Page 14 - Vinkovački list - 29. siječnja 2021.
P. 14
Slavonija PETAK 29.1.2021.
Vinkovački list

Upućen prijedlog nacionalnog programa zaštite potrošača Mobilna aplikacija omogućuje izravan savjet stručnjaka i online menstrualni kalendar

Suradnja za Neću rak vrata
bolju zaštitu maternice!
potrošača
U Hrvatskoj se rak vrata
Nikola Kaselj iz “Glasa potrošača” kaže maternice svaki dan dijagno-
da nije dovoljno samo informirati sticira jednoj ženi, a svaki
potrošače, već im je potrebna treći dan od njega jedna žena
učinkovita zaštita i zastupanje umire. Godišnje se u oko 700
žena dijagnosticira predsta-
dij raka visokog stupnja, stoji
u podacima Registra za rak
HZJZ-a.

Tihana Papac
tihana.papac@novosti.hr

Vlada je u saborsku „Kod nas u županiji godišnje cima koji rade u području gine- Odaziv na
proceduru uputila prijedlog oboli između 10-15 žena. koloških preventivnih programa cijepljenje
nacionalnog programa Srećom, taj broj nije velik, no i zaštite zdravlja žena. Stranica protiv HPV-a
zaštite potrošača za razdoblje ipak je potrebno dulje vremensko pruža i mogućnost postavljanja je bolji, ne
od 2021. do 2024. godine, razdoblje kako bismo mogli upita iz područja prevencije raka i zadovo-
strateški dokument kojim se zaključiti smjer putanje kretanja vrata maternice putem internet- ljavajući
određuju ciljevi, mjere, prio- brojeva”, objasnila je dr. Sanja Gali skog obrasca i popis ginekološ- jer obuhvat
ritetna područja te aktivnosti iz županijskog Zavoda. kih ordinacija u javnozdravstve- mora biti veći
u provođenju politike zaštite noj mreži primarne ginekološke za spriječi-
potrošača. Zbog učinkovite i pristupač- zaštite po županijama. ti cirkulaci-
ne prevencije upravo je rak vrata ju virusa u
Josipa Haluška maternice jedan od javnozdrav- „Metode prevencije su učinko- populaciji
josipa.haluska@novosti.hr stvenih prioriteta. Tim povodom vite s obzirom na to da je riječ o
svakog trećeg tjedna u siječnju obliku raka koji se u potpunosti ponašanje, cijepljenje protiv
obilježava se Europski tjedan može spriječiti. Odgovorno spolno HPV-a djevojčica i dječaka u
prevencije raka vrata maternice osmom razredu te redoviti gine-
i hrvatski Dan mimoza – Naci- kološki pregledi tri su najvažnija
onalni dan borbe protiv raka načina kako smanjiti rizik od ovog
vrata maternice (23. siječnja virusa,” pojašnjava dr. Gali.
2021.). Zbog epidemiološke
situacije izostale su akcije u sre- Uz primjenu tih metoda,
dištima gradova kao i edukativ- svatko može reći: Neću rak vrata
na predavanja koja su iz godine maternice – sebi, mami, ženi,
u godinu sastavni dio preventiv- kćeri, prijateljici, nikome!
nih druženja s javnošću, a ovog su
siječnja preusmjerene na digitalne Brigom za zdravlje i redovitim
platforme. U tom smislu Hrvatski liječničkim pregledima sve pri-
zavod za javno zdravstvo izradio padnice ljepšeg spola pozvane su
je novu internetsku stranicu o reći “raku PA-PA!”
prevenciji raka vrata maternice sa
sloganom „NEĆU RAK“. Namije-
njena je prvenstveno ženama, ali
i ostalim građanima te zdrav-
stvenim djelatnicima i stručnja-

Prijedlog je usmjeren na učin- traženih posjeta trgovaca potro-
kovitiji nadzor nad tržištem te šačevu domu s ciljem promidžbe
bolju informiranost i educiranost ili prodaje. Proširit će se i lista
potrošača kako bi ih se potaknulo poslovne prakse koja se u svim
da donose informirane odluke, okolnostima smatra nepošte-
razmišljaju o zdravlju i sigurno- nom, a donijet će se i pravila koja
sti te na taj način potiču održivu će osigurati jednostavnije ostva-
potrošnju. Nekim od najznačajni- renje prava potrošača na obešte-
jih prioriteta Programa ministar ćenje za štetu koja im je nastala
gospodarstva i održivog razvoj zbog nepoštene poslovne prakse.
Tomislav Ćorić ističe razvoj zako-
nodavstva na nacionalnoj razini, Nikola Kaselj iz Centra za
jačanje nadzora nad tržištem u zaštitu potrošača Vukovarsko-sri-
području zaštite prava potrošača, jemske županije “Glas potrošača”
unaprjeđenje zaštite potrošača u napominje kako nije dovoljno
digitalnom okruženju, poticanje samo informirati potrošače, već
politike održive potrošnje te ener- je potrebna učinkovita zaštita i
getske učinkovitosti te zaštitu zastupanje potrošača, netko tko
potrošača prilikom zamjene kune će ga voditi kroz cijeli proces.
eurom. Predviđeno je i infor-
miranje potrošača o dostupnim „Temelj Nacionalnog programa
alatima za rješavanje potrošač- je koordinacija među dionicima u
kih sporova, provedba projekata tom procesu zaštite potrošača. Po
namijenjenih potrošačima u nama je bitno koliko su ti dionici
suradnji s udrugama za zaštitu razvili međusobno partnerstvo
potrošača te izrada alata za infor- u cilju zaštite potrošača, a to
miranje. Cilj je osigurati i snažniju znači komunikacija i zajedničke
zaštitu potrošača u digitalnom aktivnosti. Mi mislimo da Vladin
okruženju, a uslijedit će i izmjene prijedlog neće dati velike rezultate
u uređenju nepoštene poslovne ako tu nema partnerstva“, ističe
prakse. Kaselj i dodaje da koordinaci-
ja mora prijeći u partnerstvo s
To usklađivanje dovest će i do jedinicama lokalne samouprave,
jasnijeg uređenja obveza trgovaca gradovima i općinama.
vezano za pravilno isticanje cijena
i bolju obaviještenost. Trgovci će „Važno je utjecati na fer i
biti podložni strožim pravilima korektno partnerstvo. Mi smo taj
te će se urediti i dvojna kvaliteta problem rješavali prije 10 godina
proizvoda – osigurat će se rav- kada smo tiskali letke i distribu-
nopravnost hrvatskih potrošača irali ih po kućama“, rekao nam je
s potrošačima drugih država Kaselj.
članica te urediti slučajevi neza-
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19