Danas obilježavamo Svjetski dan bicikla, tog dvokotača koji nas je pratio kroz djetinjstvo, padove i prve velike uspjehe na cesti. No, ostaje pitanje jesmo li tu naviku zadržali i u odrasloj dobi. Pitali smo Vinkovčane voze li i dalje bicikl.
„Vozim bicikl, ali puno manje nego nekad. Najviše hodam, a automobil koristim rijetko. U selo nikad ne idem autom“, kaže jedan stanovnik Andrijaševaca čije je mjesto nedavno povezano s Vinkovcima novom biciklističkom stazom što je znatno olakšalo svakodnevni dolazak u grad na dva kotača. Takva infrastruktura omogućava veću mobilnost i potiče zdravije navike.
Naš sugrađanin Željko Bek već više od 40 godina biciklom putuje na posao, i to i ljeti i zimi. „Koristim bicikl i rekreativno, uvelike mi zamjenjuje auto. I dalje ne silazim s bicikla iako se ponekad poslužim automobilom. Nedostaje biciklističkih staza, često sam prisiljen voziti se cestom što nije sigurno. Ipak, stanje se popravlja. Nova staza prema Sopotu i Rokovcima dobar je korak“, kaže nam Željko. Valja istaknuti kako već godinama rekreativna staza prema Trbušancima privlači rekreativce, a s rekonstrukcijom većih prometnica naš grad dobiva i nove biciklističke staze.
Nada Igić svakodnevno biciklom ide na posao, a koristi ga i za vožnje u slobodno vrijeme. „Stara sam biciklistica s dobro utabanim rutama“, kaže uz osmijeh. Vožnja biciklom za nju je više od prijevoza. To je rutina, navika i oblik opuštanja.
Unatoč pojedincima koji redovito pedaliraju, Vinkovci još nemaju razvijenu kulturu bicikliranja. Automobili i dalje dominiraju prometom iako se ljeti na gradskim punktovima može vidjeti sve više bicikala. U većim europskim gradovima slika je posve drugačija. Ondje su bicikli zamijenili automobile u tolikoj mjeri da je motorno vozilo postalo rijetkost. Ljudi sve češće biraju bicikl i javni prijevoz, a infrastruktura je potpuno prilagođena biciklistima koji su ravnopravni sudionici u prometu.
U Vinkovcima je plan izgradnja novih biciklističkih staza koje bi trebale povezati sve dijelove grada, ali i okolna naselja. No, uz infrastrukturu, nužna je i promjena svijesti. Bicikl je jeftiniji, zdraviji i često brži način prijevoza, osobito u gradu poput Vinkovaca gdje je potraga za parkingom nerijetko dugotrajnija od same vožnje, a od mjesta A do mjesta B u najudaljenijim dijelovima grada, eto nas za petnaestak minuta.
Vinkovčani su zasad više rekreativni biciklisti. Svakodnevno na posao biciklom ide manji broj ljudi, ali broj nije zanemariv. Zanimanje za biciklizam pokazala je i nedavna biciklijada „Tour Natur“ na kojoj je sudjelovalo više od 600 građana. Vjerojatno bi ih bilo i više da su svi imali tehničke mogućnosti. Uz to, postoje i organizirane skupine entuzijasta koje redovito voze rute duže od stotinu kilometara, često kroz prirodu i okolna sela. Pokazatelj je to da ljubav prema biciklu i tom vidu opuštanja itekako postoji.
O tome koliko Vinkovčani brinu o svojim dvokotačima, razgovarali smo sa Žanom Živkovićem, vlasnikom trgovine i servisa „Bikezone“ u središtu grada koji već dvadeset godina popravlja i servisira bicikle. „Najčešći kvar je puknuta guma pa ljudi tek tada dovedu bicikl na popravak. Često mi dođu bicikli koji ‘plaču’ i ‘cvile’ mjesecima, a da ih nitko nije pogledao“, kaže kroz smijeh i ističe da upravo u tom cviljenju leži problem, a guma kao guma, potrošni je dio.
Prisjeća se i vremena kada su djeca sama krpala gume. „Danas to gotovo nitko ne radi. Dovezu bicikl u servis čim nešto nije u redu“, kaže nam. Dodaje kako je posljednjih godina porasla i prodaja električnih bicikala, no mnogi kupci traže modele s potenciometrom koji ne zahtijeva pedaliranje što ukazuje na promjenu navika, ali i potrebu za lakšom i manje napornom vožnjom.
Živković vjeruje kako će se s nastavkom izgradnje biciklističke infrastrukture slika u Vinkovcima mijenjati na bolje. „Građani sve češće traže sigurnije, mirnije rute, posebno kad voze djecu. Ako im to omogućimo, bicikl bi mogao postati glavno prometno sredstvo u gradu“, zaključuje.
Vinkovci vole bicikl. To se vidi i po broju rekreativaca i po interesu za manifestacije poput biciklijada, ali i po sve većem broju onih koji bicikl koriste svakodnevno. No, jasno je i da bi se više pedaliralo kada bi se dodatno osvijestile prednosti ovakvog načina prijevoza. Uz infrastrukturu koja će s vremenom izgraditi i malo prilagodbe dnevnih navika, bicikl bi lako mogao postati prvo, a ne drugo prometno rješenje u Vinkovcima.
A mi vas pitamo: