Naklada: 1800
Marija Gerovac, mag. novinarstva Željko Komljenović, Prodaja i oglašavanje: Cijena jednog primjerka je 8 kn
glavna.urednica@novosti.hr Aneta Pšihistal, Mirjana Ešegović
Josipa Haluška, prodaja@novosti.hr IBAN: HR09 2340 0091 1100
Nikolina Živković 31110
Josip Raguž OIB: 64415267112
redakcija@novosti.hr
mr.sc. Vladimir Ćirić: Vijesti iz povijesti
Starčevićeva ulica
Od željezničkog kolodvora prema Iskop temelja i ostale građevinske kunjevačkih šuma poslije dugih tako i u gradu. Prije nekoliko godina
središtu grada i Glagoljaškoj ulici radove izvelo je GP „Graditelj“ iz putovanja nestajao je umor, srce bi uklonjeni su njegovi ostaci. Ostale
vodi krivudava ulica Ante Starčevi- Vinkovaca, a radove na postavljanju kucalo malo brže, bio je to znak da su sačuvane neke fotografije i naše
ća. Za razliku od drugih ova ulica konstrukcije i podizanju tornja sam se vratio kući u moje Vinkovce. sjećanje na jedan od nekadašnjih
nije nakon svake promjene državnih zagrebačka „Jugomontaža“. Toranj S njegovih platformi pružao se simbola Vinkovaca. Školske godine
granica i društveno-političkog je dominirao ravnicom. Kada bih ga nezaboravan pogled na grad i 1958./59. kada je i osnovana u zgradi
uređenja mijenjala ime. Prvo je ugledao na obzoru nakon izlaska iz njegovu okolicu. Godinama sam Mađarske škole djelovala je V.
nosila naziv Kolodvorska cesta, a osnovna škola, danas škola
nakon toga Ulica Ante Starčevića stanovao preko puta Mađarske škole Vladimira Nazora. Nekoliko godina i subotom kada su stotine uglavnom
koje ima i danas. U dijelu ulice koji i svakodnevno ga gledao s terase nakon svršetka Drugog svjetskog žena dolazile na vinkovačku uvijek
se nalazi u blizini putničkoga želje- stana u kojem sam živio. Kao sred- rata, željezničko poduzeće izgradilo prepunu tržnicu kako bi prodale
zničkoga kolodvora s njezine njoškolac s prijateljima vrebao sam je nekoliko zgrada sa stanovima za voće, povrće, perad i drugu robu
istočne strane pedesetih i šezdese- mogućnost da se s prijateljima svoje djelatnike koje premda koje su proizvodile u svojim selima.
tih godina proteklog stoljeća nastao nekako popnemo makar do prve izgrađene 1948. g. i ranih pedesetih, U dijelu Starčevićeve ulice na spoju
je Kolodvorski blok. U tom je dijelu platforme, no nikada nam to nije obnovljene i uređene postoje i s ulicom Jurja Dalmatinca, dakle u
ŽTP Vinkovci za potrebe svojih dje- uspjelo. Zaposlenici koji su radili u danas. One se nalaze na između blizini Glagoljaške ulice sagrađen je
latnika podigao niz građevina tzv. dvorištu Mađarske škole nam to Hebrangove i Ulice Marije Jurić još osamdesetih godina prošlog
banjalučkog tipa i započeo s stvara- nisu dopuštali, a san da uputimo Zagorke s južne i istočne strane stoljeća i prvi neboder u Vinkovci-
njem stambenog bloka. Isto tako pogled na grad s tornja nismo parka. Uz njih nekada se nalazio put ma. Nasuprot njemu na drugoj
nakon rušenja starih prizemnica nikada ostvarili. Nažalost tijekom do starog putničkog željezničkog strani ulice nastao je novi stambeni
nasuprot Mađarske škole izgrađen Domovinskog rata jedna od kolodvora koji se nalazio nešto blok višekatnica sve do ulice Ivana
je povezani sklop četverokatnih vertikala iznad prve platforme bila istočnije od današnjeg kolodvora. U Gorana Kovačića. Nekada se tu do
zgrada s preko stotinu stanova koji je pogođena i oštećena. Nekoliko njegovoj blizini nekada se nalazilo križanja s Gajevom ulicom s nalazio
su također bili namijenjeni zaposle- godina poslije rata jedne noći svratište ili hotel „Reisz“ i restau- niz prizemnica. Sjećam se da se na
nicima na željeznici. Na sličan su snažno nevrijeme pogodilo je racija s terasom koji je nakon II. zapadnoj strani ulice nalazila kuća
način nastali još neki novi stambeni Vinkovce, a olujni vjetar srušio je svjetskog rata do rušenja, jer je u obitelji Johler, poznatih vinkovač-
blokovi u Vinkovcima, poput Vrtnog gornji dio tornja. Ostaci konstruk- ratu bio oštećen, nosio naziv kih učitelja. Imao sam sreću da mi
naselja, Zagrebačkog bloka i drugih. cije letjeli su na sve strane po ulici, „Zagreb“. Kako je Reissov zet volio je hrvatski jezik i književnost u vin-
Posebnu pozornost u ovom dijelu vrtovima i dvorištima okolnih kuća. nogomet, a željezničari osnovali kovačkoj Gimnaziji predavao
grada zaslužuje zgrada Mađarske Godinama smo promatrali ostatke svoj nogometni klub u blizini Miroslav Johler, izniman profesor
škole. Sam naziv odnosi se na pučki tornja koji su i nadalje visinom kolodvora su 1937. g. napravili su koji je u školovanju i kasnijem
naziv za osnovnu školu na dominirali iznad krovova vinkovač- vrlo lijepo nogometno igralište. životu brojnih gimnazijalaca, ali i
mađarskom jeziku koju su još kih najviših građevina. Pokušavao Između tih zgrada i porušenih učenika Tehničke škole ostavio
nazivali i Julijanska. Školu je sam s nekoliko prijatelja ostvariti starih kuća do ceste nasuprot dubokoga traga. Jedan od njih čiji je
osnovalo 1894. godine ravnateljstvo ideju da se na preostaloj platformi putničkog željezničkog kolodvora talent i nadarenost otkrio i vjerojat-
državnih željeznica u Budimpešti za postavi nekakva rotirajuća kupola s 1981. godine utemeljen je spomen no u svijet teatra usmjerio bio je
djecu željezničkih činovnika iz vidikovcem sa koje su Vinkovčani park. Naime 13. travnja 1981. godine tadašnji učenik vinkovačke
Vinkovaca i okolice. Mađarski jezik mogli uživati u panoramskom provedena je akcija pod nazivom „ gimnazije Rade Šerbedžija. Od
morali su znati svi željeznički zapo- razgledanju grada i okolice. Nismo 88 stabala za druga Tita „ i tako križanja s Gajevom do Trga Josipa
slenici. Za smještaj škole izgrađena naišli na razumijevanje kako u HŽ nastao park. Uz dječje igralište u Runjanina uz sagrađene nove
je impozantna katnica u stilu tzv. središnjem dijelu parka nalazi se zgrade, od kojih su neke katnice još
mađarske secesije. Kao spomenik monumentalni spomenik uvijek je sačuvano dosta kuća u
vremenu kada su Vinkovci bili akademika Vinkovčanina Vanje izvornom obliku kao i drvored sada
veliko željezničko raskrižje i grad Radauša. Ranije se taj spomenik već ostarjelih kestenova. Na zavoju
željezničara još uvijek stoji danas nalazio na Trgu slobode odnosno ulice odakle se prema željezničkom
zapuštena izdužena secesijska današnjem parkiralištu hotela. Do kolodvoru pruža u pravcu sjevera,
ljepotica čije je pročelje u utemeljenja parka tu je bio travnjak na južnoj strani, nalazi se manji
prizemnom dijelu prepoznatljivo po koji je djeci i mladeži služio za igru, zeleni pojas. S jugozapada zatvara
žutoj klinker opeki koja obrubljuje i a u ljetnom periodu sezoncima iz ga nova zgrada u čijem se prizemlju
prozorske otvore katnog dijela. Bosne kao odmorište dok su čekali nalaze ugostiteljski objekti s pro-
Najveći dio zgrade položen je u vezu za promjenu relacije. Nasuprot stranim terasama, a otvoren je
pravcu pružanja ulice i nekoliko je toga na zapadnoj strani ulice ispred prema nogostupu, kolniku i Trgu
metara uvučen od ulične crte dok su gostionice ( danas trgovina) nalazile Josipa Runjanina. Kako se u nekoliko
dva krajnja dijela zgrade istaknuta su se čuvene limenke s prostranim posljednjih godina posvećuje veća
prema uličnoj crti. Između njih uz terasama koje su bile prepune pozornost urbanom i hortikultur-
cijelu dužinu zgrade nalazi se vrtni „mušterija“ uglavnom željezničara. nom uređenju grada i stvara njegova
prostor obrubljen niskom živicom. Kada bi početkom mjeseca dobili nova vizura eto prilike gradonačel-
Zgradu obilježava i specifično plaću ili oko 15-oga kada bi dobili niku Ivanu Bosančiću i pročelniku
krovište. Hoće li i dalje propadati ili tzv. „kilometar“, tu su se malo uz Daliboru Šandrku da se ta mala
dočekati rekonstrukciju pokazat će čašicu družili, počastili, a bome i zelena oaza uz mala financijska
vrijeme !? Konačno je riješeno i „pokvasili“. Tako vesele i raspolože sredstva uredi i pretvori u mali trg.
pitanje vlasništva. Gradska uprava razni lokalni i ostali bjelosvjetski Držim kako je to idealno mjesto za
ima velike planove. U dvorištu probisvjeti, kockari i varalice koji su postavljanje spomen obilježja
Mađarske škole se nekada nalazio se vješto uključivali u „raspolože- jednom od velikana hrvatske
jedan od simbola Vinkovaca, „vin- no“ društvo znali su prevariti, povijesti dr. Anti Starčeviću, po
kovački Eiffelov toranj“, nekada pokrasti i opelješati do zadnjeg kojemu bi trgu trebalo dati i ime.
najviši UKT i TV toranj u Slavoniji. dinara, pa su se kući obitelji koja je
Toranj je bio visok 104 m. U njegovu željno čekala novac vraćali praznih
konstrukciju bilo je ugrađeno 67,5 džepova. U doba kada su Vinkovci
tona željeznih cijevi. Bio je podignut bili veliko željezničko križište kada
1962. godine. Služio je za telekomu- u većoj mjeri nije bio razvijen
nikacijsko povezivanje željezničkih cestovni promet, niti su bile
točaka na magistralama Beo- učestale autobusne linije s okolnim
grad-Sarajevo-Zagreb i kao relejni naseljima ovo je bila najprometnija
objekt Radio-televizije Zagreb. ulica u gradu. Sačuvao sam u
Investiranje tornja u Vinkovcima pamćenju fascinantnu sliku stotina
preuzela je do reorganizacije Jugo- učenika koji su se došavši iz 6
slavenskih željeznica, Direkcija pravaca u jutarnjim i podnevnim
Jugoslavenskih željeznica Sarajevo. satima slijevali u dugom nizu ovom
Daljnje financiranje podizanja UKT ulicom na putu prema vinkovačkim
i TV tornja preuzelo je Željezničko srednjim školama, a u kasnim posli-
transportno poduzeće Vinkovci. U jepodnevnim i predvečernjim
betonska postolja za tri noge na satima žurili kako bi uhvatili vlak
kojima je počivao toranj ugrađeno za povratak u svoja sela. Poseban
je 1.000 m³ betona i 6 tona željeza. promet pješaka odvijao se srijedom
Impressum Zamjenik urednice: Grafički dizajn: Tel: 032/332-250 Vinkovacki
Franjo Sorčik Ivan Gale Radio: 032/332-777
v.d. Direktora franjo.sorcik@novosti.hr Mirela Andabak Pretplata za 2019. 390 kn list
Glavna i odgovorna urednica: Redakcija: info@novosti.hr Naklada: 1800
Marija Gerovac, mag. novinarstva Željko Komljenović, Prodaja i oglašavanje: Cijena jednog primjerka je 8 kn
glavna.urednica@novosti.hr Aneta Pšihistal, Mirjana Ešegović
Josipa Haluška, prodaja@novosti.hr IBAN: HR09 2340 0091 1100
Nikolina Živković 31110
Josip Raguž OIB: 64415267112
redakcija@novosti.hr