Nakon rasprodanih vinilnih izdanja prije više desetljeća, sve originalne i službeno objavljene snimke Parafa odsad su dostupne i u digitalnom izdanju!
Gledajući kronologiju punka na ovim prostorima, riječka je scena prva u Hrvatskoj reagirala na velika svjetska događanja na glazbenoj sceni 70-ih godina. Paraf su postali očevi hrvatske punk scene, uzori nekoj novoj generaciji koja je glazbu doživljavala na posve drugačiji način. Neki bi možda rekli da je to bila bezobraznost, no zapravo je odvažnost kojom su prštali jedna od glavnih karakteristika Parafa.
O ovom izvanserijskom izdanju, Bojan Mušćet, u popratnom tekstu, između ostalog piše:
‘Rijeka je jedno od bitnih središta novovalne i punk kulture na prostorima bivše Jugoslavije. Jer, novi val nije bio samo glazbeni pravac, posrijedi je bila i kultura, koja je silnu energiju crpla iz inozemnih izvorišta, transformirala je i podastrla u punoj silini, koja, očito traje i danas. Dobar dio ondašnjih pjesama kao hitovi funkcioniraju i danas, što valja zahvaliti kvaliteti koja je uspješno probila vremenske okvire.
Jedan od primjera svakako je način na koji je, uz Beatlese najutjecajniji rock band svih vremena – Ramones formirao tijekove na gradu pod Učkom. Dee Dee Ramone napisao je skladbu ‘Chinese Rock’, posvećenu dilanju droge i problemima s heroinom za Johnnya Thundersa i Heartbreakerse, a kasnije je pjesmu snimio i njegov matični band. Obojica su, indikativno, umrla od predoziranja heroinom. No, pjesma je inspirirala članove riječkih Parafa, koji su preuzeli glavnu glazbenu temu, pa nakalemili svoje stihove na nju i tako je nastala pjesma ‘Rijeka’, po mnogočemu signifikativna.
Posrijedi je pjesma koja se nalazi na prvom punk singlu (s B-strane nalazi se pjesma ‘Moj život je novi val’, što je bilo prvo spominjanje novog vala kao glazbenoga i kulturološkog termina) na ovim prostorima. Omot singla krasi fotografija basista grupe Zdravka Čabrijana, koju je snimio Dražen Kalenić na Boom festivalu i vjerojatno predstavlja najpoznatiju i ponajbolju hrvatsku rock fotografiju. ‘Rijeka’ je (snimljen za Založbu kaset in plošč RTV Ljubljana) svojim stihovima posve uzdrmala kulturni estabilishment i tako je singl dobio porez na šund, pa je stajao ondašnjih 35 dinara, umjesto 22 koliko je bila uobičajena cijena singla.
‘Živim u Rijeci / u divnome gradu / živim u rupi / najdubljoj u Jugi / šminkerica, kurvi / pijanica, lupeža / frikova i punkera / pun je grad, pun je grad / Rijeka boluje / Rijeka je zaražena / zarazila je šminka / zarazio je Trst’, stihovi su koji su u to doba očito bili prilično provokativni, a vjerojatno i danas mogu izazvati dizanje obrva onih koji vjeruju u romantično ozračje grada i formacijski pripadajućih srcedrapateljskih pjesama za puštanje na radiju nakon pobjede NK Rijeke.
Revolt tinejdžera naoružanih osnovnim setom rock-instrumentarija zapravo jest svojevrsno riječko iščitavanje inozemnih kulturoloških trendova u to doba, ali sasvim sigurno, kao što je punk u svijetu bio revolucijom, slično se dogodilo i na ovim prostorima.
Tako je Paraf započeo. A kako je završio?
Mudro i očinski vođeni promoćurnim zamislima Gorana Lisice Foxa, ‘oca’ riječke supkulturne scene, Parafi su oduvijek bili nešto osobito. To nije bio rock’n’roll band, bio je to koncept, od prvih dana punka do remek-djela hrvatske rock-scene, albuma ‘Zastave’.
Uoči snimanja tog albuma grupi se priključio Robert Tičić Tica, samozatajni gitarist upravo rasformiranih Termita. Snimio je ‘Zastave’ i umro između snimanja i miksanja ploče.
Parafi su snimili djelo koje umnogome nadrasta okvire koje je grupa postavila, dobivši tako izvanvremensku dimenziju, koja može poslužiti kao tumač mnogim zbivanjima. Mitske strukture suvremenosti preoblikovane su tako da mogu funkcionirati proročanski i svaka pojedinačna pjesma može se reinterpretirati kroz prizmu bilo kojega aktualnog događaja. Jednostavno, riječ je o remek-djelu, koje još čeka da bude na pravi način valorizirano.
Stoga nije ni čudo da su, unatoč kritičarskoj aklamaciji, Parafi naišli na čudne reakcije publike navikle na njihovu punk furioznost prvog albuma ili elektronsku prpošnost albuma ‘Izleti’.
‘Zastave’ su spuštene na pola koplja otkad je otišao Tica. Ostale su na vinilu i poput kakve čarobne kugle u gromovitim noćima, na obroncima Sušaka neki je stavljaju na stari gramofon. ‘Narod te zove, u pobjede nove’, kako to poznato zvuči.
Ovoga puta u digitaliziranom formatu.’
Remasterirani albumi ‘A dan je tako lijepo počeo’ (1980.), ‘Izleti’ (1981.) i ‘Zastave’ (1984.) te singlovi ‘Rijeka (Extended)’ (1979.) i ‘Fini dečko / Tužne uši (Extended)’ (1981.) odsad su dostupni u svim digitalnim trgovinama, kao i na Deezeru.