Posao taksista jedan je od najinspirativnijih poslova, pošto kroz auto svakodnevno prođu brojne mušterije koje se na zadnjem sjedištu taksija osjećaju kao na kauču psihoterapeuta, ali i jedan od najtežih poslova. Vozači se nerijetko susreću s neugodnim situacijama, ali i s financijskim poteškoćama i nedostatkom posla. Vinkovci su mala sredina za taksi scene kakve viđamo u filmovima, stoga smo mi s našim vozačima provjerili kakvo je stanje u gradu. Kada imaju najviše posla, po kojim cijenama voze te vole li građani više pješačiti ili platiti prijevoz?
Đuro Balaton jedan je od najpoznatijih vozača taksija u Vinkovcima i svakako najdugovječniji. Taksi vozi već 19 godina i većini građana je poznat kao – Balaton. Kako kaže, situacija je danas skoro jednaka kao na početku, no razlika je što se više ne vozi na dulje relacije. “Prije se išlo češće u Zagreb i inozemstvo, a ja vozio sam čak u Tursku i Francusku. Danas je to većinom samo po gradu”, govori nam Đuro i dodaje kako usluge najviše traže starije osobe.
I u Student taksiju, prvom niskotarifnom taksi prijevozniku u Vinkovcima, smatraju da se nije puno toga promijenilo. U gradu djeluju od 2013. godine, a direktor Tomislav Šumanović kaže kako su se ljudi već navikli na taksi. “Uspona i padova što se tiče broja ljudi baš i nema. Brojka je stalna i poslovanje je na gotovo jednakoj razini”, ističe Šumanović i dodaje kako je to ponajviše zbog niske cijene koja je konstantna.
Balaton danas vozi sam, uz sina koji radi pod svojom firmom, Student taksi trenutno broji pet vozila – četiri osobna i jedno kombi vozilo, dok Cammeo Vinkovci ima 5 osobnih automobila. Najpoznatije su to taksi službe u Vinkovcima, a svi se slažu u jednom – najveće gužve su vikendom i to u večernjem terminu, od 19 sati, pa do ranih jutarnjih sati.
Cammeo broji 1200 zaposlenih te 700 automobila, a dostupan je u 35 gradova u 3 zemlje. Njihov moto je da “taksi treba biti dostupan kao voda” i u skladu s time nude svoje usluge i u Vinkovcima. “Po najpovoljnijim cijenama vozimo od prosinca 2016. Dnevno na području Vinkovaca i okolice prevezemo oko 320 putnika te odvozimo oko 1300 kilometara”, poručuju iz Cammea koji trenutno broje 10 zaposlenih, a u budućnosti ne isključuju proširenje flote.
Situacija u Slavoniji je izazovna zbog odlaska ljudi. No, sve taksi službe su zadovoljne situacijom i smatraju da su ljudi rado prihvatili njihove usluge i zadovoljni su cijenom.
Upitali smo ih i za Uber. Međutim, ovaj oblik prijevoza ne vide kao konkurenciju, ponajviše zbog cijene. “Cijena taksija je toliko niska da nismo ugroženi, a jedan smo od rijetkih gradova u kojima imamo taksi za 15 kuna – i to već 6 godina. Uber nam ne može konkurirati”, tvrdi Tomislav Šumanović koji trenutno zapošljava 8 djelatnika. S njime se slaže i Đuro Balaton: “Uber je puno skuplji od nas. Mi imamo baždaren taksimetar od 15 kuna 3 kilometra – kad pređe tih 3 kilometra on dalje računa 5 kuna 1 kilometar”.
Zanimljivo je spomenuti i kako su Vinkovci jedini grad koji nema stajališta za taksi. Ni u centru, ni kod bolnice ni na željezničkom kolodvoru. “Odvezem u grad nekoga, vratim se i na tom mjestu parkiran je privatni auto. Ne postoji znak koji kaže da je ovo taksi stajalište, stoga oni imaju pravo na to. To nisam vidio ni u jednom gradu”, pojašnjava Balaton.