U sklopu programa Restauracije: Dragulji hrvatske filmske baštine u ponedjeljak, 12. prosinca u 19 sati u kinu Tuškanac premijerno će biti prikazana tri filma iz programa digitalne restauracije Hrvatske kinoteke Hrvatskog državnog arhiva, uz klavirsku pratnju Vitomira Ivanjeka.
Prva dva naslova pripadaju nijemoj filmskoj baštini Škole narodnog zdravlja Andrija Štampar. Birtija (1929) Joze Ivakića uspješan je primjer upotrebe igranog filma u prosvjetnom filmskom opusu ŠNZ-a. Književnik i kazališni redatelj Ivakić, vrsni poznavatelj slavonskog mentaliteta, kompetentno je obradio problem alkoholizma na slavonskom selu u ovoj naturalističkoj drami snimljenoj na izvornim lokacijama. U glavnim ulogama pojavljuju se glumci Hrvatskog narodnog kazališta, ali i naturščik Branko Marjanović, sin voditelja filmskog odjela ŠNZ-a Milana Marjanovića, kasnije i sam glasoviti filmski redatelj.
Jedan dan u turopoljskoj zadruzi (1933) redatelja Drage Chlupeka i snimatelja Aleksandra Gerasimova najpoznatiji je film iz produkcije Škole narodnog zdravlja, a smatra se i jednim od najboljih hrvatskih dokumentaraca uopće. Radi se o etnografski vjernoj rekonstrukciji svakodnevnog života članova obiteljske zadruge iz sela Mraclin, uz međutekstove na autentičnom turopoljskom narječju. Veliko priznanje Jedan dan u turopoljskoj zadruzi doživio je 1960. godine, 27 godina nakon što je snimljen, kad je na festivalu etnografskog filma u Firenci osvojio glavnu nagradu, pri čemu je u obrazloženju istaknuta “ljudska toplina i čestitost u prikazu jedne zajednice”. Svoju svjetsku premijeru digitalno restaurirana verzija filma doživjela je ove godine u Berlinu, na festivalu Film Restored u organizaciji Njemačke kinoteke.
Zvučni igrano-dokumentarni film Barok u Hrvatskoj (1942), u režiji najistaknutijeg hrvatskog redatelja i snimatelja prve polovice 20. stoljeća Oktavijana Miletića, bio je produkcijski vrlo ambiciozan projekt endehaške kinematografije, prikazan i na venecijanskom Biennaleu. U filmu do izražaja dolazi Miletićev majstorski snimateljski rad s upečatljivim vožnjama kamere te igrama svjetla i sjene, a među prizorima raskoši aristokratskog života posebice se ističe scena u kojoj filmskim trikom oživljava portret grofice Oršić. U glavnim ulogama pojavljuju se Tito Strozzi i Marija Crnobori, a u plesnim dijelovima filma tadašnji baletni prvaci Ana Roje i Oskar Harmoš.
Hrvatska kinoteka Hrvatskog državnog arhiva digitalno je restaurirala ove filmove uz potporu Hrvatskog audiovizualnog centra 2020. godine. Restauracije u rezoluciji 2K izvedene su u zagrebačkim studijima Ater i Klik film, pri čemu su korišteni izvornici na zapaljivoj, nitratnoj filmskoj vrpci.
Projekciju prva dva filma iz programa na klaviru će pratiti Vitomir Ivanjek, pijanist s višegodišnjim iskustvom glazbene pratnje nijemih filmova. Uvodne riječi održat će Daniel Rafaelić, filmolog i povjesničar hrvatskog filma te Vjeran Pavlinić, supervizor digitalne restauracije iz Hrvatske kinoteke. Kustos programa je viši filmski arhivist Juraj Kukoč.
Ulaz na projekciju je besplatan. (izvor: HAVC)