Hrvati su odlučili poslati poruku trgovcima te su za petak 24. siječnja najavili bojkot zbog visokih cijena. Hoće li trgovci zaista osjetiti udarac tek treba vidjeti.
“Deset posto ljudi da to napravi, veliki je gubitak za trgovačke lance. Vi taj dan nećete izgubiti apsolutno ništa, a oni hoće”, stoji u poruci kojom se kupce poziva na bojkot. Ogromna je zarada koju inače ostvaruju trgovci pa se s razlogom postavlja pitanje koliko će sve to imati smisla i hoće li uopće doći do ikakvih promjena?
Inače, najveća neto dobit u 2023. godini ostvarena je kod poduzetnika u trgovini na veliko i malo, a na drugom su mjestu poduzetnici prerađivačke industrije. Naime, radi se o ukupnom iznosu od 4,8 milijardi eura, što je 41,6 posto ukupno ostvarene dobiti razdoblja svih poduzetnika u Hrvatskoj. Oni su zapošljavali ukupno 436.417 radnika, što je 42,4 posto svih zaposlenih kod poduzetnika RH. Najveća neto dobit ostvarena je kod poduzetnika u trgovini na veliko i malo i iznosila je 2,1 milijardu eura. Najuspješniji poduzetnik u djelatnosti trgovine na veliko i malo u 2023. godini bio je Lidl.
Najavljeni bojkot je u razgovoru za HRT komentirao Dragan Munjiza, bivši direktor Konzuma i stručnjak za maloprodaju, koji ne smatra da će jednodnevni bojkot imati veći učinak. “Ta mjera bi imala utjecaja kada bi trajala 15-ak ili 10 dana”, poručio je Munjiza.
I sindikalist Krešimir Sever smatra da jedan bojkot ne može puno toga promijeniti. No, dodaje kako kontinuirane akcije mogu učiniti razliku. “Dovoljno je da se građani jedan, dva ili tri dana suspregnu od kupnje. Naša aktivnost je tu vrlo važna, pasivno gunđati nije dovoljno”, zaključio je.
Većina podržava ovu akciju građana, a vi? Odgovorite nam u anketi
Uspije li akcija, potrošačke udruge najavljuju i drugi korak. Od idućeg tjedna slijedi dvotjedna blokada jednog po jednog trgovačkog lanca.
“Drago mi je što su apeli doprli do naših građana, da su prihvatili sugestiju da oni osobno krenu u akciju i da svim akterima na tržištu pokažu koja je naša snaga. To je put prema zajedničkom djelovanju u formiranju cijena i snižavanju inflatornih pritisaka”, rekao je ministar gospodarstva Ante Šušnjar.
Josip Kelemen, savjetnik potrošačke platforme “Halo, inspektore”, rekao je kako je u planu bojkot u trajanju od 10 do 15 dana. “To znači da ćemo u tom periodu od potrošača tražiti da ne idu u taj trgovački lanac. Što će se dogoditi i kako ćemo to realizirati, dogovarat ćemo u hodu”, podvukao je.