Na poziv župana Bože Galića u Vukovarsko-srijemskoj nžupaniji boravilo je izaslanstvo izaslanstvo Velikopoljske regije. Gosti iz Poljske jučer su nazočili prosalvi Dana VSŽ, a danas je u Vukovaru održan okrugli stol na temu “Financiranje razvoja željezničkog prometa i infrastrukture sredstvima iz Europskih fondova: Primjer Velikopoljske regije“.
Bila je to prilika da se predstavnici VSŽ, Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Ministarstva regionalnog razvoja i fondova Europske unije te HŽ infrastrukture upoznaju s poljskim modelom financiranja razvoja željezničkog prometa i infrastrukture sredstvima iz EU fondova.
“Željeli smo razgovarati s Ministarstvom mora prometa i infrastrukture o obnovi željeznica, a za nas je posebno zanimljiv koridor 10 na relaciji Vinkovci-Zagreb. Budući da su naši prijatelji iz Poljske to dosta dobro riješili željeli smo čuti njihova iskustva“, istaknuo je župan Božo Galić.
Alen Gospočić, pomoćnik ministra mora prometa i infrastrukture rekao je kako je cestovni promet u Hrvatskoj izgrađen gotovo u cijelosti te je restruklturiran i ogromni dug od 5,2 milijarde eura cijelog auto cestarskog sektora te se, s trenutnim prometom na autocestama, otplata duga očekuje do 2033. godine nakon čega bi auto cestovni promet bio održiv sam za sebe. Posve je drugačija situacija u željezničkom prometu posebno na ovom području.
“Dvadeset godina nakon rata mi smo održavali mrežu koja nije mala 2.600 kilometara željezničke pruge na području cijele Hrvatske i ključne koridore. Zato u fokusu Vlade i ministarstva u narednih desetak, petnaest godina, mora biti željeznica. Gradit će se i obnavljati željeznički pravci posebno 10 koridor, koji vodi od Salzburga, Ljubljane, Zagreba preko Vukovara do Beograda i Sofije kao teretni koridor i koridor koji vodi od Budimpešte prema Rijeci. Danas ćemo čuti od kolega iz Poljske, koji nisu imali rat, kako su oni iskoristili svoje mogućnosti i EU fondove iz kojih su povukli sredstva“, istaknuo je Gospočić.
Zamjenik maršaleka Velikopoljske regije Wojciech Jankowiak naglasio je kako investicije u željezničku infrastrukturu spadaju u prioritete u Poljskoj gdje se željeznice i njihovo održavanje dijele na državne željeznice i lokalne željeznice u ingerenciji i županija.
“Naš najveći interes su ulaganja u regionalne željeznice i posljednjih smo godina uspjeli, uz pomoć europskih fondova i vlastitim sredstavim, uložiti oko 250 milijuna eura u željeznice. Mi imamo za sufinanciranje željezničkoga prometa 50 milijuna eura godišnje, a 30 milijuna ljudi godišnje treba se voziti tim željeznicama. S obzirom na to da su vlakovi točni i da je prijevoz kvalitetan, povećava se i broj ljudi koji žele koristiti takav prijevoz“, istaknuo je Jankowiak.
Velikopoljska regija, inače, prva je od svih poljskih regija razvila model obnove željezničke infrastrukture sredstvima iz EU fondova, koji uključuje nabavu prijevoznih sredstava.