Nekoć su se elektronički uređaji i kućanski aparati skupo plaćali, ali su zato i trajali godinama. Danas je situacija potpuno drugačija, a razne su teorije o tome koji je uzrok kvarova.
Vjerojatno svi u obitelji još uvijek imamo jedan televizor, hladnjak ili perilicu rublja koji i nakon više desetljeća rade normalno. Možda glasnije i uz poneki sitni kvar, ali i dalje normalno. S druge strane, noviji uređaji o tome mogu samo sanjati. Razni kućni aparati, čak i kada ih proizvode poznati svjetski proizvođači, danas sve više zadaju glavobolje potrošačima. Mnogi smatraju kako je uzrok tome što je danas, ponajviše zbog kapitalizacije i industrijalizacije, bijela tehnika programirana tako da traje točno onoliko dugo koliko traje i garancija za taj uređaj. Je li to doista tako ili je u pitanju tek lošija kvaliteta modernih uređaja?
Većina uređaja u današnje vrijeme sistemski se proizvodi s greškom i lošijim pojedinim dijelovima, kako bi kupac morao u relativno kratkom vremenu, najčešće nakon isteka garancije, kupiti novi uređaj. Za mobitele to su uglavnom dvije godine, štednjaci, hladnjaci, mikrovalne, ploče za kuhanje, perilice suđa i rublja uglavnom pet godina. Prilično rano za ponovno kupovanje novog uređaja, zar ne? Sjećamo se svi mamine perilice koja je radila preko 20 godina, a danas nam takve priče djeluju bajkovito.
Problemi nastaju čak i kada potrošači kupe aparate za domaćinstvo od poznatih i skupih proizvođača nove generacije, pa kod mnogih izađu na vidjelo slabije karakteristike. Pomirili bi se možda s činjenicom da nešto što je jeftino traje kraće, odnosno onoliko koliko traje i jamstvo, no to se događa kod svih uređaja, bez obzira na cijenu. “Postoje perilice rublja od 1.000 eura i one od 300. Mi možemo kupiti, primjerice, onu od 300 eura i ako ona odradi garantni rok, plus malo više, to ne bi trebao biti veliki problem“, rekao nam je majstor serviser koji je htio ostati anoniman. Dodaje kako je problem onda kada nam se uređaj, osobito onaj skuplji, pokvari nakon isteka jamstva, a popravak je najčešće neisplativ. U starije perilice rublja stavljao se težak i dugotrajan bubanj od inoxa, dok se u našim modernima vrti njegova inačica od najobičnije plastike. Isto tako, kad pukne ležaj na perilici, morate zamijeniti cijeli bubanj jer nema manjih rezervnih dijelova – što je automatski skuplje. Nekada su rezervni dijelovi toliko skupi da se uopće ne isplati popravljati.
Ako se uređaj pokvari u jamstvenom roku, proizvođač je obvezan osigurati rezervni dio i servisera. No, nakon isteka jamstva morate sami naći majstora koji zna svoj posao, a da za to platite po mogućnosti što manje.
Nema pravila
S obzirom na stanje na tržištu rada, dobrog majstora danas je teško naći – pronaći dobrog, a ne skupog majstora, ravno je dobitku na lotu. Naš sugovornik rekao nam je kako ima posla više nego ikad i da je upravo zbog toga cijena usluge nešto veća. “Najveći broj kvarova tehničke robe događa se oko dva dana po isteku garancije. Sami proizvođači kažu da je osiromašenje u svijetu i da je to utjecalo na promjenu kvalitete materijala koji se koristi u industriji i to je sasvim prirodno donijelo manje kvalitetnu robu“, napomenuo je serviser. Elektronika je, kaže, sve naprednija, ali i sve kratkotrajnija. Ipak, ističe da ako ste u mogućnosti svakako radije kupite europski proizvod zbog veće mreže servisa i dostupnijih rezervnih dijelova te pristupačnijih cijena, a ako je uređaj neispravan, trgovac je po zakonu dužan dati novi.
Bijela tehnika koja se proizvodila u 1950-ima, 60-ima i 70-ima obično je trajala 15 ili više godina, dok danas traje šest ili sedam. Kupci su zahtijevali sve jeftinije proizvode i tako je pala kvaliteta. Međutim, postoji i druga strana priče, a da se radi o nekakvoj teoriji zavjere ili manjoj kvaliteti, iz servisnog centra Gorenje u Vinkovcima rekli su nam kako ne vjeruju to i da je u pitanju ipak nešto drugo.
Potvrdili su nam kako imaju više pritužbi na uređaje nego prije, no to se događa ponajprije zbog neznanja. “Stranke ne čitaju upute i često ne znaju rukovati novim uređajem. Nisu svjesni da je svaki uređaj poseban i da svaki uređaj treba pravilno održavati. Strankama često bude lakše reklamirati proizvod nego pročitati upute“, ističu. Nije pravilo, kažu, da uređaj traje koliko traje i jamstvo. Stvar je jednostavno u činjenici da su novi uređaji moderniji i kompliciraniji, pa se ljudi često izgube i ne znaju što napraviti. Najviše se reklamiraju perilice rublja i hladnjaci.
Potrošači se također žale da se u postupku reklamacije roba dugo zadržava kod servisera, kao i da serviser ne dolazi na kućnu adresu u zakazano vrijeme kada je riječ o utvrđivanju kvara bijele tehnike. No, iz servisnog centra govore nam kako ni to nije pravilo, nego da sve ovisi o vrsti kvara.
Bilo kako bilo, činjenica je kako ćemo u ovom modernom dobu rijetko naići na uređaj koji će potrajati dugi niz godina. Da li je to do kvalitete, industrijalizacije ili jednostavno do neznanja u rukovanju, ostaje da prosudite sami. “Prošlo je ono vrijeme kada je bijela tehnika trajala dvadeset godina ili više. Proizvođači kvalitetnih proizvoda gube tržišnu utakmicu od nekvalitetnih i za zdravlje opasnih proizvoda. No, dokle god se takvi proizvodi kupuju, oni će se i proizvoditi“, ističe majstor. Poručuje i da je bolje da iz servira najprije vrate novac na račun, a tek onda dajte neispravan uređaj. Valja i dobro čitati i recenzije uređaja jer daleko je Hrvatska od Francuske, koja je da bi zaštitila svoje potrošače, zakonom zabranila programirano kvarenje tehničkih proizvoda.
Vjerojatno bismo se svi sad mogli nostalgično vratiti u prošlost i razmišljati o proizvodima iz djetinjstva ili onima iz kuća baka i djedova, no nemojte smetnuti s uma ni da skuplje, barem danas, nije nužno i u svemu uvijek bolje i kvalitetnije. Stoga, sve to možete učiniti jest paziti na to što kupujete, čitati iskustva i komentare drugih korisnika i zapamtiti da ako niste zadovoljni, proizvođač ili serviser mora poštovati ono što je navedeno u ugovoru. A ako se već nešto mora pokvariti, nadajmo se da će se to dogoditi mjesec dana prije, a ne nakon isteka garancije.