U veseloj atmosferi Dječjeg vrtića Vladimir Nazor u Vinkovcima, u kojoj su se ispreplitali dječji smijeh i zvukovi poznatih priča, učenici Gimnazije Matije Antuna Reljkovića posjetili su najmlađe kako bi im pročitali slikovnice iz svog djetinjstva. No, iza ovog dirljivog susreta stoji spoj dva važna nacionalna programa — “Čitanje u fokusu” i “Rođeni za čitanje” — čija je zajednička misija poticanje čitanja od najranije dobi.
Učenica 4. b razreda vinkovačke gimnazije Hana Helena Beljo, jedna je od desetak gimnazijalaca koji sudjeluju u projektu. Za nju, sve je počelo spontano, na prijedlog profesorice hrvatskog jezika.
“Prišla mi je profesorica još u drugom razredu i rekla da vidi koliko volim čitati, i da postoji projekt u kojem bih mogla sudjelovati. Odmah sam pristala i nisam požalila”, kaže Hana.
Zajedno s kolegama Karlom, Dominikom i Ivom, danas su izabrali slikovnice koje su im u djetinjstvu bile posebne. Nema posebne pripreme, objašnjava, jer ih je škola naučila da budu samouvjereni govornici.
“Čitanje je čitanje. Sami biramo slikovnice, i gledali smo da budu one koje su nam najviše značile kad smo bili mali – da ih možemo podijeliti s novom generacijom”, dodaje.
Vinkovačka gimnazija jedan je od najaktivnijih partnera od samog početka programa “Čitanje u fokusu” naklade Ljevak, pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija i Ministarstva znanosti i obrazovanja, koji od 2021. godine djeluje diljem Hrvatske s ciljem poticanja čitanja među srednjoškolcima.
S druge strane, “Rođeni za čitanje” je nacionalni program Ministarstva kulture i medija, u suradnji s Ministarstvom zdravstva, Hrvatskim pedijatrijskim društvom i Hrvatskim društvom za socijalnu i preventivnu pedijatriju. Program se usmjerava na poticanje čitanja djeci od najranije dobi — već od šest mjeseci — kroz sustav pedijatrijskih ordinacija.
“Naša je namjera da pedijatri, koje roditelji itekako slušaju, budu promotori čitanja. Oni na sistematskim pregledima roditeljima poklanjaju slikovnice i objašnjavaju važnost čitanja djeci”, pojasnila je Maja Zrnčić, voditeljica programa za djecu i mlade, programa Rođeni za čitanje i Ruksak (pun) kulture, Ministarstva kulture i medija.
Do sada su tiskane tri slikovnice prilagođene različitim dobnim skupinama: Bebe su super (6 mj. – 1,5 god.), Moj medo (1,5 – 3 god.) i Što sve danas moram napraviti (3 – 5 god.). Četvrta slikovnica, Sve mogu sam, sve mogu sama, bit će uskoro tiskana i bit će poklonjena djeci pred školu.
Cilj je ambiciozan, ali jasan – da svako dijete u Hrvatskoj, bez obzira na socijalni status ili dostupnost vrtića, ima vlastitu mini biblioteku od četiri slikovnice prije polaska u školu.
Prema podacima Eurostata, objašnjava Zrnčić, svako treće dijete u Hrvatskoj nema niti jednu slikovnicu kod kuće.
“Pedijatri su se pokazali kao najlogičniji izbor. Na sistematske preglede idu gotovo sva djeca, i to je mjesto gdje možemo sigurno doći do roditelja. Nismo krenuli iz rodilišta jer je to prerano, a obuhvaćenost vrtića još uvijek je ispod 50%”, dodaje.
Program “Rođeni za čitanje” danas obuhvaća 249 pedijatrijskih ordinacija diljem zemlje. a više od 80 % pedijatara uključeno je u njegovu provedbu.
Spoj ovih dvaju programa – “Čitanje u fokusu” i “Rođeni za čitanje” – omogućio je ono što je Zrnčić posebno istaknula kao vrijednost: “susret mladih i jako mlađih”.
“Mislim da je taj susret jako važan. Mali vole vidjeti mlade, a mladima je to prilika da osjete kako je raditi s djecom. To je poticajno za jedne i druge”, zaključuje.
U svijetu koji sve više postaje digitalan, ovakvi susreti podsjećaju na vrijednost pripovijedanja, blizine i pažnje. A sve počinje s knjigom – i djetetom koji sluša.